• 0

Betalingskorting voorlopige aanslag 2021

Vandaag kreeg ik de voorlopige aanslag binnen voor de Inkomstenbelasting en Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Daarbij valt het mij op dat de betalingskorting nagenoeg niets is. Ik ben meteen gaan kijken op de site van de belastingdienst en daar kwam ik dit tegen (bron):

Quote

 

De betalingskorting berekenen we over de helft van het bedrag dat u moet betalen. Dit is uw gemiddelde schuld over de hele betaalperiode. Dit bedrag vermenigvuldigen we met het percentage voor de invorderingsrente.

 

Let op! Het rentepercentage van de betalingskorting is gekoppeld aan het rentepercentage van de invorderingsrente. Het verlagen van deze rente naar 0,01% tot 1 januari 2022 is een kabinetsmaatregel vanwege de coronacrisis.

 

 

Ik vind het nogal een verschil want vorig jaar was de betalingskorting nog rond de 1.6% en dat leverde bij een belastingaanslag van €50.000 ruim €800 netto voordeel op en dat is nu dus nihil. Daarmee is de belastingaanslag dus gewoon 1.6% hoger en daarover is niets gecommuniceerd. Heeft het zin om hier bezwaar op te maken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb zojuist gebeld met de belastingtelefoon om aan te geven dat het vreemd is dat een regeling om ondernemers te steunen als effect heeft dat er meer betaald moet worden. Het is mogelijk om tegen de betalingskorting in beroep te gaan (dat staat ook op de site van de belastingdienst).  Bezwaar maken tegen het rentepercentage van de betalingskorting is niet mogelijk.

 

Bezwaar maken kan door een brief te sturen naar:

 

    Landelijk Incasso Centrum
    Belastingdienst/Landelijk Incasso Centrum
    Postbus 100
    6400 AC Heerlen

 

Ik ga dit wel doen, maar ik moet nog kijken hoe ik dit ga formuleren om een afwijzing op voorhand te voorkomen. Ik ga sowieso direct betalen, want je moet het toch betalen en ik wil niet achteraf het verwijt hebben dat er niet op tijd betaald is. Als iemand meer juridisch/financieel onderlegd is voor een goede brief dan houd ik mij aanbevolen.

Link naar reactie
  • 0

Wat denk je te bereiken met dat bezwaar als het rente percentage niet wijzigt?
enige andere variabele is het aantal dagen waarover gerekend wordt of de hoogte van de aanslag

 

Het rente percentage gaan ze niet aanpassen.

De bezwaarmogelijkheid bestaat voor als de belastingdienst een rekenfout heeft gemaakt of als je het oneens bent over de periode waarover korting wordt berekend.

maar met 0,01% rente is dat een zinloze exercitie

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Ramon de Klein zei:

Ik vind het nogal een verschil want vorig jaar was de betalingskorting nog rond de 1.6% en dat leverde bij een belastingaanslag van €50.000 ruim €800 netto voordeel op en dat is nu dus nihil. Daarmee is de belastingaanslag dus gewoon 1.6% hoger en daarover is niets gecommuniceerd.

Waar vind je hier precies raar aan?

De belastingdienst rekent dezelfde rente als bij invordering (als je dus moet betalen). Dan wil je dus wel een zo laag mogelijke rente. Dus ergens kan ik me dus wel voorstellen. De fictieve rente diebij vermogensbelasting op spaargeld wordt berekend vind ik vele malen oneerlijker.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De enige manier om aan te geven dat je als persoon niet eens bent met deze aanpassing is door bezwaar in te dienen. Denk niet dat dit effect was bedoeld toen men deze rente ging verlagen om ondernemers te "helpen". Ik verwacht niet dat ik een Malieveld vol krijg met ondernemers hiervoor :slightly-smiling-face:

 

Ik ben van mening dat die koppeling niet logisch is. Er is een regeling gemaakt, waardoor ondernemers de betaling kunnen uitstellen, omdat velen anders kopje onder gaan. Dat is een noodmaatregel, maar het effect daarvan is dat ondernemers die het wel kunnen betalen nu een flinke financiële strop hebben. Dit is overigens ook bijzonder slecht gecommuniceerd.

