• 0

EZ omzetten naar BV icm investeren in vastgoed

Goedenavond!

Inmiddels lees ik al een tijdje mee op dit forum. Hoewel het meeste van wat ik tegenkom bij mij niet van toepassing is, is het wel leerzaam en wellicht komt de kennis in de toekomst van pas.
Dat gezegd hebbende, dit topic start ik natuurlijk niet zonder reden. Ik heb namelijk een luxeprobleem.

Ik ben al meerdere jaren fulltime zelfstandig ondernemer. De afgelopen jaren zat ik qua winst duidelijk in een categorie dat eenmanszaak de beste rechtsvorm is. In 2020 is de winst echter gegroeid tot circa €115.000. Voor de 2021 en verdere jaren verwacht ik nog verdere groei richting €150.000 - €175.000. Qua tijd dat ik daar zelf in wil/kan houdt het daar op. Personeel begin ik liever niet aan, dus verdere groei verwacht ik niet. Mijn vrouw kan in geval van nood eventueel bijschieten. Onderneming is niet corona-gerelateerd, dus het is niet toevallig een piekjaar. Gaat om een webshop. Aangehouden voorraad bedraagt gemiddeld €100.000.

Volgens mijn berekeningen zit ik voor 2020 fiscaal nog het voordelist met een EZ.  Voor 2021 en  2022 bij een winst van €175.000 zou het ook niet héél veel schelen. Hoewel een BV dan voordeliger zou zijn.

 

Nu nog wat informatie over mijn plannen voor de toekomst, en dan komen we bij de vragen :-)

- Ik wil in 2022 een eigen woning privé gaan kopen die ook deels zakelijk zal worden gebruikt. Zit nu nog in een huurwoning.
- Ik wil in de periode 2022 - 2025 investeren in vastgoed en wat andere beleggingen. (deze investeringen vallen buiten de eventuele BV)

 

1.  Is het fiscaal verstandig om een BV op te richten? Het idee is namelijk om tot 2025 alle winst/cash uit de onderneming te trekken. 

2. Ik ben niet van plan om bedrijfsmatig een pand te kopen. Doe ik er alsnog verstandig aan om een Holding op te richten? En kan in deze Holding de voorraad worden 'bewaard'? Of heeft dit geen meerwaarde? Verkopen ligt niet in de planning, maar dit kan natuurlijk altijd veranderen.

3. Welke methode zou het verstandigst zijn en waarom? Activa-passiva transactie of geruisloze inbreng

4. Hoe lang duurt het gehele traject ongeveer om een eenmanszaak geruisloos in te brengen in een BV? Balans van de EZ bestaat enkel uit banksaldo, voorraad en inventaris. Op de passiva zijde staat alleen bedrijfskapitaal en af te dragen OB. Verder geen schulden.

5. (Wellicht niet het juiste forum hiervoor, maar ik gooi hem er toch maar in) Zou er verschil zitten in het maximaal te lenen bedrag bij een eenmanszaak tov een BV? Want bij een BV is mijn loon lager dan mijn winst. Ik zou dan natuurlijk wel dividend uit kunnen keren, maar dit is strikt gezien geen loon.


Aankomende week heb ik een gesprek met mijn boekhouder, maar ik wil toch graag van jullie weten hoe jullie erover denken en waar ik eventueel op moet letten. Misschien wat informatie vergeten te delen? Alvast bedankt!


Johan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Johan,

 

Om meteen je vragen te beantwoorden:

1. je had zelf, waarschijnlijk via berekenhet, al gezien dat bij 175k de BV iets voordeliger is. Dat valt nog best wat over te discussiëren overigens. Zo zal een BV bij een minimaal DGA-loon van 47k snel voordeliger zijn dan bij een DGA-loon van 80k. Voordat je dus kunt stellen bij welke winst de BV een voordelige keuze is voor jou, zul je eerst moeten vaststellen wat in jouw geval een DGA-loon is dat aan de eisen voldoet (minimaal 47k of indien hoger 75% van een marktconform salaris). Als je alle winst in 2025 wilt uitkeren dan zul je er in elk geval rekening mee moeten houden dat je na de salaris ook alle winst meerekent alsof het als dividend is uitgekeerd. Dat wil zeggen eerst 15% VPB toepassen en daarna nog eens 26,9% afrekenen in box 2 IB. Tot slot speelt sowieso ook mee dat je boekhouder waarschijnlijk een behoorlijk bedrag  zal vragen voor zijn diensten.

 

De bedragen die je noemt, zijn dus zeker niet per se aanleiding om voor een BV te kiezen. Ik denk zelfs dat je per jaar iets onvoordeliger uitkomt doordat je straks alle winsten uitkeert aan privé en je waarschijnlijk met een DGA-loon van 47k niet wegkomt. Overigens kan dat nog anders uitpakken als de afbouw van de aftrekposten voor IB-ondernemers wordt voortgezet. Koffiedik en zo....

