Nationaal Innovatie Event - 7 december in Maarssen

Aanbevolen berichten

Net als voor vandaag, en eigenlijk ook wel vandaag, toch? Moet ik spijt hebben dat ik vandaag de orders heb binnengepraat ipv een event te bezoeken?

 

dagdag

Christine

 

Heel stoer dat je orders hebt binnengepraat uiteraard -- maar de discussie is toch niet echt of je bezig zou moeten zijn met acquisitie en orders binnenpraten omdat de gang van zaken op beurzen en in het innovatie-veld in jouw ogen te weinig concreet is?

Ik zie vaker dat je het een beetje zo doet voorkomen: terwijl wij (voor het gemak reken ik mij tot de door jou aangesproken toehoorders) zo naïef zijn om naar dat soort vaag geleuter te gaan zitten luisteren babbel jij de euro'tjes binnen want: "Been there, done that" en het geleuter slaat nog geen deuk in een pakje boter, terwijl jij ondertussen een nieuw product in elkaar aan het schroeven bent (bij wijze van spreken).

 

Om te beginnen heb jij naar ik aanneem toch ook wel een achterban die je hebt opgeduikeld tijdens het leuteren op zulke meetings (die je naar eigen zeggen dan gelukkig niet meer nodig hebt?) en is een causaal verband met het wat grovere kam-, zeef- en harkwerk op beurzen (etc.) en je huidige situatie als entrepreneur toch niet zo heel moeilijk te vinden, of heb je dat allemaal "los daarvan" uit de grond gestampt?

 

Ten tweede zijn het hele andere bewegingen; het hands-on met je innovaties bezig zijn of het mensen in een hok gooien en in een vrij rigide structuur kennisuitwisseling proberen te faciliteren -- waarbij de vorm misschien niet optimaal faciliteert maar het concept van een beurs nog altijd bestaansrecht heeft (QED).

 

Enerzijds heb je flink je sporen verdiend en anderzijds krijg je blijkbaar niet de erkenning die je graag zou hebben; ik kan begrijpen dat dit een interessante paradox tot gevolg heeft, maar ik vraag me inmiddels een beetje af wat dan de crux is van je verhaal en hoe en of je ons minder ervaren, minder door de wol geverfde, misschien wat te klein of juist te groot denkende ondernemers ziet.

Je bent daarmee trouwens een van de weinige wat (veel!) meer ervaren ondernemers die energie steken in dit forum, alle lof! Want die kennis en ervaring zijn (naar ik veronderstel, ik heb niet de 'luxe' van retrospect hierin, ik kan het alleen maar extrapoleren en vermoeden dat dit van waarde is) high-density materiaal en tussen alle blinden die welwillend (en gelukkig niet gehéél gespeend van kennis) de lammen leiden dus belangrijk.

Is de boodschap dat je als doorgewinterde entrepreneur nog altijd in een oncomfortabele spagaat staat?

Is de boodschap dat innovatie bullshit is, of op z'n minst voor jou niet meer de moeite waard is om in te investeren? Staat jouw definitie van innovatie mijlenver van die, van de overheid?

Je hebt ook niet te behoefte om daar als "oudgediende" (no offense ;-) jongere entrepreneurs op weg te helpen? (Been there, done that?)

Of komt het er na alle idealen en dromen en inspanningen op neer dat je aan het einde van de dag gewoon orders moet (mag/kan) binnenloodsen?

 

Van jou wil ik 'het' aannemen; ik weet alleen niet zo goed wat ik moet aannemen?

???

 

 

Link naar reactie

Nou nou Annedien,

 

Jij trekt hard van leer. Ik begrijp Christine wel. Ze heeft (net als ik) al wat langer met de overheid te maken. Daar wordt je nou eenmaal erg cynisch van.

 

"De overheid" is in niemand geïnteresseerd behalve in zichzelf. Dat doet pijn. Zeker als je zelf iets probeert te bereiken waarvan je had begrepen dat het zo de bedoeling was. Of het nu gaat om een nieuw innovatief bedrijf of een leuke ontmoetingsplaats voor ondernemers en investeerders.

 

Uiteindelijk blijkt "de overheid" in het geheel niet geïnteresseerd in jouw resultaten of je bijdrage aan de ontwikkeling van de kenniseconomie. Als ondernemer zit je "de overheid" al gauw in de weg.

 

De verkiezingen komen er aan, dus moet er gescored worden. Het innovatieplatform ligt onder vuur van de kamer dus moet er een "oplossing" gezocht worden. Wat wordt het: EEN EVENT!

 

Leuk natuurlijk, zo'n event, maar er was al zo'n event. Namelijk "Holland Innovation" dat in de loop der jaren is uitgegroeid tot een interessante ontmoetingsplaats voor innovatoren en ondernemers.

 

Het Nationaal Innovatie Event is tot in details een copie van Holland Innovation. Het programma, de doelstelling, de inrichting, het thema, de naam, zelfs het Innovatie Diner dat voorafgaat aan de beurs is overgenomen. Het IP heeft nooit mee willen doen aan HI. Dit jaar konden we zelfs geen prominente sprekers uit de publieke sector krijgen. Die hielden allemaal hun kruit droog voor HNIE. Alleen Marie van der Hoeven was bereid te komen (hulde aan Maria).

 

Overigens, die 800 ondernemers heb ik helemaal niet gezien. Ik heb überhaubt maar weinig ondernemers gezien. Eigenlijk alleen maar mensen in overheidsdienst en dienstverleners (zoals ik) die aan het thema hun boterham verdienen.

 

Verder was het een prima event gisteren. Goed bezocht en goed georganiseerd. Maar wat wil je met 3x zoveel buget en alles "gratis" kan. Participanten, bezoekers, consumties (lekkere hapjes overigens) waren allemaal gratis. Daar kunnen wij als marktpartijen helemaal nooit tegenop.

 

Dus wat is het resultaat? Het IP heeft "gescored" over de rug van de ondernemers. Het partnership rondom HI is zo'n beetje uit elkaar gevallen. De geest is uit de fles. Je hoeft als publieke organisatie helemaal geen rekening te houden met bestaande marktpartijen. Die snoer je gewoon de bek (wat mij op zeer grove wijze overkomen is).

 

Dus ik vind het helemaal geen succes. De kloof tussen publiek en privaat is nu totaal. Innovatie en ondernemerschap is het exclusieve domijn van de overheid en daar mogen "ondernemers" zich niet mee bemoeien. Ik vind het eerlijk gezegd een schande! Je wordt als private initiatiefnemer met grof geweld uit de markt gedrukt. Ze bellen niet eens om te zeggen: "sorry, maar we kunnen nu even niet anders".

 

OK er zijn 2200 bezoekers geweest op een "gratis" evenement. So what. Op Holland Innovation zijn 1900 gezoekers geweest die 25 tot 150 euro moesten betalen. En dat waren toch in hoofdzaak ondernemers. Daar hoor je niemand over.

 

Voordat iemand zich op zijn borst roffelt voor een "geslaagd evenement", wil ik voorstellen dat deze eerst minstens de helft van zijn/haar budget "uit de markt haalt" van private partijen. Ons lukt dat keer op keer.

 

Nee, ik ben helemaal klaar met die zogenaamde overheid. Ik heb ze niet nodig (niemand trouwens), maar ze laten je niet met rust. Ik wil gewoon mijn ding kunnen doen en af en toe mijn service leveren tegen betaling. Maar dat gaat gewoon niet. Je bent lastig, je zit in de weg, dus je moet opgeruimd worden. Dat gaat al meer dan 10 jaar zo. Maar zo erg als het nu is, heb ik het nog niet eerder meegemaakt. Het is gewoon openlijk oorlog en geen middel wordt geschuwd.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

@ Nils & Christine: Amen

 

Ik was toevallig (nou ja toevallig) vorige week bij een bijeenkomst over stadseconomie/ondernemerschap in steden met een aantal wethouders en veel gemeente ambtenaren. Daar discussieerden we onder leiding van Roel Nieuwenkamp van EZ over twee stellingen.

