• 0

twee bedrijfjes als eenmanszaak

 

Vanochtend contact gehad met de belastingdienst. Op mijn vragen konden ze niet direct een antwoord geven. Misschien kan het forum mij helpen. Zoals ik in een vorig onderwerp aangegeven heb ben ik voornemens een dienstverlenend bedrijfje en een handelsonderneming te starten in 2006. Mag ik via een detacheringsbureau als eenmanszaak mij laten inhuren voor diverse bedrijven. Word ik dan als werknemer gezien omdat het een detacheringsbureau is of niet omdat ik voor meerdere bedrijven werk en via de handelsonderneming doe ik toch ook andere activiteiten? Volgens de belastingdienst zou ik waarschijnlijk een dubbele boekhouding moeten voeren. Volgens de Kvk zou ik twee handelsnamen moeten voeren wat ik ook van plan ben. Wie kan mij adviseren opdat ik toch kan gaan doen wat ik graag wil.. alles onder een hoed.

 

Groet

 

Wakka

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor zover ik je verhaal goed begrijp ligt het eraan wat je afspreekt. Je kunt bij het detacheringsbureau voor de duur van de opdracht indiensttreden (‘loondienst’) en zodoende door het bureau worden gedetacheerd bij de opdrachtgever.

 

Je kunt ook afspreken dat het detacheringsbureau jouw diensten inkoopt (en jou dus wegzet bij hun opdrachtgever) en jouw factuur betaalt. In dit laatste geval ben je gewoon 'ondernemer'; even buiten beschouwing gelaten of de Belastingdienst je als ondernemer ziet.

 

Het is niet zo dat de Belastingdienst automatisch van het een of van het ander uitgaat in het voorbeeld dat ik nu geef. Je kunt tegelijk ondernemer en werknemer zijn (hoeveel mensen hebben wel niet een eigen zaak in de avonduren). Maar zoals gezegd: zo interpreteer ik je vraag. Overigens opmerkelijk dat de Belastingdienst geen helder antwoord kan geven.

 

Groet,

 

Dennis.

 

www.hfmn.com | www.staffvision.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij hangt het af wie de rekening betaald van je diensten, wanneer je via het detacheringsbureau werkt. Wanneer dat alleen zij zijn, dan heb je dus maar 1 opdrachtgever, en wordt daarmee voor de belastingdienst een werkgever.

Wanneer je toch meerdere 'werkgevers/opdrachtgevers' hebt (meer dan 3 in een jaar), dan hangt het nog eens af hoeveel uur je voor je ene bedrijfje werkt, en hoeveel voor de andere. Wanneer je hard kan maken dat je minimaal 25 uur per week werkt, bijvoorbeeld d.m.v. facturen, dan neemt de kans erg toe dat de belastingdienst je ook voor die werkzaamheden als zelfstandig ondernemer accepteert.

 

Mvrgr.

 

Rogier

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij hangt het af wie de rekening betaald van je diensten, wanneer je via het detacheringsbureau werkt. Wanneer dat alleen zij zijn, dan heb je dus maar 1 opdrachtgever, en wordt daarmee voor de belastingdienst een werkgever.

Wanneer je toch meerdere 'werkgevers/opdrachtgevers' hebt (meer dan 3 in een jaar), dan hangt het nog eens af hoeveel uur je voor je ene bedrijfje werkt, en hoeveel voor de andere. Wanneer je hard kan maken dat je minimaal 25 uur per week werkt, bijvoorbeeld d.m.v. facturen, dan neemt de kans erg toe dat de belastingdienst je ook voor die werkzaamheden als zelfstandig ondernemer accepteert.

 

Mvrgr.

 

Rogier

 

Bedankt voor je antwoord

 

Daar gaat het eigenlijk over. Volgens jouw zou ik dus via meerdere uitzend/detacheringsbureau's minimaal 3 moeten gaan werken. Dit had ik mij ook al bedacht maar ik vind dit een vreemde constructie. Ik vraag mij dan ook af of het niet anders kan.

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik je verhaal goed begrijp ligt het eraan wat je afspreekt. Je kunt bij het detacheringsbureau voor de duur van de opdracht indiensttreden (‘loondienst’) en zodoende door het bureau worden gedetacheerd bij de opdrachtgever.

 

Je kunt ook afspreken dat het detacheringsbureau jouw diensten inkoopt (en jou dus wegzet bij hun opdrachtgever) en jouw factuur betaalt. In dit laatste geval ben je gewoon 'ondernemer'; even buiten beschouwing gelaten of de Belastingdienst je als ondernemer ziet.

 

Het is niet zo dat de Belastingdienst automatisch van het een of van het ander uitgaat in het voorbeeld dat ik nu geef. Je kunt tegelijk ondernemer en werknemer zijn (hoeveel mensen hebben wel niet een eigen zaak in de avonduren). Maar zoals gezegd: zo interpreteer ik je vraag. Overigens opmerkelijk dat de Belastingdienst geen helder antwoord kan geven.

 

Groet,

 

Dennis.

 

 

Bedankt voor je reactie. De belastingdienst kon mij geen helder antwoord geven, omdat alles van verschillende factoren af zou hangen. Ik zou mijn verhaal op moeten sturen en dan zouden zij er wel over beslissen. Ik wil vooraf een positief antwoord proberen te bewerktstelligen vandaar de vraag.

Het is niet de bedoeling dat ik als werknemer wordt gezien maar als zelfstandige. Dus als het detacheringsbureau mij wegzet en ik blijf bij dat bureau, dan zou ik dus maar 1 opdrachtgever hebben terwijl ik voor verschillende klanten van dat bureau werk. Een beetje raar.

Link naar reactie
  • 0

Om het samen te vatten: het is best mogelijk om verschillende activiteiten in een eenmanszaak te doen. Je moet alleen de doelomschrijving (als die nodig is bij de kvk voor een eenmanszaak; dat weet ik ff niet) ruim nemen. Bijvoorbeeld: de handel in virusvrije exotische vogels alsmede het geven en uitvoeren van bedrijfsadviezen.

 

Voorts is het van belang hoe je je werkzaamheden via het detacheringsbureau gaat uitvoeren. Indien je er in slaagt een VAR WUO voor deze activiteiten te krijgen is er geen probleem. Maar indien je daar (tijdelijk) in loondienst gaat of zo, dan voldoe je niet aan het urencriterium en is het niet mogelijk om als ondernemer te worden gekarakteriseerd.

 

Let er bij de VAR aanvraag op dat je die per activiteit moet aanvragen. Bijvoorbeeld: stel je bent stylist en banketbakker en "verhuurt" jezelf voor beide activiteiten, dan moet je voor beide een VAR aanvragen.

 

Ik kan me voorstellen dat de belastingdienst het lastig vindt hier snel een antwoord op te geven en ze eea op schrift willen zien. Niet omdat ze het niet weten, maar omdat ze zelf (en jou) geen risico willen (laten) lopen.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.