• 0

Ontwikkelingen Europese B2B en B2C marketplaces?

Wij verkopen onze producten (zelf of via andere partijen) via B2C marketplaces als Amazon en BOL en via B2B marketplaces als Orderchamp en Ankorstore. Er komen er steeds meer en we worden ook steeds vaker door allerlei nieuwe marketplaces benaderd. Hoe kun je het kaf van het koren onderscheiden, wie heeft er net als ons ervaring met diverse marketplaces? Kun je het het beste zelf doen of uitbesteden?

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Uitbesteden is best een interessante optie. Er komt wel een schakel bij, die natuurlijk ook wil verdienen. Die bovendien kosten moet maken, denk aan voorraadbeheer, klantenservice en retourverwerking.

 

Zijn er al partijen die als value-added platform distributor actief zijn? Is denkbaar dat zo iemand alleen dat processen begeleidt, maar niet de fysieke goederenstroom en ook niet de geldstroom?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als zij jullie benaderen, willen zij dus iets van jullie. Dan zullen zij ook duidelijk moeten maken wat het jullie gaat opleveren.

 

Het koren lijkt me dan de marktplaatsen die zo groot zijn, dat je ze al kent. Dat is een totaal andere conversatie.

 

Sommig kaf kan koren worden, maar laat dat kaf maar bewijzen dat ze het in zich hebben.

 

Om hoeveel nieuwe marktplaatsen gaat het? Hoe presenteren ze zich? Zat er eentje tussen waarvan je dacht dat het wel wat zou kunnen worden, of zijn het allemaal twijfelgevallen?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Voor ons zijn vooral de buitenlandse B2B marketplaces interessant, we doen er nu 3 waarvan 1 succesvol is en andere 2 (nog) niet. Onlangs zijn we benaderd door andere buitendlandse marketplaces. Nextrade, Super etage, Emag, Creoate en nog een aantal. Qua sites enzo zien ze er goed uit maar om een samenwerking aan te gaan ben je er zo een paar maanden lang een halve dag per weer mee bezig voordat de eerste resultaten komen. Dus daarom ben ik op zoek naar bedrijven die daar ook ervaring mee hebben om zelf te doen of uit te besteden.

 

Aangezien wij producent besteden we het liever uit. We doen nu 1 B2C (BOL.com) en 3  B2B marketplaces zelf. Maar dat is meer noodgedwongen. Door Corona gaat uiteraard nu veel meer via de online marketplaces dan via de ofline winkelketens (we leveren oa aan Simon Levelt, Ekoplaza, WAAR, Dille & Kamille enzo.

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie
  • 0

het koppelen van platformen kan een zeer intensieve klus zijn is ook mijn ervaring. juist doordat elk platform eigen velden heeft en de info op andere manieren over verschillende velden verdeeld wil hebben.

Waarbij ook de verplichte en optionele velden nog wel eens veranderen of toegestane waardes veranderen waardoor eerder ingevoerde waardes niet meer gebruikt kunnen/mogen worden.

zelf ook iets waar ik veel tegenaan loop en al tijden bezig ben met oplossing daarvoor.

Nu staan veel van mijn producten wel op bepaalde platformen maar met slechte, incomplete of zelfs onjuiste (eerder door andere partijen met onjuiste info aangemaakt maar lastig aan te passen)info hierdoor.

Ik hoop in maart een nieuw systeem in gebruik te kunnen nemen wat veel van dat soort problemen oplost.

 

Betreft selectie van platformen blijft dat lastig. soms lopen platformen heel goed en hebben ze veel klanten/orders maar is jouw productgroep daarin net wat minder populair. dat is vooraf vrij lastig te ontdekken.

Ook hangt het dus af van de kwaliteit van je productdata en je marketinginspanningen hoe goed je producten gevonden worden.

 

zelf wil ik uiteindelijk doorgroeien naar het aansluiten van tientallen platformen op mijn systeem waarbij ik op eigen selectie producten ga aanbieden maar uiteindelijk ook de plek wil zijn waar leveranciers terecht kunnen om via samenwerking met mij hun producten binnen Euopa (en later ook buiten europa) op marktplaatsen te kunnen aanbieden en daarbij meerwaarde te kunnen bieden buiten het simpelweg online gooien van assortiment.

Link naar reactie
  • 0

De B2B platforms zoals Orderchamp zijn we zelf aan het proberen. Maar B2C platforms zoals Blokker, Fonq, Wehkamp, Beslist.nl  richting consument zouden we toch liever overlaten aan resellers, uitbesteden of met koppelingen willen werken. We zijn maar een klein bedrijf van 5 medewerkers en anders zou ik iemand moeten aannemen.  Maar consumentenverkoop doen we liever niet. Dus ben benieuwd of er iemand ervaring heeft met uitbesteden aan resellers of laten facliteren door een ict bedrijf die zorgt voor koppelingen richting vele platforms?

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer Wehkamp of Blokker belt om in te kopen, zeg je JA. Maar als je zelf voorraad, fulfilment en retouren moet managen zeg je LIEVER NIET.

 

Dat dilemma hebben meer leveranciers. Die komen soms naar voren en trekken zich soms weer terug. Zijn er nog geen VAF's: value-added fulfillers?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 23-1-2021 om 16:42, TwaBla zei:

Wanneer Wehkamp of Blokker belt om in te kopen, zeg je JA. Maar als je zelf voorraad, fulfilment en retouren moet managen zeg je LIEVER NIET.

 

Dat dilemma hebben meer leveranciers. Die komen soms naar voren en trekken zich soms weer terug. Zijn er nog geen VAF's: value-added fulfillers?

Precies naar dit soort ervaringen ben ik op zoek aangezien je beter eerst van andere ervaringen kunt leren dan nog meer platforms maar zelf blijven proberen.  Er gaat veel tijd in zitten met wisselend succes en ben benieuwd hoe anderen het ervaren.

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.