• 0

Naheffing BTW ivm KOR en EU import

Vandaag ontving ik een naheffingsaanslag voor de omzetbelasting over 2004. Probleem zit hem in 4b "Verwerving van goederen uit landen binnen EU" en de toepassing van de kleine ondernemersregeling.

 

Deze naheffing is in de aankondiging van 14 oktober jl. nader toegelicht.

 

In de toelichting staat het volgende;

“De door u op jaarbasis af te dragen omzetbelasting vòòr toepassing van de vermindering K.O.R. bedraagt € 956,-……..Het bedrag van de definitieve vermindering ingevolge de kleine ondernemersregeling bedraagt derhalve maximaal € 956,-.”

 

Daar komt volgens mij de volgende berekening uit;

Af te dragen omzetbelasting (voor kor)         956,-

Kleine ondernemersregeling (maximaal)         956,-

 

Per saldo te betalen                0,-

 

Alleen hier gaat de belastingdienst vervolgens een, in mijn ogen, hele rare berekening van maken. In de aangifte die ik had gedaan was de af te dragen omzetbelasting voor kor namelijk 1359,- (verschil zit in de 403 euro aan post 4b). Ik paste daar de kleine ondernemersregeling vervolgens op toe en dat betekende dat ik een vermindering van 1324,- toegepast hebt.

 

Nu zegt de belastingdienst het volgende:

Maximaal toe te passen vermindering         956,-

Toegepaste vermindering          1.324,-

 

Naheffing (ecl boete)           368,-

In de aangifte die ik heb gedaan was het te betalen bedrag aan omzetbelasting na aftrek van de ondernemersregeling 35,-. Als de naheffing berekening juist is waar het te betalen bedrag op 0 euro uitkomt, zou dat dan toch moeten betekenen dat ik 35,- retour moet ontvangen i.p.v. het bedrag van 368,- dat ik volgens de aanslag moet betalen?

 

Aangifte

Te betalen BTW (1a)               nvt

Verwerving van goederen uit landen binnen EU (4b)      403,-

Voorbelasting    (5b)            nvt

 

Te betalen (5c)               1.359,-

Kleine ondernemersregeling (5d)             1.324,-

Per saldo te betalen    (5g)             35,-

 

 

Het vreemde is nu dat een post die tegen elkaar wordt weggestreept en normaal gesproken geen invloed heeft op de hoogte van de te betalen omzetbelasting wél gecorrigeerd moet worden voor de KOR. Welke relatie heeft de KOR met de post 4b?

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Welleke,

 

Zie art. 25a,a Besch. Wet OB 1968:

 

bij verwervingen uit de EU dient u voor de KOR de verschuldigde omzetbelasting niet mee te nemen, maar wel de voorbelasting!

 

 

Dit is dus anders dan bij de aangifte(waar je verschuldigd en voorbelasting aangeeft over vraag 4b)

 

Succes

Rob

 

 

Gaat dus over:

 

Het vreemde is nu dat een post die tegen elkaar wordt weggestreept en normaal gesproken geen invloed heeft op de hoogte van de te betalen omzetbelasting wél gecorrigeerd moet worden voor de KOR. Welke relatie heeft de KOR met de post 4b?

 

Is dus wettelijk geregeld die vreemde correctie, de berekening van de belastingdienst lijkt mij juist.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar betekent dat nou dat 5c ook verlaagd wordt of alleen de maximale KOR die ik mag berekenen?

 

Als dat laatste het geval is ontgaat me nog altijd de link en het nut. Waarom mag die buitenlandse inkoop invloed hebben op de KOR?

 

Het verschil in BTW af te dragen en te betalen wordt er niet door beinvloed, dus waarom de KOR dan wel? Wat is de achterliggende reden?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ah kijk die link heeft me nu heel veel duidelijk gemaakt.

Hierdoor weet ik nu ook zeker dat de inspecteur een denkfout maakt door mij te laten betalen.

 

Door de getallen in het voorbeeld eenvoudigweg te wijzigen door mijn cijfers werd direct duidelijk wat er nu echt uit moet komen. Vreemd dat de inspecteur mij daar niet op kon wijzen, of zelf niet de rekensom kon maken.

 

Nu gaat mijn bezwaarschrift de deur uit, met eenvoudigweg dat voorbeeld. Bedankt voor die link, dat heeft me super geholpen!

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Na het geheel nog eens goed bekeken te hebben is me het volgende duidelijk geworden;

 

# De inspecteur heeft gelijk en ik moet bijbetalen

 

# De achterliggende reden is "Als je dit niet in het buitenland, maar in NL had gekocht was de voorheffing hoger geweest en daarmee het nog te betalen bedrag aan BTW lager waardoor de KOR ook lager zou zijn uitgevallen. Daarom wordt de KOR gecorrigeerd met die BTW."

 

Ergens vind ik het flauw, maar goed zo is het geregeld dus pech.

Overigens heeft de belastingdienst dit niet kunnen uitleggen, het is me meer na lang zoeken (dankzij de link!) en de toelichtingen van anderen duidelijk geworden.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.