• 0

Extra betaalrekening als zakelijke rekening

Hallo,

 

Ik wil graag een tweede betaalrekening openen en deze als zakelijke gebruiken (ivm leeftijd is een zakelijke rekening openen niet zomaar mogelijk) ik heb echter op mijn huidige betaalrekening (dat wordt mijn priverekening) een bedrag staan waar ik zowel prive als zakelijk dingen van betaal (klanten betalen nu ook naar deze rekening) als ik een extra rekening open, moet ik dan gewoon een bedrag overmaken naar die rekening en dan vanaf die rekening gaan betalen en hoe verwerk ik dat in de boekhouding? En mocht ik over een tijd toch een echte zakelijke rekening willen openen kan ik dan gewoon al het geld van de huidige zakelijke rekening overmaken naar de nieuwe rekening en dan gewoon verder gaan?

 

Groet

 

Nick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is het voor een ZZP'er (eenmanszaak) niet verplicht om er een zakelijke rekening op na te houden. Je zou dus met een enkele rekening zowel privé als zakelijk toe kunnen. Het is echter wel verstandig om privé en zakelijk duidelijk te scheiden en dat kan nu eenmaal beter met een extra rekening. Uiteindelijk gaat het er om dat je administratie klopt.

Als jij over een tijdje een zakelijke rekening opent dan is het relatief simpel om geld naar de nieuwe rekening over te maken en dit in de boekhouding te verantwoorden.

 

Er is echter wel een ander aspect om rekening mee te houden. De algemene voorwaarden van je bank sluiten zakelijk gebruik van een prive rekening misschien wel uit:
https://www.ikgastarten.nl/financien/je-priverekening-zakelijk-gebruiken-mag-dat

 

Let op! Ik ben een ZZP'er met een zakelijke bankrekening. Ik heb geen ervaring met jouw situatie en weet niet veel over dit onderwerp. Er zijn experts hier op het forum die het veel beter kunnen uitleggen.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, nick7203 zei:

moet ik dan gewoon een bedrag overmaken naar die rekening en dan vanaf die rekening gaan betalen en hoe verwerk ik dat in de boekhouding?

 

Als je een eenmanszaak hebt dan worden alle boekingen tussen een bankrekening die je privé gebruikt en een rekening die in je zakelijke boekhouding hebt staan. Als privéopname of als privéstorting gezien, daar zijn geen fiscale gevolgen aan verbonden dus je kan zo  vaak en zoveel als je wilt geld overboeken tussen twee van die rekeningen .

 

Boekhoudkundig is het enige verschil tussen een zakelijke en een privérekening dat de rekening waar alleen zakelijke transacties op gebeuren in je boekhouding staan en bankrekeningen waar alleen privé transacties op gebeuren niet in de boekhouding zitten.
Voor je boekhouding maakt het dus niets uit of dat een privé betaalrekening product van je bank is of een bankrekening die de bank zakelijke rekening noemt.

 

Als jij een tweede (prive)rekening opent bij een bank dan kun je die gewoon in je boekhouding opvoeren als bankrekening. En van de bestaande rekening geld overboeken om zakelijke kosten mee te kunnen betalen. De overboeking van de oude naar de nieuwe rekening is dan een privé storting in de boekhouding.

 

En als je later nog een bankrekening opent, een zakelijke rekening dan voer je die ook op in je administratie als bankrekening en als je het geld dan van de tijdelijke rekening naar de zakelijke rekening boekt gaat dat via een tussenrekening op de balans die kruisposten heet. (in plaats van priveopname of stortng)

Boekhoudkundig allemaal niet heel spannend als je eenmaal weet hoe het moet.

 

Linda wijst terecht op de voorwaarden die de bank stelt aan het gebruik van prive rekeningen. De praktijk is echter dat de bank een rekening alleen sluit als er of hele grote bedragen overheen gaan of heel veel kleine transacties. Ofwel als het gebruikspatroon zo afwijkend is dat het niet binnen normaal gebruik (van een priverekening) valt.
 

Link naar reactie
  • 0

Let op de algemene voorwaarden of soortgelijke regelingen van je bank: veel banken staan het zakelijk gebruik van een bankrekening voor particulieren niet toe.

 

Bij ING (PDF) bijvoorbeeld:

Quote

Het BasisPakket, BetaalPakket of RoyaalPakket is alleen bedoeld voor particulier gebruik en mag u dus niet gebruiken voor zakelijke doeleinden.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Staat wel in de voorwaarden maar heb niet het idee dat er gehandhaafd op wordt. 

Heb al 30 jaar 2 particuliere rekeningen en gebruik 1 al meer dan 20 jaar "zakelijk" 

Maakte zelfs met de vermelding salaris de lonen naar personeel over.

 

Wellicht dat er niet gehandhaafd wordt omdat indertijd de bewuste bank iedereen aanmoedigde een 2de rekening te openen. 

aangepast door retired
Typefout hersteld
Link naar reactie
  • 0
39 minuten geleden, logistieke dienstverlening zei:

Het is niet de vraag of er gehandhaafd wordt, maar wanneer men aan de beurt is.

 

Ach, vaste klant  met afname van de nodige andere diensten. Dat zal dus wel loslopen. En zo niet, ben niet getrouwd met ze. Dus afscheid nemen kan zonder advocaat. 😛

Link naar reactie
  • 0
39 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Die bank heeft sowieso te weinig zicht op de geldstromen van cliënten.

Juist daarom zou je bij deze bank nu voortschrijdend inzicht mogen verwachten.

Met de handen voor de ogen zie je inderdaad niet veel.

Blijkbaar komt er via andere wegen zoveel geld binnen dat het verschil tussen een zakelijke rekening en een particuliere rekening geen zoden aan de dijk zet.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn huidige bank moet ik een handlichting hebben om een zakelijke rekening te openen dus het was of met zowel mijn zakelijke en priverekening naar een andere bank (waar je zonder handlichting een zakelijke rekening kunt openen) of een priverekening zakelijk gebruiken en daar is de bank mee akkoord gegaan.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik vraag me af wat de meerkosten voor banken zijn als je een particuliere rekening voor wat zakelijke ontvangsten en betalingen zijn die alleen via internet bankieren gedaan worden. Als het  op jaarbasis maar een paar honderd zijn. Tegenwoordig kan je met contant geld bijna nergens meer terecht of ze behandelen je alsof je melaats bent. op mijn particuliere rekening heb ik iig veel meer transacties met veel lage bedragen.

 

KNAB hanteert tot 1000 transacties per jaar met een vast bedrag. geen idee wat de zakelijke kosten bij andere banken zijn.

 

 

aangepast door henkh
toevoeging
Link naar reactie
  • 0

Het gaat primair om verplichtingen in het kader van de wwft, secundair om misgelopen inkomsten.

 

Toch vraag ik mij af waarom TS geen privé rekening opent en stopt met privé gebruik van de huidige zakelijke rekening.

 

Het hebben van goede contacten of andere producten maakt niet anders dat er afscheid genomen gaat worden, het zal hooguit wat complexer zijn.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, nick7203 zei:

Bij mijn huidige bank moet ik een handlichting hebben om een zakelijke rekening te openen dus het was of met zowel mijn zakelijke en priverekening naar een andere bank (waar je zonder handlichting een zakelijke rekening kunt openen) of een priverekening zakelijk gebruiken en daar is de bank mee akkoord gegaan.

 

Aha, dat feitje had wel handig geweest in je openingspost, je ziet wel dat privé of zakelijke rekening nogal wat discussie oproept.
Maar boekhoudkundig maakt het allemaal vrij weinig uit wat voor etiketje de bank op de rekening plakt. In mijn vorige reactie heb ik dat uitgelegd.

Is dat duidelijk of heb je nog (andere) vragen over de verwerking in je boekhouding?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.