• 0

Zonder BTW bestellen uit Duitsland, met KOR

Als je een BTW-nummer hebt, kun je bij het Duitste bedrijf Thomann zonder BTW bestellen.  De kwestie is dat ik sinds kort gebruik maak van de vernieuwde KOR. Ik hoef dus geen BTW aangifte meer te doen, en kan geen BTW meer terugvragen over investeringen. Mijn vraag: is dat van invloed op bestellingen uit Duitsland, waar je zonder BTW kunt afrekenen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

16 minuten geleden, M. Jansen zei:

Mijn vraag: is dat van invloed op bestellingen uit Duitsland, waar je zonder BTW kunt afrekenen?

Bij aankoop uit het buitenland en verlegging van BTW zul je dus wel incidenteel btw-aangifte moeten doen. Dat is een verplichting.

 

Je vult dan bij vraag 4b de omzet en bijbehorende btw (dus 21% die naar jou is verlegd) in. Je mag echter bij vraag 5 niets invullen omdat je met de KOR meedoet. Zo betaal je dus toch btw.

 

Het heeft dus weinig zin om de btw te laten verleggen want ondanks dat je die dan niet aan de leverancier betaalt, zul je die wel moeten betalen. Daar kom je niet onderuit.

 

Link naar reactie
  • 0

inkoop in het buitenland valt onder de uitzonderingen voor de KOR waarbij je incidenteel aangifte moet doen

 

zie:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/wat-betekent-meedoen-met-de-nieuwe-kleineondernemersregeling/wat-betekent-meedoen-met-de-kleineondernemersregeling

 

Er wordt voor de incidentele aangifte naar een hulpmiddel (Vragenlijstje) verwezen om dat te bepalen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/incidenteel-btw-aangifte-doen

 

Bij de eerste vraag moet je Ja antwoorden omdat je de KOR gebruikt. dan zie je wat er uitkomt en wat je moet doen..
Eenmalig aangifte doen dus.

Het kan dus zinnig zijn om bij je bestelling in Duitsland geen BTW nummer op te geven, dan rekenen zij gewoon BTW op de levering, die kun je ook niet terugvragen. Maar dan hoef je in NL geen aangifte te doen omdat er niet verlegd is.

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Roel J zei:

Het kan dus zinnig zijn om bij je bestelling in Duitsland geen BTW nummer op te geven, dan rekenen zij gewoon Duitse BTW,

De Duitse BTW is dan ook zelfs lager (19%). Maar het is nog maar even de vraag of ze bij export naar Nederland niet de Nederlandse BTW zullen (moeten) rekenen (afhankelijk van keuze en drempelbedragen bij desbetreffend bedrijf).

 

 

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Rik · zei:

Maar het is nog maar even de vraag of ze bij export naar Nederland niet de Nederlandse BTW zullen (moeten) rekenen

Tnx, heb mijn antwoord aangepast. want dat maakt verder niet zoveel uit. punt is dat je extra aangifte kan voorkomen door geen btw nummer op te geven als dat niet vereist wordt (bijv bij een groothandel die alleen aan ondernemers wil leveren)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.