Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
schreudje

orienterend op nieuw ICT - bedrijf

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik ben samen met een partner orienterende om een nieuw IT - bedrijf op te starten. Het idee is niet nieuw, maar er zijn wel grote verwachtingen van de komende ja(a)r(en).

 

Omdat we orienterende zijn wilde ik hier het idee voorleggen. In eerste instantie om er op geschoten te laten worden en in tweede instantie om een inzicht te krijgen in de te maken kosten.

 

Mijn parter en ik werken beide voor een werkgever en willen dit in eerste instantie blijven doen.

 

Het idee haakt in op de trends met betrekking tot outsourcing binnen ICT. Het beslaat eigenlijk het volledig overnemen van de kantoorautomatiseringsomgeving van met name MKB organisaties en het huisvesten hiervan in een shared service center. De organisatie betaalt nu slechts een prijs per werkplek per jaar en geen beheerskosten meer voor een dure ict leverancier en hardware.

Dus geen automatiseringsafdeling en geen lokaal beheer meer, maar alles vanuit het SCC middels breedband en uniforme client werkplekken.

 

Zoals gezegd is dit idee niet nieuw, maar met name binnen de MKB branche worden ( uit eigen ervaring) exorbitante bedragen per jaar betaalt voor het beheer van een x aantal servers en werkplekken incl SLA's door automatiseringsbedrijven.

 

We willen verschillende tarieven gaan hanteren , door o.a. gebruik te maken van Open Source asp service aanbieders voor verschillende apps ( oa.. Office en Groupware) . De klant heeft zelf de keuze....

 

Is dit een acceptabel idee of een 13 in een dozijn- idee?

Met welke initiele kosten dienen we rekening te houden voor deze opzet?

Graag hulp en tips bij evenutele valkuilen!

 

Alle reacties zijn welkom.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

quote

"Mijn parter en ik werken beide voor een werkgever en willen dit in eerste instantie blijven doen."

end quote.

 

ik ben blij dat ik jouw werkgever niet ben. volgens mij zit je zodirect 100% van je tijd op kosten van je werkgever te werken aan je eigen bedrijf. dat gaat m.i. niet werken.

 

er zijn natuurlijk tientallen zo niet honderden concullega's die dit al doen, kijk ook eens bij Getronics.

 

Kijk vooral ook eerst naar "hoe haal ik klanten binnen?". Tuurlijk moet jullie back-office, tooling, SLA's etc nog goed gaan werken. Maar uiteindelijk wil je klant direct iemand aan de lijn krijgen en direct geholpen worden.

 

Als je het gaat doen, ga er dan 100% voor. Bij je werkgever blijven werken, volgens mij gaat dat niet goed.

 


Pitch Coach / Pitch Trainer , Presentatie en Sprekers Coach/Trainer, Gast Spreker / Public Speaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Venture Coauch Capital....

 

Uiteraard wordt er voor de volle honderd procent voor gegaan, echter wie gaat mijn hypotheek betalen en mijn kinderen te eten geven de eerste maanden?

 

M.i. als het service center technisch goed is ingericht , dient er behoudens beheer , wat 1 persoon per dag in den beginne zou kunenn doen. weinig tot geen arbeid verricht te worden.

 

Gebruik makend van deze constructie zullen we niet meteen met tig klanten gaan beginnen, maar met 1 tot 3 hooguit.

Vanuit hier kan de techniek op orde gemaakt worden voor toekomstige uitbreiding.

 

Met betrekking tot de concullega - opmerking ben ik het NIET mee eens. Getronics is geen concurrent, die willen niet in zee met MKB ( tot 50 gebruikers) , willen ze wel, maar dat doen ze er bij.

 

Ik heb u echter niet gehoord over tal van automatiseringsbedrijven die klanten nog steeds uitbuiten met volstrekt irrelevante SLA's en veel te dure systeembeheer(ders).

 

Het geldt stroomt daar nog steeds binnen, dus waarom veranderen?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat dacht je van je spaarpot leeg schudden, en dan vervolgens aan je famillie uitleggen wanneer je denkt dat terug verdient te hebben.

Als die daar in geloven, kun je overwegen om eens met een bank te gaan praten. Heb je in ieder geval iets op papier.