 

De eerste stelling ging erover dat het verplaatsen van productie naar lage loonlanden slecht is voor de innovatiekracht van Nederland.

Na wat anderen heb ik toen opgemerkt dat ik het daar niet mee eens ben. Het is mijns inziens helemaal niet erg voor de innovatie in Nederland als grote bedrijven hun productie naar het buitenland verplaatsen. Als overheden innovatie willen stimuleren hoeven ze alleen maar te zorgen voor een goed ondernemersklimaat voor startende en kleine bedrijven. Daar komt immers de echte innovatie vandaan.

De andere ondernemers waren het daar erg mee eens en vervolgens verschoof de discussie van grote naar kleine bedrijven en waren een aantal ambtenaren ineens heel erg geïnteresseerd.

 

Ik vond het dus treurig om gisterenmiddag in de auto op BNR een gesprek te moeten aanhoren tussen Brinkhorst en de baas van Shell waarin het uiteraard weer eens over grote bedrijven innovatie en universiteiten ging. Heb toen maar weer gezellig 3FM aangezet waar iemand voor de eerste keer in zijn leven ging Snowboarden bij Snowworld in Zoetermeer. Dat klonk een stuk innovatiever...

 

Karen

(die alleen de naam Holland Innovation al een stuk innovatiever vindt klinken dan Het Nationaal Innovatie Evenement en blij was bij de eerste aanwezig te zijn geweest en gisteren gewoon geld te verdienen)

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

Ik begrijp Christine wel.

 

Ik begrijp Christine DENK IK ook wel, ik vind alleen oprecht de informatie verwarrend en ben benieuwd wat de bottom line is; of misschien is die er niet (dat is misschien sowieso maar een illusie). De vraag is uiteraard ook of het er om te doen is dat er kennis of lessen worden overgedragen of dat ik ten onrechte probeer er lering uit te trekken en is af en toe een beetje blazen en afreageren ook heel functioneel.

 

Maar... mocht Christine mijn bericht ook te 'hard van leer vinden' dan hoor ik dat graag (evt. PM) en kan ik daar op reageren.

 

De schaamteloze hijack van HI is best 'grof', op z'n zachtst gezegd. Ik neem aan dat de oorlog die je waarneemt niet door jou verklaard is maar door de overheid? Zijn jullie de messen ook aan het slijpen?

Hoe contraproductief is dit, of betekent het dat het innovatie per saldo zou kunnen accelereren (hoewel alle geld die naar 'een oorlog' gaat ten koste gaat van inhoudelijke innovaties uiteraard).

Kunnen marktpartijen dit counteren of ligt de macht daarvoor te prominent bij een partij (namelijk de overheid)?

Hoe voorzie je jouw eigen houding en rol hierin tussen nu en twee jaar?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Nils,

 

De vierjarige cyclus van de politiek/verkiezingen maakt dat Holland Innovation weer jaren moet wachten tot het Innovatie Platform weer een event organiseert dus gewoon doorgaan. IP's focus op onderzoek en onderwijsinstellingen is direct terug te leiden naar politieke verantwoordelijkheid met deze sectoren. Ondernemers komen daarna ....... dat is duidelijk en een gemiste kans voor de politiek maar ook een cultuur kwestie binnen Innovatief Nederland.

 

Gezien het succes van HL en HI zijn er genoeg ondernemers die tegen de stroom van de cultuur en politiek inzwemmen; disruptive innovation.Elke ondernemer zoekt een vorm om om te gaan met de overheid, van pure walging tot negeren de politiek en overheid roept gevoelens op. Laten we als ondernemers toch vooral het stuur in handen houden en onze eigen koers varen.

 

Groet, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie

Afgelopen woensdag heb ik er ook de hele dag rondgehangen, ik had met wat mensen afgesproken en ben zodoende tot sluitingstijd gebleven.

 

Over het evenement

 

De catering was goed, van de workshops had ik geen idee, en ook vond ik niet duidelijk waar nu welke presentatie gegeven werd. Vooral 's morgens was het even heel druk, bizar dat de brandweer dit allemaal goed vond, maar die waren waarschijnlijk te druk met hun CAO.

Verder leek het als twee druppels water op Holland Innovation, van de toegangsbewijzen, tot aan de stijgerpijpen. Slecht als je een event organiseert dat over innovatie gaat en daarvoor andermans IE nodig heeft.

 

 

Over de bezoekers

 

Duidelijk een heel ander publiek dan bij Holland Innovation, veel mensen die absoluut niet openstonden voor netwerken, en voor mijn gevoel het event een vlakke sfeer gaven, nergens bruisde het van activiteit. Ik heb dan ook weinig serieuze contacten kunnen leggen.

 

 

Over de deelnemers

 

Voor het MKB stonden er eigenlijk nauwelijks interessante bedrijven of instellingen. Het stond voornamelijk vol met scholen (tu Delft), overheidsclubjes en adviseurs. Wat er aan bedrijven stond had niets nieuws te bieden, tenminste niet vanuit mijn invalshoek. De 800 ondernemers heb ik absoluut niet gezien, tenzij je een adviseur ook als ndernemer wilt zien.

Er stonden wat bedrijven met wat praat over toekomstplannen van woonwijken en kustverdedigingen, dat de technostarter van nu de finacier van de toekomst is heeft men dan weer niet door.

 

 

Over de Technostarter

 

Als er een groep als duidelijke verliezer naar voren kwam is het de groep technostarters en kleine ondernemingen. Op geen enkele manier waren die vertegenwoordigd of werden vertegenwoordigd. Ook Technopartner heeft hier een groot gat laten vallen, het lijkt erop dat de facilitator van dit forum vooral met zichzelf bezig is. De Technopartnerstand was het grootste deel van de dag onbemand. Slechte zaak als je als overheid zou moeten weten dat we achterlopen in innovatie en er disruptive innovatie nodig is om enigzins aan te kunnen sluiten.

 

Al met al was het een event wat naar mijn idee vooral over evolutionaire ontwikkelingen ging, de film over 2027 is voor mensen die weten wat er in de labs gebeurt een lachertje, het raakte kant nog wal.

De innovatieveiling was ook deze keer weer een vreemde vertoning met als lichtpuntje dat de opbrengst naar de NOVU gaat.

En ook hier weer bieders die niets met het product hebben en vooral boden om het bieden ???

 

De gevolgen

 

Voor mensen die weten wat er op de achtergond speelt in de politiek is het geen verrassing dat er een duidelijke scheiding komt tussen politiek en multinationals versus MKB. Dit feestje was voor al een politiek statement om de buitenwacht te laten zien hoe goed het met de innovatie gaat.

Hadden op HI de grote partijen de neuzen dezelfde kant op staan, nu zag je de barsten erin vliegen.

De institutionele instellingen willen hun eigen koers gaan varen samen met de overheid. De doeners trekken hun eigen plan. De overheid neemt zoveel afstand tot de maatschappij dat er bij beelden op komen van politburo's en staatsinnovatieboerderijen waar men een 10 jaren plan opstelt wat "we"gaan innoveren.

 

Lissabon is nog nooit zover verwijderrt geweest van zijn doelstelling, namelijk dat "we" de meest innovatieve economie van de wereld moeten zijn in 2010.

Link naar reactie

Dank jullie voor de opbeurende commentaren

 

Quote Annedien:

Ik neem aan dat de oorlog die je waarneemt niet door jou verklaard is maar door de overheid? Zijn jullie de messen ook aan het slijpen?

Hoe contraproductief is dit, of betekent het dat het innovatie per saldo zou kunnen accelereren (hoewel alle geld die naar 'een oorlog' gaat ten koste gaat van inhoudelijke innovaties uiteraard).

Kunnen marktpartijen dit counteren of ligt de macht daarvoor te prominent bij een partij (namelijk de overheid)?

Hoe voorzie je jouw eigen houding en rol hierin tussen nu en twee jaar?

 

Wij verklaren niemand de oorlog. Deze wereld is te klein om met elkaar in onmin te leven. Het doet echter pijn. De leugens, het bedrog en het verraad. En waarom? We willen toch allemaal hetzelfde (NOT dus).

 

Innovatie accelereer je door goede ondernemers hun ding te laten doen en ze niet steeds buiten spel te zetten. Ik durf de steling aan, dat zelfs als de overheid helemaal niks zou doen (of bijna niks dan) en alleen morele steun zou geven aan wat private initiatieven, dat we een heel eind kwamen. Succes in innovatie en ondernemerschap heeft meer te maken met emotie van met kennis. De meest succesvolle initiatieven op het kruispunt van innovatie en ondernemerschap zijn HL, HI en New Venture. en daar zit een behoorlijk hoge private component in.

 

Marktpartijen kunnen dit counteren als "de overheid" niet steeds wilde scoren op dit gebied. "initiatief" en "overheid" zijn een uiterst ongezonde combinatie. Die sukkels van het ministerie van algemene zaken hebben het steeds over samenwerken, maar de hebben geen enkele notie van de inhoud van dat begrip. Wat een eikels.

 

Quote Imola 73:

Gezien het succes van HL en HI zijn er genoeg ondernemers die tegen de stroom van de cultuur en politiek inzwemmen; disruptive innovation.Elke ondernemer zoekt een vorm om om te gaan met de overheid, van pure walging tot negeren de politiek en overheid roept gevoelens op. Laten we als ondernemers toch vooral het stuur in handen houden en onze eigen koers varen.

 

 

Ron, je hebt helemaal gelijk. Dat is al 10 jaar mijn devies. Ik (we) hoeven niks van de overheid. We willen gewoon ons ding kunnen doen. Alles keurig volgens de regels. Maar de overheid komt achter je aan. Ze trappen je deur in en halen je huis leeg en je mag niet zeuren anders krijg je klappen. Iedere keer kan je opnieuw beginnen om je zaakje weer op te bouwen en dan komen ze weer ...

 

Dat was zo met Twinning, dat was zo met BioPartner, dat was zo met Dreamstart en dat is zo met het Innovatie Platform en hierna noemen ze het weer wat anders (de naam Holland Innovative wordt genoemd ::)) Het gaat nooit over.

 

Desalniettemin gaan we gewoon door. Vriendel maken is het belangrijkste. Misschien moeten de ondernemers wat meer een blok vormen en af en toe in gezamenlijkheid hun tanden laten zien. Maar ja, dat zit niet zo in de aard van het beestje.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Inmiddels heb ik uit de recensies begrepen dat het event voor ondernemers weinig bij heeft gedragen. Wat ik van de rip-off vind, afijn, dat hoe ik waarschijnlijk niet eens op te schrijven.

 

Ik ben er zelf niet geweest, maar vraag me wel af: denken jullie dat het, naast het tonen van het resultaat van 2 jaar innovatieplatform, nog enig nut heeft voor de overheid en andere betrokken partijen?

Is er iemand beter van geworden, hebben ze nieuwe convenanten gesloten waar wij, de ondernemers, wel wat aan hebben? Voor wie heeft het event wel nut gehad?

Link naar reactie

Een van de producten die ik ontworpern heb (de harp support) was ook te zien op het National innovation Event. Zelfs premier Balkenende heeft hem even geprobeerd.

 

Foto's hiervan zijn te zien op mijn website onder de link "nieuws" (spam gedelete)

 

Groet,

 

Jasper

 

 

Link naar reactie

Enerzijds heb je flink je sporen verdiend en anderzijds krijg je blijkbaar niet de erkenning die je graag zou hebben;

 

ouch!

