Marovast 0 Posted Tuesday at 21:13 Share Posted Tuesday at 21:13 Ik ben bezig om een bedrijfspand te kopen voor de verhuur waarbij ivm. nieuwbouw btw berekend word. Kan ik deze btw als privé persoon terug vorderen? Of kan ik het pand beter 50% privé en 50 % zakelijk kopen zodat ik 50% van de btw en kosten kan opgeven/aftrekken over de huur inkomsten. Mogelijk dat fiscaal 100% aankoop nog beter is maar dan in een aparte vastgoed BV 0 Quote Link to post Share on other sites
0 Joost Rietveld 1,297 Posted Tuesday at 21:21 Share Posted Tuesday at 21:21 Je kunt als particulier met een pand in box 3 gewoon een btw-nummer aanvragen als de verhuur aan de voorwaarden voor btw belast voldoet, o.a. dat de huurder voor minstens 90% van zijn omzet btw-plichtig is. 0 Quote JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax Link to post Share on other sites
0 Marovast 0 Posted Wednesday at 17:16 Share Posted Wednesday at 17:16 En wat als ik nog geen huurder heb. En is het sowieso verstandig om het Vastgoed in een bv te stoppen 0 Quote Link to post Share on other sites
0 Joost Rietveld 1,297 Posted Wednesday at 18:46 Share Posted Wednesday at 18:46 Als er later een huurder komt die zonder btw gaat huren dan moet je de aanschaf btw weer herzien. Of het wellicht beter is in een BV kan ik onmogelijk zeggen zo. Daar is geen vuistregel voor 0 Quote JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax Link to post Share on other sites
0 Marovast 0 Posted yesterday at 07:04 Share Posted yesterday at 07:04 Op 13-1-2021 om 19:46, Joost Rietveld zei: Als er later een huurder komt die zonder btw gaat huren dan moet je de aanschaf btw weer herzien. Of het wellicht beter is in een BV kan ik onmogelijk zeggen zo. Daar is geen vuistregel voor Kan ik hier met jouw eens van gedachten wisselen wat voor mij het beste is? 0 Quote Link to post Share on other sites
0 Joost Rietveld 1,297 Posted yesterday at 08:22 Share Posted yesterday at 08:22 👍 0 Quote JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax Link to post Share on other sites
Ik ben bezig om een bedrijfspand te kopen voor de verhuur waarbij ivm. nieuwbouw btw berekend word. Kan ik deze btw als privé persoon terug vorderen?
Of kan ik het pand beter 50% privé en 50 % zakelijk kopen zodat ik 50% van de btw en kosten kan opgeven/aftrekken over de huur inkomsten.
Mogelijk dat fiscaal 100% aankoop nog beter is maar dan in een aparte vastgoed BV