 

Ik denk dat VC en anderen hier je alleen maar willen behoeden dat je straks twee dingen niet hebt. Geen bedrijf en geen baan meer.

 

Perry

 

P.S laatste wijziging, zie dit niet als ontmoediging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

yep.. thnx ook voor de response.. we wegen alle mogelijkheden af.

en tis zeker dat de niet beiden kunnen en willen verliezen.

 

bedankt voor de warning.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus jullie gaan er met de volle 100% tegenaan met de werkgever als vangnet??

Kan de werkgever jullie uren die je niet rendabel bent ook weer in rekening brengen bij jullie?

 

Zoals VC al zegt, ik zou jullie niet als werknemers willen hebben..

 

Toch succes

 

Rick

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat gebeurt er met een bedrijf als het internet eruit klapt ?

Bv omdat een graaf machine de KPN lijn te pakken heeft, of omdat er een fout gemaakt is door de provider.

Ik kan je vertellen dat het erg vervelend is als je op een dag denkt zaken af te kunnen ronden en de verbinding met je boekhouding gaat plat.

 

Het verschil tussen mkb en de grotere organsiaties is dat zij vaak wel een tweede of derde vangnat hebben.

Hoe ga je aan een mkbér verkopen dat hij twee of drie abonnementen moet nemen om de downtime te beperken ?

 

Een bedrijf heeft altijd nog pc's nodig voor verbinding, waarom dan niet meteen de software op deze systemen. Omdat er zoveel onderhoud aan is ?

 

Het idee is leuk, maar ik heb sterke twijfels of het mkb warm loopt voor administratie die op een andere locatie draait. Een goede back-up service hebben ze meer aan denk ik.

 

Begin eerst eens met wat marktonderzoek voor je je avonduren opgeeft aan een avontuur waar je de bestemming niet van kent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om even bij de vraag van TS te blijven;

Is dit een acceptabel idee of een 13 in een dozijn- idee?

 

Je geeft zelf al het volgende aan;

Het idee is niet nieuw, maar er zijn wel grote verwachtingen van de komende ja(a)r(en).
en het volgenden

Zoals gezegd is dit idee niet nieuw, maar met name binnen de MKB branche worden ( uit eigen ervaring) exorbitante bedragen per jaar betaalt voor het beheer van een x aantal servers en werkplekken incl SLA's door automatiseringsbedrijven.

 

Daaruit trek ik de conclusie dat marketing een zeer belangrijk onderdeel is. Je moet de klanten voor kunnen lichten over de voordelen en de nadelen kunnen wegnemen. Dat vraagt naar mijn idee een intensieve benadering van de groep.

 

Ook omdat iemand niet snel zijn netwerk opnieuw laat aanleggen, beheren gezien het feit dat de installatie vaak al heel wat kopzorgen heeft gegeven, zal je dus vertrouwen moeten winnen.

 

En dan komt de opmerking van Venture en anderen weer naar voren. Als je het bedrijf in de "vrije uurtjes" wilt opzetten, hoe wil je dan de ondernemer inlichten te woord staan en het vertrouwen zien te winnen?

 

Als argument geef je aan dat er geld binnen moet komen. Uit jouw stuk maak ik op dat je wel bereid bent om te investeren in techniek, dat zie je blijkbaar (terecht) als noodzakelijk. De marketingaanpak zal echter net zo noodzakelijk blijken om die investeringen in techniek terug te kunnen verdienen. Dat betekent dus nog meer investeren om ervoor te zorgen dat het volledige plan loopt.

 

Naar mijn idee is er zeker vraag naar dit soort diensten, vooral bij de kleinere bedrijven. Maar ga eens met jouw partner om de tafel zitten en werk een ondernemingsplan uit. Daarmee haal je de kritische factoren naar boven voor het slagen van jullie idee.


Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat betreft de opmerkingen over marketing...heel erg bedankt. ik hoop inderdaad niet dat we dit onderschatten.

 

Het technisch ontwerp van het service center is gereed nu inderdaad nog de vraag.. hoe kom ik aan mijn klanten.!!

Echter als ik met een directeur van een MKB bedrijf rond de tafel zit...heb ik binnen vijf minuten uitglegd waarom voor deze constructie te kiezen.

 

Netwerken en hardware hoeven m.i. niet vervangen te worden, ( kan uiteraard wel) Het gaat erom de "dure" automatieeerder die 1 ker per week komt systeembeheren ( trouwbleshooten, updaten) voor 90 euro per uur op basis van een onderhoudscontract ( SLA) te vervangen door centraal beheerde servers en werkstations.

 

Licentietechnisch zal dit ook kostenbesparend werken , vooral in combinatie met open source applicaties.

 

Verder hoeft een organisatie zelf geen geld meer uit te geven aan de beveiliging van de serverruimte. ( Denk aan airco en brandbeveiliging).

 

Etc etc etc...

 

Oh ja.. Rick. Heel erg fijn voor je dat je mijn baas niet wil zijn.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toen ik nog voor een baas werkte, hebben we ook contact gehad met een aantal van dit soort bedrijven. Op zich is het idee namelijk leuk.

Wat mij er destijds van weerhouden heeft dit te gaan doen, is dat je voor het bedrijfsproces totaal afhankelijk bent van computers e.d. En de bedrijven die ik over de vloer heb gekregen, vond ik zo amateuristisch, dat alleen al op hoe de accountmanager binnen kwam, en hoe het visite kaartje er uit zag, ik mijn besluit al kon maken.

Wanneer je zoiets aanbiedt, moet je zoveel mogelijk garanties bieden op het gebied van zekerheid en service. Wanneer je in loondienst bent, of dit als een hobby project aanpakt, dan zul je de investeringen er nooit uitkrijgen.

 

M.vr.gr.

Rogier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus geen automatiseringsafdeling en geen lokaal beheer meer, maar alles vanuit het SCC middels breedband en uniforme client werkplekken.

 

 

Waar laat je die andere tig uit de jaren 80 stammende dos-applicaties en andere meuk draaien ?

 

Het idee is leuk maar in de praktijk niet uitvoerbaar. In het MKB wordt echt wel meer gebruikt dan alleen office en email. Dat kun je ook remote gaan aanbieden maar is zo complex en arbeidsintensief dat je nauwelijks kostenvoordelen hebt t.o.v. lokaal beheer. En de server staat gewoon onder het buro dus besparingen op dat niveau zijn er ook nauwelijks.

 

En hoe denk je die 7x24 uur uptime te kunnen garanderen inclusief bereikbaarheid ? Menig ondernemer zit vooral 's avonds en in het weekend achter zijn pc want overdag moet er geld verdient worden. Hoe ga je die ondersteunen?

 

Ik heb genoeg ellende gezien om niet meer te kunnen geloven in het concept.Sorry.

 

Gr, Niek

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over het garanderen van de uptime kan ik kort zijn: dit is ingedekt.

Het technisch ontwerp is hierin voorzien.

 

Mijn vraag is echter:

 

Kan iemand mij een bedrijf noemen die een vergelijkbare dienst levert?

(Met uitzondering van de grote jongens als Getronics). Dus echt actief is binnen de MKB sector?

 

Ik ben benieuwd!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over het garanderen van de uptime kan ik kort zijn: dit is ingedekt.

 

Dat kun je niet of je klant moet twee onafhankelijke internetaansluitingen hebben via 2 verschillende kabels. En dat helemaal tot aan jouw servers. Daar gaat al een deel van het financiële voordeel.Bovendien, de internetboeren garanderen ook geen 100% uptime op een basispakketje...

 

Het technisch ontwerp is hierin voorzien.

 

Ik geloof nooit dat dat verder gaat dan 2 redundante servers op één lokatie.... Anders wordt het onbetaalbaar voor het MKB.

 

Mijn vraag is echter:

 

Kan iemand mij een bedrijf noemen die een vergelijkbare dienst levert?

(Met uitzondering van de grote jongens als Getronics). Dus echt actief is binnen de MKB sector?

 

Ik ben benieuwd!

 

Ik ook

 

Overigens,ook bij de "grote jongens" wordt voornamelijk een standaard office pakket aangeboden. Er zijn ook een aantal applicationproviders actief maar tot nog toe ben ik nog geen één aanbieder tegengekomen die in staat is op mkb-niveau een volledige remote oplossing tegen aanvaardbare kosten aan te bieden. Daardoor blijven lokale installaties noodzakelijk en dus ook het lokale systeembeheer.

