• 0

Detacheren van mensen middels IB47 verklaring

Goedemiddag,

 

Vanuit het idee voor een concept voor het bemiddelen van opdrachten tussen zzp'ers en opdrachtgevers kwam ik op een simpel idee ter uitbreiding hiervan.

Gezien de aard van de werkzaamheden kunnen deze vrij gemakkelijk uitgevoerd worden zonder directe vakinhoudelijke kennis. Door de oplopende werkloosheid is het aantal potentieel geschikte mensen om deze werkzaamheden uit te voeren dan ook vrij groot. Daarom heb ik bedacht om ook niet ZZP'ers in te zetten voor desbetreffende opdrachten en betaling te laten verlopen middels een IB-47 constructie, waarbij ik formeel dus geen werkgever ben.

Indien ik na verloop van tijd een solide basis heb gevormd zou ik toe willen werken naar een feitelijke uitzendconstructie met alle verplichtingen van dien, maar op dit moment dunkt mij een dergelijk risico te groot.

 

Mijn vragen zijn als volgt:

Kan ik werkzaamheden laten uitvoeren door een niet zzp'er en hem/haar uitbetalen middels een IB-47 formulier wanneer de feitelijke werkzaamheden bij derden worden verricht?

Als dit zo is,  kan de BTW dan nog steeds verlegd worden wanneer de opdracht richting mij in onderaannemerschap wordt verstrekt?

In hoeverre is de ketenaansprakelijkheid van invloed op deze constructie?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Of je formeel een werkgever bent, hangt af van de feitelijke omstandigheden, niet van het al dan niet gebruiken van een IB-47-formulier.

 

IB-47 is voor incidentele werkzaamheden, zoals een dagvoorzitterschap of het doen van kleine verbouwingen.

 

De locatie van de werkzaamheden maakt daarbij niet uit.

 

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.