• 0

GNUCash icm BTW verlegging

Hopelijk zijn hier mensen aanwezig die hun administratie met GNUCash doen en ervaring hebben met BTW verlegde inkoopfacturen.

Vandaag heb ik een factuur ontvangen van een Fins bedrijf. Het factuurbedrag was zonder BTW, met daarbij duidelijk vermeld dat de BTW verlegd is.

Tot daar gaat het allemaal prima. Nu vraag ik me alleen af hoe ik dat in GNUCash zou moeten administreren.

Onlangs heb ik deze handleiding gevolgd bij het opzetten van mijn administratie: http://www.accoo.nl/archieven/626

De basis lijkt daarmee redelijk in orde.

 

In mijn administratie heb ik vanuit die handleiding wel een rekening genaamd "Schuld omzetbelasting naar mij verlegd", maar het is nog onduidelijk hoe ik dat met GNUCash kan benutten.

Probleem is ook dat bij aanmaken van een inkoopfactuur er niet de mogelijkheid is, dit zonder BTW te doen. De afgenomen dienst is onderhevig aan 21% BTW dus ik moet dat koppelen op de factuurregel. Gevolg is een automatisch hoger berekende factuur (incl BTW) in GNUCash.
Nu heb ik wel eea geprobeerd. Ik heb een extra BTW tarief aangemaakt. Dat tarief heb ik "21% Omzetbelasting inkopen verlegd" genoemd en heeft tov "21% Omzetbelasting inkopen" het verschil dat deze ook -21% doorzet naar de rekening "Schuld omzetbelasting naar mij verlegd". Voordeel hierbij is ook dat dit het BTW in de factuur op 0 zet.

 

In deze Proefbalans is te zien hoe het er nu uitziet.

 

Nu is mijn vraag. Is dit de juiste manier? Zijn er betere methodes en klopt dit belasting technisch?

 

Sorry voor het lange verhaal. Alvast erg bedankt voor jullie reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi PKLA, welkom op het forum.

Ik weet niet veel van boekhouden maar heb wel enige ervaring met GNU CASH. Andere leden op het forum weten veel meer over administratie en belasting dus misschien klopt het niet helemaal wat ik zeg.

 

9 uur geleden, PKLA21 zei:

In mijn administratie heb ik vanuit die handleiding wel een rekening genaamd "Schuld omzetbelasting naar mij verlegd", maar het is nog onduidelijk hoe ik dat met GNUCash kan benutten.

Probleem is ook dat bij aanmaken van een inkoopfactuur er niet de mogelijkheid is, dit zonder BTW te doen. De afgenomen dienst is onderhevig aan 21% BTW dus ik moet dat koppelen op de factuurregel. Gevolg is een automatisch hoger berekende factuur (incl BTW) in GNUCash.

Waarom is er geen mogelijkheid om een inkoopfactuur zonder BTW in te voeren? Bij het maken van de factuur kun je op de regels aangeven of het inclusief of exclusief belasting is en tegen welk BTW tarief dat dan moet zijn.
Ik heb helaas geen ervaring met importeren van goederen waarbij de BTW verlegd is, maar bovenstaande klinkt voor mij wel logisch eigenlijk.

 

9 uur geleden, PKLA21 zei:

Nu heb ik wel eea geprobeerd. Ik heb een extra BTW tarief aangemaakt. Dat tarief heb ik "21% Omzetbelasting inkopen verlegd" genoemd en heeft tov "21% Omzetbelasting inkopen" het verschil dat deze ook -21% doorzet naar de rekening "Schuld omzetbelasting naar mij verlegd". Voordeel hierbij is ook dat dit het BTW in de factuur op 0 zet.

 

In deze Proefbalans is te zien hoe het er nu uitziet.

 

Nu is mijn vraag. Is dit de juiste manier? Zijn er betere methodes en klopt dit belasting technisch?

 

Sorry voor het lange verhaal. Alvast erg bedankt voor jullie reactie.

Volgens mij is dit niet helemaal juist, maar zoals gezegd heb ik niet zo veel verstand van boekhouden hoor!

 

Het is goed is dat je de nieuwe configuratie voor het 21% verlegde BTW tarief hebt aangemaakt. Het is mij echter niet duidelijk hoe dat in balans is met voorbelasting. Dat is normaal de rekening waar je de door jou betaalde BTW bij inkoop op schrijft. Bij verkoop schrijf je de door jou berekende BTW aan een klant naar een van je 'schluld omzetbelasting' rekeningen die bij het berekende BTW tarief hoort.

Later bij de belastingaangifte kun je de totalen op deze rekeningen invullen bij je omzetbelasting aangifte op de juiste plek in het formulier, zie:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/verleggingsregeling/hoe_werkt_btw_verleggen

 

Na het afronden van de aangifte kun je deze BTW rekenen 'resetten' en staan ze weer op 0 als je de belastingdienst betaalt hebt of geld terug ontvangen hebt.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hoi Linda, @lindazzp


Dank voor je reactie.
Ik heb wel de mogelijkheid om de factuurregels zonder BTW in te voeren, maar standaard is het dan zo dat de factuur automatisch verhoogd wordt met het geldende tarief voor die regel. Daardoor kloppen de facturen niet meer. Ik dacht het met dat BTW tarief zo op te lossen.