 

Gr, niek

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

[www.debeheerder.nl

 

Deze club levert een remote beheeroplossing. dat is heel iets anders! Bij uitval van de internetverbiniding kun je gewoon blijven doorwerken m.u.v. email/internet natuurlijk.

 

Deze oplossing wordt door vrijwel ieder zich zelf respecterend ict-servicebureau(tje) gehanteerd.

 

gr, Niek

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn vraag is echter:

 

Kan iemand mij een bedrijf noemen die een vergelijkbare dienst levert?

(Met uitzondering van de grote jongens als Getronics). Dus echt actief is binnen de MKB sector?

 

Ik ben benieuwd!

 

Ja, ik ken ze wel. Maar waarom wil je dat weten?


Pitch Coach / Pitch Trainer , Presentatie en Sprekers Coach/Trainer, Gast Spreker / Public Speaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

[www.debeheerder.nl

 

Deze club levert een remote beheeroplossing. dat is heel iets anders! Bij uitval van de internetverbiniding kun je gewoon blijven doorwerken m.u.v. email/internet natuurlijk.

 

Deze oplossing wordt door vrijwel ieder zich zelf respecterend ict-servicebureau(tje) gehanteerd.

 

gr, Niek

 

 

van wat ik begreep uit het verhaal van de topicstarter was dat nou net waar hun sterke punt lag. Het onderhoud niet door een dure pipo die langskomt, maar een op afstand. Zal me vergissen.


Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zover ik het in kan schatten doen de jongens van www.debeheerder.nl min of meer hetzelfde. Mail en File servers worden op hun locatie gehost en beheerd.

 

Enige verschil is dat men op de werkstations standaard installaties laat staan.

 

Deze zouden m.i. middels thin clients moeten werken.( Minder kosten en onderhoud, updates)

 

@VC: Ik zou graag weten welke clubs dit nog meer doen om kennis van de markt op te doen en te weten hoe het met de concurrentie gesteld is!

 

 

@Niek, Dos- applicaties kunnen toch vrij eenvoudig gepackaged worden middels Terminal Server applicaties?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook dit is niet wat ik voor ogen heb...

 

hier hebben we het weer over remote beheer en hulp.

 

dat is niet wat ons idee is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof absoluut dat er toekomst is voor dit soort oplossingen, en zeker voor het MKB. De beheerskosten zijn toch vrij hoog en het MKB loopt niet altijd voorop met updates en nieuwe versies van software e.d. bijhouden.

 

De uptime? Het is in de 4 jaar dat ik dagelijks achter de PC zit, afhankelijk van mijn ADSL verbinding maar één keer voorgekomen dat er een kabel stuk getrokkken werd en dat duurde een middag. Als ze de stroomkabel in de straat stuktrekken heb je hetzelfde probleem, ook als je geen 'remote' oplossing hebt. In dat geval zou ik met een remote oplossing nog een tijdje kunnen doorwerken op de batterij van m'n laptop en UMTS verbinding ;D

 

Maar, eens met eerde reacties, de pijn zit hem in het vertrouwen winnen en vooral in het concept. Marketing en verkoop dus. Ik ben een groot voorstander van ASP oplossingen (ben nu op zoek naar een goede ASP voor mijn boekhouding) maar ik merk dat ik daar aardig in voorop loop.


Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zal vast een markt zijn voor je bedrijf, als je je kunt onderscheiden van de concurrentie. ik denk dat de concurrenten duur zijn, als jij een model kunt verzinnen dat je het goedkoper kunt ben je in business.

 

Wel denk ik dat je dan ook serieus moet beginnen, dwz fulltime met z'n tweeen. De hele dag op pad om te verkopen. Anders krijg je het zeker niet van de grond. Bovendien moet je een goed verhaal hebben over hoe je denkt de services betrouwbaar in de lucht te houden.

 

Wij betalen nu minder dan € 1000 per maand voor het uitbesteden van een server (inclusief het leasen van de hardware) waarop website en diverse andere dingen draaien, het wordt 24/7 gemonitored en up to date gehouden en het staat in het KPN Cybercenter.

 

dagdag

Christine

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 5 leden online en 248 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept