Mentaliteit van starters verkeerd?

Aanbevolen berichten

Vandaag kwam ik dit nieuwsbericht tegen en omdat ik zelf een starter ben voelde ik me aangesproken. Ik ben het met de conclusie absoluut niet eens, die luidt:

 

"Ze willen niet hard werken en hebben onvoldoende sociale vaardigheden. Beginners op de arbeidsmarkt hebben te weinig in huis om zich staande te houden binnen een organisatie." Volledig bericht op: http://www.zibb.nl/management/nieuwsbericht.asp?artnr=1043864

 

Wat vinden jullie ervan? Zijn starters verwende mensen, zonder ijver, met een goede opleiding en kunnen ze slecht tegen tegenslag?

Moversys en offshoring

Moversys en octrooirecherche

Moversys en Sprout Start

Link naar reactie

Dit gaat over startende medewerkers, niet over startende ondernemers :)

 

Maar ik herken er wel wat in. Wij zijn ook wel kritisch in onze selectieprocedure voor nieuwe medewerkers, en dat blijkt nodig ook. Ik merk dat veel beginners niet heel veel kaas hebben gegeten van een aantal basisvoorwaarden (goed Nederlands kunnen schrijven, sociaal zijn naar anderen, meedenken en -doen in het bedrijf, projecten goed zelfstandig oppakken). Niet iedereen natuurlijk, zeker niet, maar ik snap wat ze bedoelen met de zin 'Beginners op de arbeidsmarkt hebben te weinig in huis om zich staande te houden binnen een organisatie'.

Link naar reactie
Gast Greenfielder

Ik heb juist de indruk dat starters (met name hbo-ers) minder vakinhoudelijke kennis hebben en juist over goede sociale vaardigheden beschikken. De focus binnen het onderwijs verschuift ook steeds meer van kennis naar (sociale) vaardigheden.

 

Wat betreft de mentaliteit: dat kan best kloppen, maar het wordt verder slecht onderbouwd.

 

Bovendien gaat het onderzoek uit van de verwachtingen van de geinterviewden. Misschien zij de verwachtingen wel gestegen ipv een afname van de vaardigheden van de starter?

Link naar reactie

Ho :o , ik merk inderdaad dat ik appels en peren vergelijk, het gaat om medewerkers die starten en niet zozeer om starters. Sorry voor de misverstanden.

 

Is het misschien niet zo dat de mensen die niet verwend zijn, niet zoveel vakkennis hebben maar wel een sterk sociaal netwerk er daarom juist voor kiezen om voor zichzelf te beginnen? En zit het bedrijfsleven, 'excuse my french', daarom met de kliekjes?

Moversys en offshoring

Moversys en octrooirecherche

Moversys en Sprout Start

Link naar reactie
Gast Greenfielder

Ho :o , ik merk inderdaad dat ik appels en peren vergelijk, het gaat om medewerkers die starten en niet zozeer om starters. Sorry voor de misverstanden.

 

Is het misschien niet zo dat de mensen die niet verwend zijn, niet zoveel vakkennis hebben maar wel een sterk sociaal netwerk er daarom juist voor kiezen om voor zichzelf te beginnen? En zit het bedrijfsleven, 'excuse my french', daarom met de kliekjes?

 

Laten we de discussie nu over de inhoud van het artikel houden. Anders wordt het wel erg verwarrend allemaal. Het onderwerp 'starters op de arbeidsmarkt' is relevant voor dit forum. Veel ondernemers zullen namelijk te maken hebben met aanname van nieuw personeel.

Link naar reactie

Tja, ff beulen is er niet vaak meer bij. Toch ken ik ook genoeg jonge mensen die ik wel degelijk graag in dienst heb. Handig, snel, zelfstandig en sociaal vaardig. Het zijn er alleen niet zo veel en ze hebben vaak al een goede baan of ze zijn voor zichzelf begonnen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Om mijn Groningse oom maar aan te halen: "Break me de bek nie open". We hebben het afgelopen jaar van een aantal staters op de arbeidsmarkt open sollicitaties ontvangen. Velen wisten nog een redelijk cv in elkaar te timmeren, maar van de gesprekken zakt je broek soms echt af. Geen idee wat ze eigenlijk willen; totaal niet verdiept in het bedrijf; weten uberhaupt niet of ze als jurist werkzaam willen zijn, en ga zo maar door. Je zou van open sollicitaities toch echt anders verwachten. De sociale vaardigheden zijn vaak ver te zoeken om nog maar te zwijgen over de non-verbale kwaliteiten.

 

Los van de sollicitant vraag ik mij toch ook wel eens af in hoeverre werkgevers zelf niet schuldig zijn aan de attitude van een starter. Waar vroeger een life-time job c.q. werkgever, min of meer vanzelfsprekend werd beschouwd door de werkgever is men vandaag toch meer op de korte termijn ingesteld, zij het veelal onbewust. Tijdens sollicatietrajecten wordt aan de starter een mooi ontwikkeltraject beloofd, wordt op papier veel geregeld in studie-faciliteiten, POP´s etc, maar stoot de starter al snel zijn neus. Alsdan komt het idee van het "life time employment" bij de baas toch weer om de hoek kijken. Ook de begeleiding van een starter laat vaak te wensen over, zeker in grotere commerciële organisaties.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie

Ook de begeleiding van een starter laat vaak te wensen over, zeker in grotere commerciële organisaties.

 

Daat ligt wel een uitdaging voor de werkgevers. Ik heb het idee dat veel mensen in loondienst niet erg worden uitgedaagd hun volle potentieel te benutten. Dat kan komen omdat er geen of weinig extra beloning tegenover staat, maar ook door de mentaliteit van de werkgever... iemand uitdagend werk blijven bieden is zo eenvoudig nog niet!

Link naar reactie

Mij valt het op dat zodra een starter een beetje initiatief neemt dat het een verademing is. Vooral op de sportschool van mijn vrouw hebben we vaker dan niet te maken met nieuwe medewerkers (of mensen die erg lang werkeloos zijn geweest). Je kan niet direct zeggen dat het enthousiasme er van af vliegt... Alhoewel we nu een nieuw 17 jarige meisje hebben die me keer op keer verbaast met de instelling en inzet.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.