• 0

Leaseauto naar privé óf personal holding

Hallo,

Op dit moment werk ik nog als loondienst medewerker bij werkmaatschappij A. Hierbij heb ik een leaseauto met bijtelling voor privégebruik.

Binnenkort zal ik middels een management fee (van mijn personal holding bv) gaan werken voor werkmaatschappij A.

 

De leasekosten moeten straks worden doorbelast vanuit werkmaatschappij A.

 

Dan zijn er volgens mij twee opties:

  1.  Leasekosten worden door werkmaatschappij A gefactureerd aan mijn personal holding. Met mijn salaris uit deze holding moet dan rekening worden gehouden met bijtelling;
  2. Leasekosten worden door werkmaatschappij A gefactureerd aan mij privé. Ik heb dan geen bijtelling en kan voor zakelijk gebruik van mijn 'privé-auto' kosten in rekening brengen aan mijn personal holding.

Is het verstandig om te kiezen voor optie 1 of voor optie 2? Zijn er nog andere mogelijkheden? Het leasecontract kan niet gewijzigd worden...

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Millenerik, allereerst welkom op Higherlevel!

 

20 minuten geleden, Millerenik zei:

Is het verstandig om te kiezen voor optie 1 of voor optie 2?

 

Dat valt op basis van deze informatie niet te zeggen. Dat hangt onder andere af van het aantal zakelijke en privé kilometers, kun je in de holding BTW verrekenen en wil je met je bijtelling je resterende DGA salaris verlagen of niet. Al met al iets om uit te laten rekenen door een goede boekhouder of fiscalist, bijvoorbeeld dezelfde persoon of partij die samen met jou het meest optimale DGA salaris bepaalt 

 

23 minuten geleden, Millerenik zei:

Zijn er nog andere mogelijkheden?

 

Weinig voor zover mij bekend. De werkmij hoeft de leasekosten niet per sé door te belasten; dat is een keuze. Alleen ontkom je dan nog steeds niet aan de bijtelling. En doorbelasten is wel het meest zuivere omdat iedere DGA dan zijn/haar eigen auto betaalt en jij niet meebetaalt aan de luxe van een ander. 

 

28 minuten geleden, Millerenik zei:

Het leasecontract kan niet gewijzigd worden...

 

Wat zou je willen wijzigen dan als dat wel kon? 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Millerenik zei:

1. Leasekosten worden door werkmaatschappij A gefactureerd aan mijn personal holding. Met mijn salaris uit deze holding moet dan rekening worden gehouden met bijtelling;

 

Deze optie 1 komt wat krom over.. Want dan gaat de werkmij A kosten doorbelasten aan jou holding. Vervolgens gaat jou holding een management fee sturen naar Werkmij A om jou in te mogen huren. Dat gaat dan tegen een tarief waarmee zowel het salaris als de leasekosten gedekt kunnen worden.

Kortom dan ben je dus administratief kosten aan het rondpompen.

Als de goedkoopste optie is om de auto zakelijk te blijven rijden. Spreek dan af dat werkmij A gewoon die leasekosten betaald en stuur een lagere managementfee factuur.

Zodra het leasecontract afloopt lease of koop je de volgende auto vanuit de holding en verhoog je de management fee.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.