• 0

Belastingvrijstelling muzikale website?

Hallo,

 

Ik heb een vraag m.b.t. de vrijstelling van de belasting in mijn specifieke geval.

Ik ben momenteel bezig met een website waarbij vocalisten zijn/haar vocalen kunnen verkopen. De website is dus eigenlijk een soort tussenpersoon welke zorgt dat vocalisten een platform hebben om te verkopen en producers een platform hebben waarbij zij unieke vocalen kunnen kopen.

Nu is het in Nederland zo dat componisten vrijstelling kunnen aanvragen voor de belasting. Echter ben ik wel benieuwd hoe dit in mijn situatie nu zou zijn aangezien zowel de verkopers als de kopers componisten zijn. Moet ik BTW rekenen op de verkoop of kan die ook vrijgesteld worden.

 

Een andere website waar volledige tracks worden verkocht door producers heeft namelijk ook vrijstelling, en daardoor kwam ik op deze vraag. (Houseoftracks)

 

P.S. De website is internationaal(wereldwijd).

 

Met vriendelijke groet,
Rick verweij

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Wat zegt de Belastingdienst?

 

Quote

U brengt geen btw in rekening voor het beroepsmatig componeren van muziek. Het is daarbij niet van belang of u als kunstenaar bekend staat, of een muziekopleiding hebt gevolgd, bijvoorbeeld het conservatorium.

 

Maar zijn vocalisten uitvoerende kunstenaars of componisten? Dan zegt de Belastingdienst...

 

Quote

Het optreden door uitvoerende kunstenaars valt onder het 9%-tarief. Dit tarief geldt alleen als er een artistieke prestatie wordt verricht. 

 

Dat had je zelf al lang gevonden natuurlijk. En let op bemiddelaar...

 

Quote

De bemiddelaar sluit op zijn eigen naam, maar namens en voor rekening van een ander, een overeenkomst met de artiest en een overeenkomst met de opdrachtgever. Beide overeenkomsten, inclusief de vergoeding voor de bemiddeling, vallen dan onder het 9%-tarief.

 

Dat geldt waarschijnlijk voor Nederland, maar wat als je een Poolse sopraan in contact brengt met een Spaanse producent? Geen idee.... :flushed-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.