• 0

var verklaring vraagstuk

Klopt mijn gedachte over de VAR

 

Vanaf april 2005 ben ik voormezelf gaan beginnen (ZZP'er), en ik heb toen ook een VAR (WUO) gekregen.

 

Het verkrijgen van zo'n VAR (WUO) betekend dat de UWV en de belastingdienst mij als een ondernemer zien (dit haal ik uit de websites van de UWV en de belastingdienst). Hierdoor hoeven mijn opdrachtgevers geen werkgeverspremies afdragen (in ieder geval voor het jaar 2005).

 

Kan ik dan vanuitgaan dat ik nooit een naslag(met boete) kan krijgen van de belastingdienst of de UWV (voor het jaar 2005) ?!

 

Hierbij vanuitgaande dat ik de VAR niet schromelijk expres verkeerd ingevuld hebt. Dus dat ik inderdaad 3 opdrachtgevers had, geen gezag etc.

 

alvast bedankt ,

Shao

Het leven wordt alleen maar complexer, zal de Chaos theorie toch kloppen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Shao,

 

Je kunt er inderdaad vanuit gaan dat je achteraf geen naslagheffing met eventuele boete hoeft te betalen aan het UWV (dat is de partij die voorheen nog wel eens moeilijk wilde doen).

 

Keerzijde hiervan is wel dat je er bij de aanvraag van de VAR voor hebt getekend dat je over de periode dat je als zelfstandige werkt/hebt gewerkt in 2005 nooit meer recht kunt hebben op een WAO-uitkering (wordt volgend jaar WIA) bij arbeidsongeschiktheid. Dat risico had je zelf kunnen (moeten) verzekeren.

 

De Belastingdienst kan achteraf wel besluiten dat je geen gebruik mag maken van de speciale aftrekposten voor fiscale ondernemers (zoals de zelfstandigenaftrek) als je niet aan de daarvoor gestelde cirteria blijkt te voldoen. Bijvoorbeeld als je in 2005 niet aan het minimum aantal van 1225 uren komt (gem 24 per week bij een volledig kalenderjaar). Maar dat heeft verder weinig te maken met je VAR.

 

Je kunt vanavond dus lekker gaan slapen. ;)

 

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Karen,

 

dank je!!! ;D Echt een pak van mijn hart,..vandaag zat ik nml met een ander ZZP'er te praten, die kreeg een naheffing van 200.000 Euro..(weliswaar gebeurd in 2002). Ik trok even wit weg toen hij zei dat ze de VAR zo terzijde vegen.... :-X

 

Ik zal vanavond rustig kunnen gaan slapen .. :)

 

 

Het leven wordt alleen maar complexer, zal de Chaos theorie toch kloppen?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Shao,

 

Dat ze die VAR over 2002 terzijde schuiven kan omdat pas sinds begin 2004 of 2005 (ben ik even kwijt) Belastingdienst en UWV de VAR samen doen.

Voorheen erkende de Belastingdienst je vrij snel als ondernemer, maar kon UWV nog wel eens moeilijk doen bij ZZP-ers in bepaalde sectoren (oa bouw en it). De oorzaak van het probleem waar je kennis mee zit, is dus inmiddels verholpen. Zo zie je maar dat de overheid af en toe ook goede dingen doet voor zelfstandig ondernemers.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Shao,

 

De VAR zegt niet meer over jouw zelfstandigheid als ZZP-er dan hetgeen jij daarover zelf hebt verklaard. Als achteraf blijkt dat die verklaring niet juist is afgelegd, dan wel de VAR op onjuiste gronden is verleend dan kan de Belastingdienst alsnog in actie komen.

 

De VAR is niet meer dan een papieren zekerheid die jouw opdrachtgever verkrijgt. Anders dan veelal wordt gedacht vraag jij de VAR niet aan voor jouw zekerheid, maar voor de zekerheid van de opdrachtgever. De opdrachtgever heeft een primair voordeel bij de VAR, jij als opdrachtnemer slechts indirect.

 

Hetgeen wat jij als opdrachtnemer zelf verklaart wil nog niet zeggen dat die verklaring correspondeert met de realiteit.

 

Om niet tegen het risico van een naheffing aan te lopen zal de opdrachtgever er zelf voor moeten waken om niet in de risicosfeer te geraken. Indien jouw opdrachtgever niet te goeder trouw is en toch jou als zelfstandige behandelt dan loopt zij een risico indien jij verzuimt om netjes en tijdig jouw fiscale verplichtingen na te komen. Indien jij stelt zelfstandig te zijn en jouw opdrachtgever willens en wetens jou inhuurt voor 40 uur X 52 weken, dan loopt zij eveneens een reëel risico om nat te gaan. Als de belastingdienst dan stuit op een fictieve arbeidsrelatie dan kan zij bij de opdrachtgever aankloppen met een naheffingsaanslag. Ook kan jij als zelfstandige daarvoor worden aangeslagen.

 

Een complete vrijwaring voor naheffingsaanslagen levert de VAR dus niet op. Hiervoor zal meer nodig zijn om te voorkomen dat de Belastingdienst de relatie tussen opdrachtnemer en opdrachtgever aanmerkt als een fictief dienstverband.

 

Wel is het zo dat de VAR tegenwoordig een iets minder schimmige status heeft als voor 1 januari 2005. Zoals Karen opmerkt geldt beoordeelt de Belastingdienst sindsdien de aanvraag voor zowel UWV als haar eigen organisatie.

 

Op deze pagina van PZO kun je veel informatie over de ontwikkelingen m.b.t. de VAR en de achtergronden daarvan vinden.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.