• 0

orienterend op nieuw ICT - bedrijf

Hoi,

 

Ik ben samen met een partner orienterende om een nieuw IT - bedrijf op te starten. Het idee is niet nieuw, maar er zijn wel grote verwachtingen van de komende ja(a)r(en).

 

Omdat we orienterende zijn wilde ik hier het idee voorleggen. In eerste instantie om er op geschoten te laten worden en in tweede instantie om een inzicht te krijgen in de te maken kosten.

 

Mijn parter en ik werken beide voor een werkgever en willen dit in eerste instantie blijven doen.

 

Het idee haakt in op de trends met betrekking tot outsourcing binnen ICT. Het beslaat eigenlijk het volledig overnemen van de kantoorautomatiseringsomgeving van met name MKB organisaties en het huisvesten hiervan in een shared service center. De organisatie betaalt nu slechts een prijs per werkplek per jaar en geen beheerskosten meer voor een dure ict leverancier en hardware.

Dus geen automatiseringsafdeling en geen lokaal beheer meer, maar alles vanuit het SCC middels breedband en uniforme client werkplekken.

 

Zoals gezegd is dit idee niet nieuw, maar met name binnen de MKB branche worden ( uit eigen ervaring) exorbitante bedragen per jaar betaalt voor het beheer van een x aantal servers en werkplekken incl SLA's door automatiseringsbedrijven.

 

We willen verschillende tarieven gaan hanteren , door o.a. gebruik te maken van Open Source asp service aanbieders voor verschillende apps ( oa.. Office en Groupware) . De klant heeft zelf de keuze....

 

Is dit een acceptabel idee of een 13 in een dozijn- idee?

Met welke initiele kosten dienen we rekening te houden voor deze opzet?

Graag hulp en tips bij evenutele valkuilen!

 

Alle reacties zijn welkom.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zover ik het in kan schatten doen de jongens van www.debeheerder.nl min of meer hetzelfde. Mail en File servers worden op hun locatie gehost en beheerd.

 

Enige verschil is dat men op de werkstations standaard installaties laat staan.

 

Deze zouden m.i. middels thin clients moeten werken.( Minder kosten en onderhoud, updates)

 

 

Dat is nu net mijn punt, daar geloof ik dus niet in. Eén standaard werkplek bestaat niet in het MKB. Denk alleen maar eens aan de 10-tallen verschillende boekhoudpakketten die je moet gaan ondersteunen inclusief de onderliggende databases. Die zet je echt niet allemaal op één server weg.

En hoe ga je om met de laptops ? Alleen een browser en allemaal over naar wifi,gsm, umts ? Kan, maar windows staat nog steeds lokaal en moet dus beheerd worden.

 

Ik voorspel je dat je daarom niet ontkomt aan een hybride (deels centraal, deels lokale geinstalleerd) omgeving. Weg kostenvoordeel !

 

Een externe systeembeheerder wordt binnen het MKB niet alleen gevraagd voor technisch beheer maar ook voor advies en helpdesk/ondersteuning van gebruikers. Een goede externe systeembeheerder kent de bedrijfs- en werkprocessen van zijn klanten en helpt mee de ict-omgeving hierop af te stemmen.Hoe moet de ondernemer deze "gaten" gaan opvullen?

 

@Niek, Dos- applicaties kunnen toch vrij eenvoudig gepackaged worden middels Terminal Server applicaties?

 

Natuurlijk kan dat maar voor een paar gebruikers een package bouwen (en testen!) die niet herbruikbaar is voor andere klanten is niet kostenefficient. Zelfs een officeomgeving verschilt per bedrijf. M.a.w na de "standaard" uitrol (installatiefase) komen nog de specifieke settings per bedrijf (configuratiefase) en gebruikersinstellingen (personalisatiefase). Je klanten dwingen over te stappen op een standaard configuratie gaat niet werken en is praktisch onmogelijk. Daarvoor zijn de ondernemers in het MKB namelijk veel te eigenwijs ::). .

 

Gr, Niek

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof absoluut dat er toekomst is voor dit soort oplossingen, en zeker voor het MKB. De beheerskosten zijn toch vrij hoog en het MKB loopt niet altijd voorop met updates en nieuwe versies van software e.d. bijhouden.

 

Nee die besteden hun tijd aan geld verdienen ;)

 

De uptime? Het is in de 4 jaar dat ik dagelijks achter de PC zit, afhankelijk van mijn ADSL verbinding maar één keer voorgekomen dat er een kabel stuk getrokkken werd en dat duurde een middag. Als ze de stroomkabel in de straat stuktrekken heb je hetzelfde probleem, ook als je geen 'remote' oplossing hebt. In dat geval zou ik met een remote oplossing nog een tijdje kunnen doorwerken op de batterij van m'n laptop en UMTS verbinding ;D

 

Dat van die redundante stroomvoorziening was ik inderdaad nog vergeten te melden ::)

 

Maar, eens met eerde reacties, de pijn zit hem in het vertrouwen winnen en vooral in het concept. Marketing en verkoop dus.

 

Ik denk dat de verkoop niet zo'n groot probleem is. Met een goede prijsstelling is een ondernemer best wel over te halen. Ik betwijfel echter of de beloften die gedaan worden ook daadwerkelijk nagekomen kunnen worden. Zelfs in grote bedrijven lukt het niet om bedrijfsbreed een volledig serverbased omgeving te implementeren

 

Ik ben een groot voorstander van ASP oplossingen (ben nu op zoek naar een goede ASP voor mijn boekhouding) maar ik merk dat ik daar aardig in voorop loop.

 

Hier zijn we het met elkaar eens. Op applicatieniveau zijn er zeer goede webbased oplossingen beschikbaar waarbij het risico op enige downtime aanvaardbaar is.

 

Gr, Niek

 

Link naar reactie
  • 0

Wij betalen nu minder dan € 1000 per maand voor het uitbesteden van een server (inclusief het leasen van de hardware) waarop website en diverse andere dingen draaien, het wordt 24/7 gemonitored en up to date gehouden en het staat in het KPN Cybercenter.

 

Als je bedrijf alleen bestaat uit die webserver ben je inderdaad spekkoper Maar hoe is het beheer van jullie lokale netwerk/werkstations geregeld ?

Hoe zou je het vinden als al je werknemers uren duimen zitten te draaien omdat de internetverbinding niet werkt? En al jouw ontwikkelaars zijn de braafste jongentjes van de klas, willen niet af en toe een een programmaatje uitproberen en stemmen er ook mee in dat ze nauwelijks de mogelijkheid krijgen om hun systeem te personaliseren ?

 

Wat ik hiermee bedoel is dat je alleen met een heel strakke standarisatie en het zwaar inperken van de gebruikersmogelijkheden een volledig serverbased, stabiele applicatieomgeving kunt implementeren. Dat lukt marginaal binnen grote bedrijven maar binnen het MKB geloof ik er niet in.

 

Gr, Niek

 

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom mik je niet op een grote launching customer? Een inkoopcombinatie die het aanbiedt aan zijn leden, een coöp, een franchise-organisatie. Een bedrijf dat samenwerkt met een reeks van kleine en middelgrote bedrijven. Da's een redelijk afgebakende doelgroep. Pak één zo'n klant en zeg daarna je baan op.

 

Jij schrijft het ik dacht het... Het is alleen wel flink zoeken want de markt raakt langzamerhand verzadigd. Die ondernemers in het MKB zijn namelijk ook niet gek en zien echt de voordelen van een ASP oplossing wel in.

 

Gr, Niek

 

Link naar reactie
  • 0

Die ondernemers in het MKB zijn namelijk ook niet gek en zien echt de voordelen van een ASP oplossing wel in.

 

Wat betreft applicaties die ingewikkeld zijn te onderhouden wel,

maar tegelijkertijd accepteren MKB-ondernemers en hun werknemers minder dan hun collega's uit de grotere bedrijven, dat ze lokaal de beperkingen van een "senioren pc" hebben.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.