• 0

Vraag omtrent eerste btw-aangifte

Hallo allemaal,

 

Op het forum heb ik veel geleerd toen ik in de aanloopfase was van het oprichten van mijn bedrijf. Ik heb het laatste kwartaal van 2020 mijn eerste omzet gedraaid. Daar heb ik zojuist de btw-aangifte voor gedaan. Echter, er zijn twee zaken waar ik nog een beetje over twijfel. Deze heb ik puntsgewijs hieronder opgenomen. Ik hoop dat jullie met jullie expertise mij in de juiste richting kunnen leiden. 

 

  1. Ik heb de betaling in 2021 voldaan over het 4e kwartaal 2020. Dien ik in mijn openingsbalans dit bedrag al op te nemen onder 'btw betaald'? Zelf denk ik dat ik dit niet moet doen en het nu in 2021 dien te boeken onder mijn uitgaven. Klopt dit?
  2. Ik weet niet wat ik met het afrondingsverschil dien te doen. Bijvoorbeeld, in mijn administratie staat dat ik 240,8 dien af te dragen. Echter, ik heb 240 afgedragen. Hoe, en wanneer, dien ik die 0,80 te boeken? Zelf maak ik momenteel gebruik van het Excelboekhoudprogramma Bobbie. Hierin is wel een 4xxx rekening genaamd 'betalingsverschillen', alleen weet ik niet of ik deze dan dien te gebruiken in mijn inkomstenboek of uitgavenboek en of ik dit als minbedrag dien op te nemen of niet. Ook weet ik niet hoe de post 'te betalen btw' glad zal lopen door dit te boeken.

 

Uiteraard zou een boekhouder hier raad mee weten. Omdat ik nog in de opstartfase zit en ik niet veel omzet draai wil ik het echter zelf proberen. Als jullie hier ook geen raad mee weten dan zal ik ook een boekhouder raadplegen, maar dat is voor nu nog even last resort. Reeds bestaande topics hebben mij helaas ook niet geheel kunnen helpen.

 

Bedankt voor de genomen tijd en moeite.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Hi,

 

De btw betaalt in 2021 komt op je grootboekrekening BTW afdracht te staan op de balans. Als je cijfers 2020 klaar zijn wordt dit verrekend op de beginbalans.

 

De afronding is nooit 100% . Je boekt precies wat je betaalt  hebt op de btw afdracht en niet wat je systeem je aangeeft, dus het daadwerkelijke wat betaalt is komt op de grootboekrekening. 

 

Mijn tip is om je eerst goed te laten informeren qua boekhouding. Veel programma's kunnen samen met de boekhouder en jou werken. Hierdoor heb je meer controle. Later als je alles weet kun je het zelf doen. 

 

Veel succes met je business.

Simona 

 

aangepast door Hans van den Bergh
Link uit reactie verwijderd, deze mag wel in je handtekening
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
19 uur geleden, Blijmetjeboekhou zei:

Hi,

 

De btw betaalt in 2021 komt op je grootboekrekening BTW afdracht te staan op de balans. Als je cijfers 2020 klaar zijn wordt dit verrekend op de beginbalans.

 

De afronding is nooit 100% . Je boekt precies wat je betaalt  hebt op de btw afdracht en niet wat je systeem je aangeeft, dus het daadwerkelijke wat betaalt is komt op de grootboekrekening. 

 

Mijn tip is om je eerst goed te laten informeren qua boekhouding. Veel programma's kunnen samen met de boekhouder en jou werken. Hierdoor heb je meer controle. Later als je alles weet kun je het zelf doen. 

 

Veel succes met je business.

Simona 

 

 

Hallo Simona,

 

Bedankt voor je reactie. Mijn eerste punt heb je opgehelderd!

 

Wat betreft mijn tweede punt. Ik weet dat de afronding niet 100% is en ik wat ik daadwerkelijk heb voldaan dien op te nemen. Ik weet alleen niet hoe ik het verschil dien te verwerken onder welke boeken. Mocht je weten hoe dit moet, of nog liever hoe dit in de Bobbie Excel boekhouding moet, dan verneem ik dat graag.

 

Bedankt voor de genomen tijd en moeite.

 

Met vriendelijke groet,

Ali

aangepast door Choega
Toevoeging
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.