• 0

CE Keurmerk bij samengesteld product?

Ik ben van plan om een product te gaan aanbieden aan consumenten dat ik samenstel uit 2 producten. Het gaat in dit geval om een snoer + fitting. Samen kan dit dus aangesloten worden op 230V en een lamp in de fitting gedraaid worden door de consument. De enige handeling die ik zelf verricht is de 2 onderdelen aan elkaar aansluiten zodat ze direct klaar zijn voor gebruik. Deze onderdelen komen bij leveranciers binnen de EU vandaan en zijn CE gekeurd.

 

Mag ik dit samengestelde product als CE gekeurd verkopen? Met andere woorden: voldoe ik aan de wetgeving als ik dit als samengesteld product aanbied aan consumenten in Nederland? En kan ik mij in zo'n geval nog steeds beroepen op de verantwoordelijkheid van de leverancier, wanneer bijvoorbeeld de fitting na een tijdje een defect vertoont?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je reactie Ruben. Dat artikel had ik inderdaad gevonden. Daarin viel mij vooral de zin op 'Indien het product in een nieuwe samenstelling geen nieuwe risico’s met zich meedraagt, dan hoeft het product niet opnieuw beoordeeld te worden.'

 

Maarja, brengt het nieuwe risico's met zich mee? Dat vind ik een lastige om te beoordelen. In principe verander ik de toepassing/werking van het product niet. Ik combineer het alleen, wat een consument normaal gezien zelf zou doen met onze producten als we het los leveren. Het eventuele issue met leveranciers is geen probleem overigens, we mogen de producten onder eigen naam op de markt brengen en hebben redelijk wat vrijheid, dat is ook vastgelegd.

 

Misschien moet ik Certification Experts maar eens benaderen naar aanleiding van het artikel.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inmiddels antwoord van Certification Experts. Ik dacht het is wel nuttig om hier te delen. In het kort kwam het er op neer dat het samenstellen in dit geval nieuwe risico's met zich mee brengt en de samensteller dus ook moet voldoen aan alle eisen waar een fabrikant normaal gezien ook aan moet voldoen. Dus je kunt het hele circus voor certificering weer opnieuw door. Voor ons is dit een no-go.

Link naar reactie
  • 0

Als jouw handeling het bedraden van de fitting met het snoer is, dat levert dat inderdaad een risico op: Je zou daarbij een fout kunnen maken waardoor kortsluiting of een open circuit ontstaat. 

 

Uiteraard tamelijk onzinnig: een consument kan gerust een snoer en een fitting kopen bij de bouwmarkt oid en dat zelf aan elkaar knutselen, maar als dat fout gaat is het de schuld van de consument, niet van de leverancier van het snoer of de fitting. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.