 

Bij die voorbelasting zit bij mij inderdaad ook de vraag. Je mag in dezelfde aangifte zowel de verlegging als de voorbelasting registeren. In die zin lijkt het wel ok. Maar ik weet het gewoon niet zeker. De voorbelasting is immers nog niet echt voorbelast, al staat er al wel die schuld tegenover.

aangepast door PKLA21
Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, PKLA21 zei:

Ik heb wel de mogelijkheid om de factuurregels zonder BTW in te voeren, maar standaard is het dan zo dat de factuur automatisch verhoogd wordt met het geldende tarief voor die regel. Daardoor kloppen de facturen niet meer. Ik dacht het met dat BTW tarief zo op te lossen.

Je hebt inderdaad de mogelijkheid om factuur zonder BTW in te voeren. Dat was een op zichzelf staande opmerking. In jouw geval klopt het denk ik dat jij wel BTW bij de inkoopfactuur optelt. Deze BTW komt dat op je "21% Omzetbelasting inkopen verlegd" rekening terecht en het oorspronkelijke bedrag zonder BTW op een andere rekening, bijvoorbeeld inkoop o.i.d.

 

15 minuten geleden, PKLA21 zei:

Bij die voorbelasting zit bij mij inderdaad ook de vraag. Je mag in dezelfde aangifte zowel de verlegging als de voorbelasting registeren. In die zin lijkt het wel ok. Maar ik weet het gewoon niet zeker. De voorbelasting is immers nog niet echt voorbelast, al staat er al wel die schuld tegenover.

12 minuten geleden aangepast door PKLA21

Je hebt geen BTW betaald bij deze aankoop toch? Dan kun je dit ook niet terugvorderen lijkt mij. Er zou dus geen BTW op de rekening 'voorbelasting' mogen worden bijgeschreven door het invoeren van je inkoopfactuur met verlegde BTW.

Pas na het indienen van de belastingaangifte zou ik verwachten dat je de rekeningen 'voorbelasting' en '21% Omzetbelasting inkopen verlegd' in balans brengt. Dus nadat je de belastingdienst betaald hebt of geld terug hebt ontvangen.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hoi Linda, lindazzp

 

Dank voor je reactie.

 

Ik las dit op de site van de Belastingdienst:

Is er btw naar u verlegd, voor goederen of diensten die u gebruikt voor belaste bedrijfsactiviteiten? Dan mag u de verlegde btw aftrekken. U vult in dezelfde btw-aangifte de verlegde btw en de aftrekbare btw in. Per saldo betaalt u dan niets.


De verlegde BTW moet ik natuurlijk betalen en staat als schuld (credit) in de boeken, tegelijkertijd is het ook aftrekbaar als voorbelasting en staat ook zo in de boeken.
Het blijft voor mij een grijs gebied.

aangepast door PKLA21
Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, PKLA21 zei:

Ik las dit op de site van de Belastingdienst:


Is er btw naar u verlegd, voor goederen of diensten die u gebruikt voor belaste bedrijfsactiviteiten? Dan mag u de verlegde btw aftrekken. U vult in dezelfde btw-aangifte de verlegde btw en de aftrekbare btw in. Per saldo betaalt u dan niets.


De verlegde BTW moet ik natuurlijk betalen en staat als schuld (credit) in de boeken, tegelijkertijd is het ook aftrekbaar als voorbelasting en staat ook zo in de boeken.
Het blijft voor mij een grijs gebied.

Ja, het klopt wel dat u de verlegde BTW mag aftrekken maar dat doe je dus inderdaad door de juiste bedragen in de aangifte formulier in te vullen.

 

Zo komt de 21% BTW die je bij verkopen aan klanten rekent op je "Schuld omzetbelasting 21%" rekening in de boekhouding en dat bedrag vul je in bij "1a Leveringen/diensten belast met hoog tarief" van het aangifte formulier.

Voorbelasting die je zelf betaald bij inkopen staan bij jou op de rekening "Vordering omzetbelasting".  Dat bedrag vul je in bij "5b Voorbelasting" van het aangifte formulier.

 

Over de verlegde belasting zegt de belastingdienst het volgende:

Quote

Bij verlegging van btw moet u de btw-aangifte als volgt invullen:

Er is btw naar u verlegd.
In uw btw-aangifte vult u in hoeveel btw er naar u is verlegd. U rekent dit uit op basis van de facturen waarbij de btw naar u is verlegd. U vult de vergoeding en het btw-bedrag in bij rubriek 2 'Verleggingsregelingen binnenland', of bij rubriek 4 'Prestaties uit het buitenland

Ik denk dus dat je de verlegde BTW die op je "Schuld omzetbelasting naar mij verlegd" rekening zou moeten zijn gezet in de belastingaangifte bij 2 of 4 invullen. Welke van de twee kan iemand anders je vast vertellen. Hoe dan ook denk ik niet dat het de bedoeling is dat je zelf in je boekhouding deze dingen van elkaar af gaat trekken, want dan klopt je aangifte niet meer. Bij de aangifte wil je dus simpel de bedragen van de rekeningen kunnen overnemen bij het invullen van de aangifte. Dat lukt niet op de manier zoals je het nu hebt gedaan.

 

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.