 

De fictieve rente op spaargeld is een totaal andere discussie (laten we daarmee dit topic niet vervuilen).

aangepast door Ramon de Klein
Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Ramon de Klein zei:

Dat is een noodmaatregel, maar het effect daarvan is dat ondernemers die het wel kunnen betalen nu een flinke financiële strop hebben.

Dat schijnen dus de ondernemers te zijn die het wel direct kunnen betalen. Dus zo'n grote financiële 'strop' kan dat niet zijn. Zeker niet als je dus niet zo geraakt bent door de crisis. Maar inderdaad... de vroegbetalers zijn hier de dupe van een regeling om verzachting voor de andere te regelen. Maar dat is met de hele corona ondersteuning uiteindelijk ook want iedereen betaald daar uiteindelijk aan mee.

 

(En ja, mij viel het ook op dat die korting een habbekrats is want ik haalde daar voorgaande jaren ook voordeel uit.)

 

13 minuten geleden, Ramon de Klein zei:

Dit is overigens ook bijzonder slecht gecommuniceerd.

Tsja... Misschien zal het wel ergens gecommuniceerd zijn maar de mensen zien het pas bij hun voorlopige aanslag.

 

Hoe had je dit gecommuniceerd willen zien? De belastingdienst heeft deze tijdelijke verlaging n.l. vorig jaar al bekend gemaakt.

 

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, Ramon de Klein zei:

De enige manier om aan te geven dat je als persoon niet eens bent met deze aanpassing is door bezwaar in te dienen.

 

Ik denk dat je nog even moet opzoeken wat bezwaar betekent in de context van een belasting aanslag. Dat heeft helemaal niets te maken met jou mening over een maatregel.

Ik zou mijn tijd aan nutiger zaken besteden. Er staat uitgelegd dat de koppeling van de rentes wettelijk geregeld is. Jou mening daarover is geen bezwaargrond.

 

Zo'n bezwaar is net zo nuttig als elke avond een emmer ijsklontjes in je tuin te gooien tegen de opwarming van de aarde..

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Ramon de Klein zei:

Ik heb zojuist gebeld met de belastingtelefoon om aan te geven dat het vreemd is dat een regeling om ondernemers te steunen als effect heeft dat er meer betaald moet worden.

Waarom denk u dat het een regeling is (geweest) om ondernemers te steunen?

Het was gewoon een stimulans om de Belastingdienst eerder te betalen. Zo’n betalingskorting bij directe betaling was eigenlijk van de ondernemers afgekeken.

 

Maar wees niet getreurd ... de 11 maanden betalingsregeling blijft gewoon bestaan.

Met deze 50.000 euro, dat u voorlopig in de pocket houdt, is vast wel een beter rendement te behalen dan die 800 euro. Dat lukt vast wel wel binnen 1 uur of als u pech hebt binnen 1 dag.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Tot nu toe maakte ik altijd gebruik van deze maatregel, omdat het makkelijk verdiend was. Lekker alles vooruitbetalen en dan de betalingskorting incasseren.

 

Maar als de rente in beide richting verlaagd is naar 0,01%, dan is de enige actie die je kunt nemen simpelweg niet meer vooruit betalen. Als de overheid blijkbaar geen prijs stelt op het vooruitbetaald krijgen van aanslagen middels een vergoeding, dan krijgen ze van mij het geld gewoon weer uitgesmeerd over alle maanden. Je hebt dan weliswaar geen betalingskorting, maar wel een cashflowvoordeel.

 

De overheid heeft dan uiteraard wel een cashflownadeel op de korte termijn, maar na een jaar is alles weer glad en heeft de maatregel waarschijnlijk zichzelf betaald. Liquide ondernemers hebben dan in feite hun betalingskorting laten schieten om de verlaging van de rente voor noodlijdende ondernemers mee te betalen. Ik vind het op zich wel ok.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.