• 0

21% BTW?

Ik ga vrijdag een partij kleding kopen bij een bedrijf in Tilburg. De partij is afkomstig uit Belgie. Er wordt 21% BTW berekend. Is dat correct?

 

Ik heb nooit veel met BTW te maken gehad omdat ik al mijn in- en verkopen in de US gedaan heb tot nu toe, maar werkt het nu zo dat ik die 21% BTW terugkrijg van de belastingdienst, en dat als ik in Nederland de produkten uit de partij verkoop ik gewoon 19% BTW moet berekenen aan mijn klanten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is hier iets niet correct: als jij iets koopt bij een bedrijf in Tilburg, en dat bedrijf is in Nederland gevestigd, dan moet dat bedrijf 19 % btw rekenen. Immers, hij heeft het geimporteerd, en jij verricht die handeling niet: je koopt en verkoopt in Nederland. Is het een belg, of is het een nederlander die nu probeerd 3 % extra winst op te strijken?

Link naar reactie
  • 0

Tsja ik weet het niet precies. Hij is een tussenpersoon zei hij. Hij bemiddelt voor een opdrachtgever in Belgie. We hadden ook naar Belgie kunnen gaan om die partij te kopen maar omdat we toch in de buurt van zijn woonplaats zijn vrijdag zei hij dat hij ook kan zorgen dat de partij dan bij hem is. Ik ga er dus van uit dat de faktuur van een Belgisch bedrijf is. Hij is dus een Nederlander, maar zijn opdrachtgever is een Belg. Klopt het dan denk dat we 21% moeten betalen?

 

Maar die 21% krijgen we terug van de belastingdienst toch? En wij berekenen onze klanten 19% BTW?

Link naar reactie
  • 0

Het beste lijkt me dat je die relatie eens natrekt.

 

Als het een particulier is wil hij de door hém/haar betaalde 21% gewoon aan je doorbereken.

 

Als het een Tilburgs/Ned bedrijf is MOET er 19 % berekend worden.

 

Direkt vanuit Belgie 0% als VAT nummers op faktuur staan.

 

Ritje Belgie lijkt me geen slecht idee.. ;)

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

Als die tussenpersoon een Nederlandse particulier is en je krijgt van die persoon de rekening mag hij maar 19% BTW rekenen omdat hij in Nederland gevestigd is.

 

Krijg je echter de rekening van het bedrijf in België en heb jij een BTW-nummer dan mag het bedrijf geen BTW rekenen ook al zit er een tussenpersoon tussen voor puur de levering aan jou.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de verkoper inmiddels weten te overtuigen dat zelfs al zou hij de keuze hebben om het 0% of het 21% BTW tarief te hanteren het voor hem totaal nutteloos zou zijn om het 21% tarief te hanteren en voor ons een ontzettende rompslomp zou zijn omdat we dan bij de Belgische belastingdienst te BTW zouden moeten vorderen. We gaan dus kopen tegen het 0% tarief :-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.