Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
fatie

begin saldo kas en nog andere vragen

Recommended Posts

hoi

ik heb de hele forum door gespitst voor aan antwoord op mijn vragen maar ik ben de antwoorden niet tegen gekomen. ik ben nu bezig met OB aangifte 3 de kwrt. wat ik wil weten is:

1) voor dat we echt begonnen zijn met ons zaak haden we al goederen gekocht en kosten gemaakt. we hebben VOF. in die periode hebben we de rekeningen betaald. maar niet altijd de zelfde rekeningnummer gebruikt bij het pinnen of we deden kasopname en dan de rekening betalen. de rekeningnummers waren van een vennoot of iemand anders die geen vennot is. wat ik wou doen is alle rekening bij elkaar tellen

de journaalpost word dan het totaal bedrag

kas

aan prive venoot piet

ik doe het zo zo dat ik een beginsaldo heb voor de kas of kan het niet zo

en dan

kosten(bv crediteuren)

BTW

aan kas

2) wat te doen als een venoot geld leen aan zaak en hoe terug boeken.

3) van familie heb we ook geld ontvangen ze brengen het ook in de zaak maar zijn geen vennoot( het ziet zo er zijn drie families en de hoofd van de famlie zijn de vennoten) daar mee hebben we ook rekening mee betaald. we hebben het contant ontvangen. (ik heb geen bewijs is dat erg)

ik hoop dat iemand me kan helpen

niemand die me kan helpen

Even geduld, niet alle bezoekers van HL hebben elke dag tijd om naast hun ondernemerschap tijd over te hebben voor HL.

de uitgaven:

kosten [debet]

te vorderen btw [debet]

rekening courant piet [credit]

de familieleningen:

kas [debet]

a/ lening familie a [credit]

a/ lening familie b [credit]

als piet het geld heeft ontvangen ipv storting in de kas:

rekening courant piet [debet]

a/ lening familie a [credit]

Pitch Coach / Pitch Trainer , Presentatie en Sprekers Coach/Trainer, Gast Spreker / Public Speaker

de uitgaven:

kosten [debet]

te vorderen btw [debet]

rekening courant piet [credit]

maar hoe maak ik een begin saldo bij kas want er is meteen per bank betaald of wel dagboek gebruik ik

Wat ik dan doe:

open op dag 1 van de onderneming een rekening. Verkoop vervolgens alles wat je al prive of via een andere onderneming had gekocht aan de onderneming, voor dezelfde prijs als die je had betaald. In prive streep je beide dingen tegen elkaar weg. Resultaat is dat alles vervolgens netjes in je onderneming (je VOF) zit. Je moet het geloof ik wel helemaal netjes doen, met facturen en zo. Dus je stuurt prive een factuur naar je onderneming met aangehecht een kopie van de oorspronkelijke factuur. Nooit problemen mee gehad, ik denk dat de belastingdienst wel begrijpt waarom je het zo doet en dat je in die tussentijd geen afschrijvingen doet en zo.

Maar als je nog 's een onderneming start, begin dan met een bankrekening zodat je de financien in ieder geval op orde hebt.

dagdag

Christine

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.