 

2. Een Holding is vooral goed als je gerealiseerde winsten en zakelijke bezittingen uit de risicosfeer van je ondernemingsactiviteiten wilt houden en/of als je in de toekomst je bedrijf wilt verkopen. Voorraden in je Holding houden is onlogisch omdat de Holding dan de voorraden eerst op marktprijzen aan de werk-BV zou moeten verkopen. Bovendien laad je dan ook de aansprakelijkheid voor de producten op je Holding. In jouw situatie (alle winst uitkeren en geen verwachte verkoop van je bedrijf) is de Holding niet per se nodig. Zorg wel dat je je aansprakelijkheid goed gedekt hebt!

 

3. Valt niet te zeggen op een forum. Geruisloze inbreng, ruisende inbreng of een activa/passiva transactie hebben ieder hun specifieke voordelen en nadelen (en ook verplichtingen op de langere termijn). Daarop kan alleen iemand met dossierkennis antwoord geven. 

 

4. Als je balans van eind 2020 klaar is, dan zou de gehele inbreng binnen 2 tot 4 weken klaar kunnen zijn, afhankelijk van de drukte in de agenda's van je adviseur en de notaris.

 

5. Banken kunnen vreemd afwijken van hun berekeningen. In beginsel is de winst hetzelfde, alleen heb je bij een BV een salaris en bij een EMZ niet. De bank zal sowieso je salaris toetsen aan de te betalen leninglasten. Als dat onvoldoende is, dan moet je niet gek opkijken als zij een hoger salaris zouden eisen. Dividend is voor een bank te vrijblijvend.

 

Denk er nog eens goed over na Johan. Het is vanuit de fiscaliteit zeker niet beslissend en ook je andere argumenten zijn niet sterk.


Succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Johan, nog even toe te voegen: 

De zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling worden sinds 2021 nog maar aftrekbaar tegen 43% IB (dus ook als de rest van je winst tegen 49,5% belast is!). Dat zakt verder naar 37% in 2023. 

Als ook de afbouw van de zelfstandigenaftrek doorgezet wordt (thans 6.670, en jaarlijks gaat die 360 euro verder omlaag) dan zal het omslagpunt voor de BV vanuit fiscaal oogpunt zeker opschuiven richting een ton winst. 

Ik heb gisteren nog een berekening gemaakt die uitging van de verwachte situatie in 2023 en kwam daarbij uit op een omslagpunt van 100k winst (bij 47k DGA-loon en alle winst na salaris uitkeren als dividend).

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Enkele punten om ook nog mee te nemen:

 

  • Hoe weet je zo zeker dat Corona geen invloed heeft op jouw omzet? Het pakketvolume in Nederland is met 60% gestegen in 2020. De meeste webshops hebben dus extra omzet gedraaid door Corona.
  • Fiscaal heeft Joost een mooie uiteenzetting geschreven. Wat daarnaast ook nog speelt is een stukje aansprakelijkheid. Bij verkopen aan consumenten is de importeur/ fabrikant aansprakelijk en dit is niet te beperken in de algemene voorwaarden. Dit is te verzekeren, maar een BV geeft misschien toch een beter gevoel.
  • Het grote verschil in mijn ogen tussen EMZ en BV is liquiditeit. Bij een EMZ reken je ieder jaar over de volledige winst de belastingen af. Bij een BV in jouw geval over ongeveer de helft. De andere helft (dividend en AB) mag je later betalen. De belastingen die je later mag betalen, kun je nu gebruiken voor zakelijke investeringen.
  • Investeren in vastgoed is vaak fiscaal aantrekkelijk in Box 3, dus daarvoor hoef je het niet te doen.
Link naar reactie
  • 0

Joost & ShopJeRot, bedankt voor de duidelijke en uitgebreide reacties! Dat wordt zeer gewaardeerd. Geen speld tussen te krijgen :-) 

 

De twijfel bestaat overigens nog steeds, maar voor dit moment neig ik meer om nog even te wachten tot het einde van het jaar en wellicht nog een jaar verder.  Het kan altijd toch nog tegenvallen c.q. veel te maken hebben (gehad) met Covid. En wat Joost aangeeft, kan het potentieel invloed hebben op de aankoop van een woning.

 

Dan kan ik ook de TK verkiezingen nog even afwachten. Hoewel ik weinig spannende dingen verwacht. De inkomen-/winstgrens waarbij een BV fiscaal voordeliger is ten opzichte van een eenmanszaak lijkt inderdaad elk jaar wat lager te worden. Voor de aansprakelijkheid heeft een BV natuurlijk grote voordelen. Zowel privé als zakelijk. Dat zal wel wat rust geven.


Ik heb vrijdag de afspraak staan met de boekhouder, misschien kan hij nog wat nieuw licht op de situatie werpen. Dan laat ik hier voor de volledigheid nog even weten of daar nog wat interessants is uitgekomen.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 317 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.