Jump to content
Rickverweij
Verberg

Belastingvrijstelling muzikale website?

vraag

Hallo,

Ik heb een vraag m.b.t. de vrijstelling van de belasting in mijn specifieke geval.

Ik ben momenteel bezig met een website waarbij vocalisten zijn/haar vocalen kunnen verkopen. De website is dus eigenlijk een soort tussenpersoon welke zorgt dat vocalisten een platform hebben om te verkopen en producers een platform hebben waarbij zij unieke vocalen kunnen kopen.

Nu is het in Nederland zo dat componisten vrijstelling kunnen aanvragen voor de belasting. Echter ben ik wel benieuwd hoe dit in mijn situatie nu zou zijn aangezien zowel de verkopers als de kopers componisten zijn. Moet ik BTW rekenen op de verkoop of kan die ook vrijgesteld worden.

Een andere website waar volledige tracks worden verkocht door producers heeft namelijk ook vrijstelling, en daardoor kwam ik op deze vraag. (Houseoftracks)

P.S. De website is internationaal(wereldwijd).

Met vriendelijke groet,
Rick verweij

1 answer to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer
Posted 21516 - 1,258

Wat zegt de Belastingdienst?

U brengt geen btw in rekening voor het beroepsmatig componeren van muziek. Het is daarbij niet van belang of u als kunstenaar bekend staat, of een muziekopleiding hebt gevolgd, bijvoorbeeld het conservatorium.

Maar zijn vocalisten uitvoerende kunstenaars of componisten? Dan zegt de Belastingdienst...

Het optreden door uitvoerende kunstenaars valt onder het 9%-tarief. Dit tarief geldt alleen als er een artistieke prestatie wordt verricht. 

Dat had je zelf al lang gevonden natuurlijk. En let op bemiddelaar...

De bemiddelaar sluit op zijn eigen naam, maar namens en voor rekening van een ander, een overeenkomst met de artiest en een overeenkomst met de opdrachtgever. Beide overeenkomsten, inclusief de vergoeding voor de bemiddeling, vallen dan onder het 9%-tarief.

Dat geldt waarschijnlijk voor Nederland, maar wat als je een Poolse sopraan in contact brengt met een Spaanse producent? Geen idee.... :flushed-face:

Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect.