• 0

Acceptabel bedrag opstellen jaarrapport.

Hallo,

 

Ik heb nu ongeveer 4 jaar lang dezelfde boekhouder voor mijn eenmanszaak.

Vroeger toen ik net gestart was en een klein beetje geld verdiende waren de nota's van mijn boekhouder ook redelijk goedkoop.

Nu hij ziet dat het wat beter gaat, en dat de zaak redelijk wat winst maakt stuur hij echt forse nota's.

 

Tuurlijk komen er meer betalingen binnen en moet hij meer bonnetjes inboeken maar verder heeft ie er niet meer werk van dan 4 jaar terug.

 

Nu is mijn rapport voor 2004 opgesteld en ontving ik vandaag de nota van 2990 euro incl btw. :o :o

 

Dat is wel 6600 ouderwetse guldens voor 1 jaarrapport. :-X

 

 

 

Nu weet ik zeker dat ie aan mij geen moeilijke heeft.

1500 betalingen per jaar worden bijgeschreven en zo'n 400 betalingen worden afgeschreven, alles gaat via de bank en de pin.

 

Verder geen rare dingen gewoon standaard eenmanszaak.

 

 

Is 2990 euro nou niet bizar hoog ?

Wat vinden jullie ?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Moeilijk in te schatten met de informatie, die je geeft. Is dit alleen het jaarrrapport of hoort hier ook inboeken, aangiften omzetbelasting en inkomstenbelasting bij?

 

Verder hangt de complexiteit van een boekhouding niet af van de rechtsvorm(in jouw geval eenmanszaak), maar van de activiteiten en de daarbij horende goederen en geldstromen.

 

Indien je geen vaste prijs hebt afgesproken, komt het meestal neer op uren*tarief, dus weet je het uurtarief van je boekhouder? Ga dan eens vergelijken met andere boekhouders, want het aantal uren wat benodigd is zal bij iedere boekhouder ongeveer wel gelijk zijn.

 

Laat je overigens niet misleiden door de goedkope facturen die je kreeg als starter. Vaak krijg je als starter een lagere prijs, zodat de starter uberhaupt de kans krijgt om tot volwaardig ondernemer uit te groeien. Daar heeft je boekhouder namelijk meer continuiteit van(lees ieder jaar werkzaamheden).

 

Persoonlijk laat ik starters altijd zien wat de echte prijs is en trek ik de korting apart daar van af, zodat er geen nare verrassingen kunnen komen in de latere jaren.

 

Als ik dan tocht een uitspraak moet doen, dan is 2990 voor de jaarrekening alleen veel te duur en indien dit alle jaarlijkse werkzaamheden omvat niet duur en niet goedkoop(beetje in het midden), maar voor een boekhouder an sich(dus geen accountant o.i.d.) wel weer duur.

 

 

 

Succes

 

Rob

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik geef je in overweging om het invoeren van je bonnetjes etc gewoon zelf te doen.

 

Dit geeft twee voordelen:

1. je hebt direct zicht op je werkelijke financiële positie;

2. het scheelt een boel geld met je accountant.

 

Verreweg de meeste bonnetjes en betalingen zijn rechttoe rechtaan boekingen, niets ingewikkelds. De complexe boekingen kan je dan door je accountant laten doen.

 

Succes met je keuze.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Alleen voor het opstellen van 1 jaarrapport + aangifte IB.

 

35 euro is het uurtarief van mijn boekhouder.

 

Dat zou betekenen dat ie er bijna 2 weken lang van 8 tot 5 mee bezig geweest is. ???

 

OB krijg ik gewoon 4 keer per jaar een aparte nota van.

 

Zelf doen is niets voor mij, misschien als ik een leuk boekhoudprogramma heb dat het dan anders is maar daar moet ik me nog in verdiepen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Ser,

 

Is inderdaad moeilijk om dat te beoordelen, maar 2990 euri lijkt me zeker aan de zeer hoge kant. Jouw berekening en bijpassende verbazing dat ie er dan 2 weken mee bezig is lijkt me begrijpelijk.

 

Specificeert hij die 2990 euro ook op zn factuur? Dan zou je moeten kunnen zien in welke activiteiten de kosten zijn gaan zitten. Veel administratiekantoren specificeren hun rekeningen helaas niet (wij toevallig wel :)). Anders kun je m wel om een specificatie vragen, zou hij moeten kunnen produceren.

 

Voorts zou ik je in overweging willen geven om je administratie per kwartaal te laten bijwerken. Ten eerste heb je dan door het jaar heen financiele informatie en niet alleen per einde boekjaar, en daarnaast verdeel je de kosten van het inboeken over het jaar. Het maakt in hoeveelheid uren niets uit in ieder geval.

 

Grt, Martijn

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.