Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
ser

Acceptabel bedrag opstellen jaarrapport.

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik heb nu ongeveer 4 jaar lang dezelfde boekhouder voor mijn eenmanszaak.

Vroeger toen ik net gestart was en een klein beetje geld verdiende waren de nota's van mijn boekhouder ook redelijk goedkoop.

Nu hij ziet dat het wat beter gaat, en dat de zaak redelijk wat winst maakt stuur hij echt forse nota's.

 

Tuurlijk komen er meer betalingen binnen en moet hij meer bonnetjes inboeken maar verder heeft ie er niet meer werk van dan 4 jaar terug.

 

Nu is mijn rapport voor 2004 opgesteld en ontving ik vandaag de nota van 2990 euro incl btw. :o :o

 

Dat is wel 6600 ouderwetse guldens voor 1 jaarrapport. :-X

 

 

 

Nu weet ik zeker dat ie aan mij geen moeilijke heeft.

1500 betalingen per jaar worden bijgeschreven en zo'n 400 betalingen worden afgeschreven, alles gaat via de bank en de pin.

 

Verder geen rare dingen gewoon standaard eenmanszaak.

 

 

Is 2990 euro nou niet bizar hoog ?

Wat vinden jullie ?

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Moeilijk in te schatten met de informatie, die je geeft. Is dit alleen het jaarrrapport of hoort hier ook inboeken, aangiften omzetbelasting en inkomstenbelasting bij?

 

Verder hangt de complexiteit van een boekhouding niet af van de rechtsvorm(in jouw geval eenmanszaak), maar van de activiteiten en de daarbij horende goederen en geldstromen.

 

Indien je geen vaste prijs hebt afgesproken, komt het meestal neer op uren*tarief, dus weet je het uurtarief van je boekhouder? Ga dan eens vergelijken met andere boekhouders, want het aantal uren wat benodigd is zal bij iedere boekhouder ongeveer wel gelijk zijn.

 

Laat je overigens niet misleiden door de goedkope facturen die je kreeg als starter. Vaak krijg je als starter een lagere prijs, zodat de starter uberhaupt de kans krijgt om tot volwaardig ondernemer uit te groeien. Daar heeft je boekhouder namelijk meer continuiteit van(lees ieder jaar werkzaamheden).

 

Persoonlijk laat ik starters altijd zien wat de echte prijs is en trek ik de korting apart daar van af, zodat er geen nare verrassingen kunnen komen in de latere jaren.

 

Als ik dan tocht een uitspraak moet doen, dan is 2990 voor de jaarrekening alleen veel te duur en indien dit alle jaarlijkse werkzaamheden omvat niet duur en niet goedkoop(beetje in het midden), maar voor een boekhouder an sich(dus geen accountant o.i.d.) wel weer duur.

 

 

 

Succes

 

Rob

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik geef je in overweging om het invoeren van je bonnetjes etc gewoon zelf te doen.

 

Dit geeft twee voordelen:

1. je hebt direct zicht op je werkelijke financiële positie;

2. het scheelt een boel geld met je accountant.

 

Verreweg de meeste bonnetjes en betalingen zijn rechttoe rechtaan boekingen, niets ingewikkelds. De complexe boekingen kan je dan door je accountant laten doen.

 

Succes met je keuze.


Pitch Coach / Pitch Trainer , Presentatie en Sprekers Coach/Trainer, Gast Spreker / Public Speaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen voor het opstellen van 1 jaarrapport + aangifte IB.

 

35 euro is het uurtarief van mijn boekhouder.

 

Dat zou betekenen dat ie er bijna 2 weken lang van 8 tot 5 mee bezig geweest is. ???

 

OB krijg ik gewoon 4 keer per jaar een aparte nota van.

 

Zelf doen is niets voor mij, misschien als ik een leuk boekhoudprogramma heb dat het dan anders is maar daar moet ik me nog in verdiepen.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Ser,

 

Is inderdaad moeilijk om dat te beoordelen, maar 2990 euri lijkt me zeker aan de zeer hoge kant. Jouw berekening en bijpassende verbazing dat ie er dan 2 weken mee bezig is lijkt me begrijpelijk.

 

Specificeert hij die 2990 euro ook op zn factuur? Dan zou je moeten kunnen zien in welke activiteiten de kosten zijn gaan zitten. Veel administratiekantoren specificeren hun rekeningen helaas niet (wij toevallig wel :)). Anders kun je m wel om een specificatie vragen, zou hij moeten kunnen produceren.

 

Voorts zou ik je in overweging willen geven om je administratie per kwartaal te laten bijwerken. Ten eerste heb je dan door het jaar heen financiele informatie en niet alleen per einde boekjaar, en daarnaast verdeel je de kosten van het inboeken over het jaar. Het maakt in hoeveelheid uren niets uit in ieder geval.

 

Grt, Martijn


Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zat te bladeren door het forum en vroeg me sterk af hoe dit is afgelopen.

 

Dus mocht je dit lezen...hoe is het opgelost?


MORE THAN FINANCE

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 15 leden online en 358 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept