Jump to content
Daan--
Verberg

Affiliate marketing, welke rechtsvorm?

vraag

Dag allemaal,

 

Zoals jullie kunnen zien ben ik nieuw op dit forum. Ik kon helaas geen antwoord vinden over de situatie waar ik samen met 2 vrienden in zit. 

 

De situatie:

 

Via een website ontvangen wij commissie als een consument een account aanmaakt en vervolgens producten gaat bestellen via deze website. Elke keer dat deze consument een order plaatst, ontvangen wij commissie. 

Deze website is nieuw en nog niet zo bekend in Nederland, vandaar dat ik ook liever de naam van deze website niet vermeld op dit forum. Het betreft een groot Europees bedrijf die actief is in heel Europa. 

 

We hebben een prognose gemaakt hoeveel commissie we de komende tijd zullen ontvangen. De verwachting is dat we in de beginperiode ongeveer 7.000 euro per maand gaan ontvangen. Op dit moment hebben we namelijk al wat consumenten ondergebracht bij deze website, en zo hebben we kunnen berekenen wat de verwachtingen de komende tijd zullen zijn. Daarnaast hebben we contact gehad met andere personen die ook affiliate marketing uitvoeren voor dit bedrijf.  

 

De uitbetaling gebeurt op de volgende manier:

Elke keer als een klant iets bestelt, krijgen wij daar commissie over, een voorbeeld hiervan is 200 euro per product. 

Deze 200 euro is een tegoed die wij kunnen laten uitkeren via deze website, de uitbetaling vindt plaats in euro's. Deze bedragen laten we storten op onze rekening of bijvoorbeeld PayPal. 

 

Voordat we veel reclame gaan maken en het bedrijf wat meer bekendheid geven, ben ik benieuwd welke rechtsvorm jullie aanraden.

 

Bij affiliate marketing maak je als bedrijf bijna geen kosten, natuurlijk heb je wel kosten zoals een boekhouding, belasting en andere kostenposten. De grootste kostenpost zal dan ook reclame uitingen zijn, iets wat we zelf in de hand kunnen houden. Wij lopen als ondernemers weinig tot geen risico omdat wij de consumenten alleen doorverwijzen naar deze website. Voor de rest is het bedrijf verantwoordelijk voor de levering en de kwaliteit, wij hebben geen enkel aandeel in dit bedrijf. Wij, en nog vele andere mensen, zorgen er alleen voor dat klanten hier terecht komen. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld via blogs en reviews van producten.

 

Kortom: welke rechtsvorm raden jullie aan, en waarom? Persoonlijk denk ik dat een V.O.F het meest gunstige is als je kijkt naar belastingkosten. Bij een B.V.  heb je op den duur toch de verplichting om een dga salaris uit te keren. Omdat wij met 3 personen zijn en precies evenveel aandeel willen hebben, kan dit hoog oplopen. Al heb ik gelezen dat je in de begin periode dit kunt verlagen in overleg met de belastingdienst. Waar ik benieuwd naar ben is wat het omslagpunt voor ons kan zijn om een V.O.F of een B.V op te richten. Met omslagpunt bedoel ik vanaf welke winst is het voor ons beter om voor rechtsvorm X te kiezen. 

 

Ik heb liever dat we in het begin een juiste rechtsvorm kiezen, dan dat we over 2 jaar moeten overstappen naar een andere rechtsvorm omdat dit bijvoorbeeld belasting technisch voordeliger is. Wat misschien ook goed is om te weten is dat we dit voor 1 bedrijf gaan doen. We hebben niet de intentie om dit ook voor andere bedrijven te gaan doen. Maar we hebben het idee om in de toekomst een eigen E-commerce bedrijf op te richten, of bijvoorbeeld investeren in vastgoed via onze eigen onderneming. (1 van ons volgt deze opleiding op dit moment).

 

Achtergrond informatie van ons 3:

 

Alle 3 zijn wij een student met een bijbaan. Wij hebben in het verleden geen bedrijf gehad, en komen alle 3 uit Nederland. Aan de urencriterium zullen wij niet kunnen voldoen, omdat in dit bedrijf weinig werk zal gaan zitten als het eenmaal loopt. Vooral als je dit moet verdelen over 3 personen. 

 

Ik ben benieuwd wat jullie adviseren.

 

Met vriendelijke groet,

Daan

 

  

 

 

Link to post
Share on other sites

10 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Welkom op HL

 

Mijn advies: houd het eerst zo simpel mogelijk, dus inderdaad een vof (met een goede, onderlinge overeenkomst) zou zo'n eenvoudige oplossing zijn en fiscaal het gunstigst, gelet op de omzetverwachting van in aanvang zo'n 80.000/jaar(?)

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dag Hans,

 

Dankjewel!

 

De verwachting is inderdaad rond de 80.000 per jaar. Maar dit is ook erg afhankelijk van welke klanten we binnen halen. Wat is jouw advies op welk moment we moeten kiezen voor een B.V?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
12 minuten geleden, Daan-- zei:

Wat is jouw advies op welk moment we moeten kiezen voor een B.V?

 

Doorgaans wanneer de fiscale starters-aftrekmogelijkheden voor de VOF niet (meer) relevant zijn én in de BV meer dan voldoende winst wordt gemaakt om ook de DGA-salarissen uit te kunnen keren. 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Op 9-1-2021 om 17:12, Hans van den Bergh zei:

 

Doorgaans wanneer de fiscale starters-aftrekmogelijkheden voor de VOF niet (meer) relevant zijn én in de BV meer dan voldoende winst wordt gemaakt om ook de DGA-salarissen uit te kunnen keren. 

Duidelijk, bedankt!

 

Ik vraag me alleen nog af hoe het zit met de omzetbelasting.

Dit bedrijf heeft klanten in heel Europa, zij berekenen de BTW door aan de consument. Bij de ene klant is dit 21% zoals in Nederland, bij een andere klant is dit 16%. De mensen die wij doorsturen naar deze website wonen in heel Europa. 

Stel een klant koopt een product voor 2.000 euro,  wij ontvangen hiervoor 200 euro als commissie. Hoe zit het dan precies met de omzetbelasting in Nederland die we moeten betalen als V.O.F?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
57 minuten geleden, Daan-- zei:

Hoe zit het dan precies met de omzetbelasting in Nederland die we moeten betalen als V.O.F?

Jullie hebben niets te maken met de BTW die een consument bij dat bedrijf betaalt, jullie zijn immers geen onderdeel van die transactie. De BTW die bij jullie aan de orde is, gaat over de commissie die jullie factureren bij dat bedrijf voor jullie werkzaamheden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
18 minuten geleden, RubenT zei:

Jullie hebben niets te maken met de BTW die een consument bij dat bedrijf betaalt, jullie zijn immers geen onderdeel van die transactie. De BTW die bij jullie aan de orde is, gaat over de commissie die jullie factureren bij dat bedrijf voor jullie werkzaamheden.

Wij sturen niet echt een factuur naar het bedrijf. We kunnen in ons dasboard een bedrag zien wat we hebben opgehaald aan commissie. Wij doen dan een verzoek om dit te laten uitbetalen op onze rekening, waardoor we eigenlijk geen factuur sturen. Maar we krijgen een overzicht dat er een bedrag is overgemaakt van het bedrijf naar ons. 

 

Of moeten wij wel met facturen gaan werken? Dat we een factuur maken waarop het bedrag staat dat we die maand van ons dashboard halen? Omdat wij zelf op de knop drukken om het te bedrag te laten uitbetalen. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als leverancier ben jij verantwoordelijk voor het correct opstellen van een factuur:

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/

 

Eventueel kun je de klant dit laten doen:

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/aangepaste_regels_facturen/factuur_uitgereikt_door_afnemer

 

Dat laatste het self-billing en gebeurt voornamelijk bij platformen; daar is het handiger dat het platform de factuur opstelt dan de individuele verkopers. Ik heb het zelf ook wel eens bij een grote klant meegemaakt; die hoeven dan niet van elke leverancier uit te puzzelen hoe de facturen van de laatstgenoemden in elkaar steken.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hi!

Ik heb ook enkele affiliate websites.

Hierbij heb ik verschillende adverteerders aangesloten via tussenpartijen zoals TradeTracker en Daisycon. Van hen krijg ik een uitbetaling en geen factuur. Van mijn boekhouder moet ik zelf een factuur aanmaken en hun  uitbetalinsgoverzicht (wat weer anders is dan een factuur) eraan koppelen, want bij alle inkomsten moet je natuurlijk een factuur hebben. Deze factuur gaat gewoon mee in de 'stroom' van mijn andere facturen.

Edited by Hans van den Bergh
Link naar eigen website verwijderd, zie forumregels inzake promotie en spam
Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Op 12-1-2021 om 14:05, Branko Collin zei:

Als leverancier ben jij verantwoordelijk voor het correct opstellen van een factuur:

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/

 

Eventueel kun je de klant dit laten doen:

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/aangepaste_regels_facturen/factuur_uitgereikt_door_afnemer

 

Dat laatste het self-billing en gebeurt voornamelijk bij platformen; daar is het handiger dat het platform de factuur opstelt dan de individuele verkopers. Ik heb het zelf ook wel eens bij een grote klant meegemaakt; die hoeven dan niet van elke leverancier uit te puzzelen hoe de facturen van de laatstgenoemden in elkaar steken.

Dankjewel!

 

Op 13-1-2021 om 15:35, Liz2021 zei:

Hi!

Ik heb ook enkele affiliate websites.

Hierbij heb ik verschillende adverteerders aangesloten via tussenpartijen zoals TradeTracker en Daisycon. Van hen krijg ik een uitbetaling en geen factuur. Van mijn boekhouder moet ik zelf een factuur aanmaken en hun  uitbetalinsgoverzicht (wat weer anders is dan een factuur) eraan koppelen, want bij alle inkomsten moet je natuurlijk een factuur hebben. Deze factuur gaat gewoon mee in de 'stroom' van mijn andere facturen.

Ik heb je een privé bericht gestuurd. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Op 13-1-2021 om 15:35, Liz2021 zei:

Hi!

Ik heb ook enkele affiliate websites.

Hierbij heb ik verschillende adverteerders aangesloten via tussenpartijen zoals TradeTracker en Daisycon. Van hen krijg ik een uitbetaling en geen factuur. Van mijn boekhouder moet ik zelf een factuur aanmaken en hun  uitbetalinsgoverzicht (wat weer anders is dan een factuur) eraan koppelen, want bij alle inkomsten moet je natuurlijk een factuur hebben. Deze factuur gaat gewoon mee in de 'stroom' van mijn andere facturen.

Ik heb ook een goedlopende affiliate website. Platformen zoals Tradetracker en Daisycon verstrekken wel degelijk facturen, maar dan creditfacturen.  Is volgens mijn accountant voldoende, ik maak dan ook zelf niet nog extra facturen. 

 

En je hebt inderdaad niets te maken met de BTW die zij aan de klant berekenen, wel met de BTW die zij weer aan jou berekenen. 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 14 leden online en 489 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept