• 0

Bijtelling Youngtimer: vanaf welke datum start deze

(aangepast)

Dag Allemaal,

 

Ik ben bezig met de ib van 2019. Ik heb mijn auto op de zaak sinds 2018. De bouwjaar van de auto is 26-11-2004. Mijn vraag is;

 

Is mijn auto al vanaf 1-1-2004 youngtimer geworden of pas op 26-11-2004. Als dat niet het geval is dan moet ik %25 procent aanhouden toch? 

 

Nog een vraag van de belastingdienst die ik hier tegenkomt tijdens de aangifte is;

 

Waren de werkelijke kosten van het privégebruik van deze auto hoger dan het bedrag dat u normaal gesproken moet verrekenen (zogenoemd excessief privégebruik)?

 

Kan iemand me dit in jip en janneke taal uitleggen -.-

 

Alvast bedankt

 

Gr, 

Quincy

aangepast door QuincyH
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 2

De auto wordt youngtimer op het moment dat deze 15 jaar oud is. Dat betekent dat de bijtelling naar rato mag worden bepaald. Tot 26 nov 2019 houd je 25% van de cataloguswaarde aan. Vanaf 26 nov 2019 houd je 35% van de economische waarde aan.

 

Wat betreft het excessieve privégebruik moet je goed bedenken dat de bijtelling een minimumbijtelling is. Als de waarde van het daadwerkelijke privégebruik méér is dan de bijtelling op basis van de percentages (25% of 35%), dan moet je éigenlijk een bijtelling toepassen op basis van het daadwerkelijke privégebruik.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Joost Rietveld bedankt voor uw reactie 

 

Dus zodra ik boven die 500km privé komt, moet ik %25 van de cataloguswaarde aan houden?

 

De cataloguswaarde van mijn auto van 2004 is €78.007

 

Dat is 78.007 / 100 * 25 = 19.501,75 

 

Is 19.501,75 wat ik moet betalen aan bijtelling? 

 

Correct me if I'm wrong.

aangepast door QuincyH
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Zoals hierboven als is geantwoord 25% & 35%

 

De bijtelling valt uit in twee delen    329/365 x  19501,75  tot 26 november + 36/365 x 35% x Dagwaarde? =  tot 31 december

 

Andere vraag wat zijn je totale uitgaven van de autokosten voor deze auto over 2018  en 19 geweest? 

aangepast door xalio
Link naar reactie
  • 0

xalio Joost Rietveld prinsrachid 

 

Als ik 329/365 x  19501,75  tot 26 november doe, dan krijg ik 17578 moet ik deze min de autokosten van 2019 doen? 

 

Ik zet onderstaand alle informatie; 

 

  • Datum eerste toelating 26-11-2004 
  • Cataloguswaarde €78.007 (inclusief btw en bpm)
  • Dagwaarde €4.156
  • 2019 meer dan 500km mee gereden.
  • Autokosten 2019 was 9995

 

Ik wil het zo graag zelf verrekenen in de boekhouding, maar dat brengt verwarring als ik de inkomstenbelasting uitwerkt. 

 

Daarom als ze vragen heb ik privé mee gereden klik ik ''ja'' om dan vervolgens bij ''Onttrekking privégebruik auto van de onderneming'' alles uit te werken. 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe moet ik het evenredig verdelen? 

 

Bij de vraagteken staat er, dat ik het nog erbij moet doen in de w&v van de inkomstenbelasting (De vraag teken achter "Totaal onttrekking privégebruik auto van de onderneming")

 

Op 15-1-2021 om 21:34, Joost Rietveld zei:

Nee, die 9995 ook nog evenredig verdelen over de beide periodes. 

De bijtelling wordt als het goed is hierna automatisch opgeteld bij je inkomen, dus niet nog eens via de w&v

 

Link naar reactie
  • 1

Om mijn antwoord iets meer te duiden:

je geeft bij de periode 15 jaar of ouder aan dat de werkelijke kosten van de auto hoger zijn dan de bijtelling. Dat zal ongetwijfeld kloppen. Maar bij de vraag over de periode auto < 15jaar oud, geef je het hele jaarbedrag van 9.995 euro als kosten aan. Lijkt mij dat je daar dan ook 329/365 dagen maal 9.995 aan kosten invult. Dat is 9.009 euro en scheelt dus toch weer een beetje bijtelling.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.