• 0

Creditnota en BTW uit voorgaande kwartaal

Hoe moet ik met de volgende situatie omgaan?

 

In het 4e kwartaal van 2020 heb ik voor een klant een factuur gemaakt voor een behandeling (geleverde dienst) een een verkocht artikel.
In het 1e kwartaal van 2021 heb ik het verkochte artikel retour genomen.

Dit heb ik verrekend door korting te geven op de eerstvolgende behandeling.

 

  1. Klopt het dat ik eigenlijk een creditfactuur had moeten maken?
  2. Hoe moet ik dan met de BTW omgaan die ik in kwartaal 4 betaal en in kwartaal 1 dus zou moeten verrekenen met de belastingdienst?
  3. Was het toegestaan om de klant korting te geven bij de nieuwe betaling of had ik het geld van de vorige factuur terug moeten boeken?
  4. Moet ik de BTW terugvragen van de belastingdienst en een creditnota opstellen of mag ik het ook laten zitten? (het betreft een klein bedrag en ik lig er niet wakker van om tweemaal BTW te betalen over het retour genomen artikel als het opnieuw verkocht zou worden)

 

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Misschien dat je die korting kunt zien als een enkelvoudige voucher. In dat geval had je btw in rekening moeten brengen en dat heb je ook gedaan. Dus in dat geval klopt het onder de streep. Misschien zou je een aantekening in je administratie moeten opnemen, zodat je over 5 jaar nog weet hoe het zat.

 

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 12-1-2021 om 12:46, Branko Collin zei:

Misschien dat je die korting kunt zien als een enkelvoudige voucher. In dat geval had je btw in rekening moeten brengen en dat heb je ook gedaan. Dus in dat geval klopt het onder de streep. Misschien zou je een aantekening in je administratie moeten opnemen, zodat je over 5 jaar nog weet hoe het zat.

 

Hoewel ik de informatie m.b.t enkelvoudige voucher zeer interessant vind vraag ik mij af of dat in dit geval toepasbaar is.

 

Ik heb in kwartaal 4 iets verkocht en dus gelijk geleverd. In kwartaal 1 van het opeenvolgende jaar heb ik het artikel uit coulance teruggenomen.

Bij de voucher komt de tegenprestatie pas later in de vorm van korting. Dat is toch anders dan een geleverd goed terugnemen en compenseren in de vorm van korting op een ander artikel of dienst?

 

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Je zou op de factuur kunnen noteren, alsnog dat de korting een credit bedrag is ivm retour. Dan klopt het eindbedrag en de btw aangifte. Je draagt minder af door het credit bedrag. In het vervolg kun je gewoon een credit maken en geld terug storten of het geld verrekenen met openstaand bedrag. Wordt automatisch verrekend met de btw aangifte nw kwartaal als je programma hebt. Geen programma? komt credit dus betaal je minder btw.

 

Succes met je bedrijf.

 

Gr Simona 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.