 

ik kan begrijpen dat dit een interessante paradox tot gevolg heeft, maar ik vraag me inmiddels een beetje af wat dan de crux is van je verhaal en hoe en of je ons minder ervaren, minder door de wol geverfde, misschien wat te klein of juist te groot denkende ondernemers ziet/

 

Je zoekt er teveel achter. Wat ik wil zeggen is dat je innovatie moet doen, niet erover praten. En als je erover praat leer je op HL meer dan van het innoplatform.

 

Verder kijk ik wat meer naar m'n eigen belang. Mijn belang is dat mijn eigen innovatie goed gaat.

 

Dank voor de woorden over verdiende sporen, maar ik merk in de praktijk dat voor de meeste mensen sporen pas verdiend zijn als je een bedrijf voor veel geld verkocht hebt.

 

dagdag

X10

Link naar reactie

Is de boodschap dat je als doorgewinterde entrepreneur nog altijd in een oncomfortabele spagaat staat?

Is de boodschap dat innovatie bullshit is, of op z'n minst voor jou niet meer de moeite waard is om in te investeren? Staat jouw definitie van innovatie mijlenver van die, van de overheid?

 

Geen spagaat. Ik krijg daarnet een mailtje van iemand die ik tien jaar niet gezien heb en die ook hier meeleest, met een eyeopener voor mij. Blijkbaar komen mijn bijdrage negatiever over dan ze bedoeld zijn.

 

Ik ben best wel negatief over het investeringsklimaat voor tech (product-) startups. Wil niet zeggen dat je een startup niet gefund kan krijgen of dat ik daar zelf frustraties over heb. Het is goed dat funding krijgen moeilijk is. Soms wil je dat goede startups eerlijker gefund worden. Zelf heb ik een goedlopend bedrijf.

Dit forum is voor mij een beetje een uitlaatklep, ik zal wat minderen in dat opzicht :-)

 

De overheid cq het innoplatform heeft het over dat overheid en bedrijfsleven beter moeten samenwerken. Maar de echte (disruptive) innovatie komt van mensen die afstuderen of promoveren op een bijzonder idee en daarmee een startup beginnen. In de biotech zie je dat wel in ons land, in software en hardware niet. Dat is gek. Afgelopen week twee presentaties bijgewoond van succesvolle nederlandse biotech starters die wel voldoende gefund worden. Ben er een beetje trots op dat ik ooit Dinko Valerio aan de UvA de eerste beginselen van het wetenschappelijk experiment heb mogen bijdragen :-))

 

Het feit dat het innoplatform ueberhaupt oppert dat er meer samenwerking tussen uni's en bedrijven moet komen betekent volgens mij dat ze niet weten waar ze het over hebben. En als ze dat niet weten, wat doen ze dan nog?

Vandaar mijn negatieve opmerkingen tov het innoplatform.

 

Innovatie is geen bullshit. Innovatie is nodig om de economie verder te helpen. Innovatie is de enige motor van de economie.

 

Ik hoop dat het wat duidelijker is nu. En ik post hier, toch?

 

dagdag

Christine

Link naar reactie

Christine,

 

Innovatie is geen bullshit. Innovatie is nodig om de economie verder te helpen. Innovatie is de enige motor van de economie.

 

Kennis, creativiteit en innovatie is de enigste duurzame en natuurlijke resource die dit land heeft.

 

Als we dat goed de ruimte geven, ondersteunen en funden hebben we veel voor op het buitenland. Waneer zijn we daar dan toch eens van overtuigd in dit land dat innovatie van levensbelang is?

 

Ik denk dat het cultuurverschil tussen kennisinstellingen en overheid enerzijds en de ondernemers anderzijds de kern is van de kloof. Kennisinstellingen en overheid mogen vooral geen fouten maken om te innoveren (kijk maar naar de ellenlange rapportages van kennisinstellingen en de politieke verantwoording over formulieren die niet goed worden ingevuld) en dat ondernemers juist fouten maken om te innoveren (las laatst nog een dergelijke uitspraak van een oud IBM topman gelezen; je moet wel minder fouten maken dan je succesen hebt overigens ;D).

 

Deze fundementele kloof maakt dat er minderwaardig gedaan word over ondernemers die geld willen verdienen met innovatie en daarmee gaat de pot met overheidsgeld bij voorkeur naar kennisinstellingen (die over en weer goede banden hebben) of spin-offs daarvan en de innoverende ondernemer zal daarna aan de beurt zijn...... Ondernemers zijn vaak overgeleverd aan investeerders die een flinke vinger in de onderneming eisen en soms flink wat invloed uitoefenen op de koers. Maar waarom zo gefixeerd op geld? Tja innoveren is investeren en als startende innovatieve ondernemer heb je het heel hard nodig.

 

Groet, Ron

 

Btw. scherpe meningen en goede discussies maken het forum alleen maar beter, laat dat zo vreselijk met elkaar eens zijn maar aan andere platvormen over :P ;)

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie

LOL!

 

Na het lezen van dit topic moet ik eigenlijk gewoon lachen en kon het niet laten ff een korte reactie te geven...

 

Gaan er bij jullie dan núúú pas wat lampjes branden; dat de Nederlandse regering -TP incluis- totáál niet in staat is om een deugdelijk innovatie klimaat te scheppen. De Nederlandse overheid en de multi-nationals -voor zover ze nog in Nederlandse handen zijn- hebben Nederland in een soort van Japan van 20 jaar geleden omgeturnt.

 

Corporate Nederland manifesteerde zich in de afgelopen 5 jaar vooral door met volstrekt ridicule en torenhoge geldsommen half Amerika op te kopen; wat op een kolossaal schulden drama is uitgelopen.

De regering, de ambtenarij, gedraagt zich eveneens als waren ze geboren Japanners: onzichtbaar, flets, géén open communicatie, vooral nóóít fouten toegeven en ga zo maar door.

Kortom: aan clichés dus bepaald géén gebrek.

En als ik Nils op z'n woord mag geloven: ook aan kopieërdriften schijnt het de ambtenarrij niet geheel te ontbreken.

(IDD: ambtenaRRij. Om mensen van EZ en TP moet ik slechts lachen.)

 

Ik vraag me werkelijk af: waarom hangen er hier nog mensen rond met serieuze intenties en goede bedoelingen? Als HL z'n bezoekers ziet toenemen, dan behoeft men echt géén raketgeleerde te zijn, om te vooronderstellen dat het succes -nou ja...slechts hoge bezoekers aantallen- van HL straks door de Haagsche kliek zal worden geclaimt. Wacht maar af!

 

Ik heb gemerkt dat een beetje afstand nemen van HL me meer inspiratie geeft, dan hier elke dag maar wat in het luchtledige gaan schrijven. Er is hier een vrij materieële disbalans aan het ontstaan tussen de ééndags informatiehalers zonder een gezonde dankjewel-mentaliteit en de gevestigde orde van informatiegevers anderzijds. HL is aldus dead meat, helemaal passé en werkt bij mij alleen nog maar op m'n lachspieren.

 

Innovatie moet je doen. Christine heeft gelijk.

Dus ga ik nu maar eens serie tekeningen nader uitwerken.

 

Iedereen een fijn weekend!

 

 

 

 

(p.s.: @Annedien: ik heb net even gechekt of de URL www.ruziezoeken.nl nog vrij was. Wellicht kan je er een leuk concept van maken ;D )

 

 

Link naar reactie

 

Ik vraag me werkelijk af: waarom hangen er hier nog mensen rond met serieuze intenties en goede bedoelingen? Als HL z'n bezoekers ziet toenemen, dan behoeft men echt géén raketgeleerde te zijn, om te vooronderstellen dat het succes -nou ja...slechts hoge bezoekers aantallen- van HL straks door de Haagsche kliek zal worden geclaimt. Wacht maar af!

 

 

Beste Dirk,

 

Over het succes van HL kun je discussieren.

Maar jouw laatste opmerking wordt ik niet vrolijk, ik zie aan de horizon al tekenen dat dat kan (gaat) gebeuren.

Dat er overheidsinstellingen zijn die dit forum infiltreren en er starks met onze content vandoor gaan.

 

Tijd om het vollgende een suit te zoeken, namelijk wie is eigenaar van de post die een bzoeker op dit forum plaatst.

Link naar reactie

 

Ik vraag me werkelijk af: waarom hangen er hier nog mensen rond met serieuze intenties en goede bedoelingen? Als HL z'n bezoekers ziet toenemen, dan behoeft men echt géén raketgeleerde te zijn, om te vooronderstellen dat het succes -nou ja...slechts hoge bezoekers aantallen- van HL straks door de Haagsche kliek zal worden geclaimt. Wacht maar af!

 

 

Beste Dirk,

 

Over het succes van HL kun je discussieren.

Maar jouw laatste opmerking wordt ik niet vrolijk, ik zie aan de horizon al tekenen dat dat kan (gaat) gebeuren.

Dat er overheidsinstellingen zijn die dit forum infiltreren en er starks met onze content vandoor gaan.

 

Tijd om het vollgende een suit te zoeken, namelijk wie is eigenaar van de post die een bzoeker op dit forum plaatst.

 

Mocht het Haagse pluche dat willen proberen, dat leveren ze voor het eerst een bijdrage aan een innovatieklimaat: een gezamelijke vijand schept een band. ;D

Link naar reactie

Beste Nico,

 

FFies een korte reactie:

Alles in dit land schijnt zo ongeveer voorspelbaar te worden ;)

 

Betreffende: >>Tijd om het vollgende een suit te zoeken, namelijk wie is eigenaar van de post die een bzoeker op dit forum plaatst.<<

 

Doordat HL en de kliek er omheen, allerhande (heimelijke) niet-publiek gemaakte en netjes aangegeven allianties met diverse marktpartijen is aangegaan -Zibb, Sprout, New Venture en ga zo maar door*- heeft men de Nederlandse Auteurswet al met twee dikke klompvoeten geschonden.

(*Ik zal er nog wel een stuk of tien zijn vergeten... ::) )

 

Dus indien er straks bij het binnenvallen van de Haagsche ambtenarren -die het 'succes' van HL gaan claimen- door de Admins a posteriori een beroep zal worden gedaan op de Auteurswet...

Ehhh...Nico...sorry. (Vul maar in.)

 

HL: Its still well worth the price of the admission!

 

Groeten,

 

Dirk.

Link naar reactie

Doordat HL en de kliek er omheen, allerhande (heimelijke) niet-publiek gemaakte en netjes aangegeven allianties met diverse marktpartijen is aangegaan -Zibb, Sprout, New Venture en ga zo maar door*- heeft men de Nederlandse Auteurswet al met twee dikke klompvoeten geschonden.

(*Ik zal er nog wel een stuk of tien zijn vergeten... ::) )

 

Heb je de buitenlandse bankrekeningen ook al ontdekt? Er blijft hier ook niks geheim. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

"Innovatie is geen bullshit" is een mooie, mooi voor op 't vaandel van Disruptive Innovators United ;D

Christine, dank je voor de verdieping van je visie, dit maakt een hoop duidelijk.

 

Het lijkt me voor "een overheid" erg moeilijk hier de juiste keuzes in te maken. De nood voor innovatie is geboren uit een tanende concurrentiepositie in de wereld, in een neergaande conjunctuur. Innovatie stimuleren zonder risico's te nemen (bijvoorbeeld in het vergeven van geld/budget/subsidie) is onmogelijk, maar teveel risico nemen is iets wat een volk haar bestuurders ook niet in dank afneemt.

Bovendien IS er al flink geblunderd tot dusver in de afgelopen tijd (Betuwelijn).

Ik denk dat de actieradius van een overheid wat dat aangaat veel te beperkt is om echt iets te mogen verwachten; die zitten tussen de molenstenen van teveel partijen in en lopen dus liever achter de échte innovators aan, over inmiddels gebaande paden, met een rip-off van een proven concept (Holland Innovation!). Die pil is voor bijvoorbeeld Nils de Witte nogal bitter; aan de andere kant hobbelen ze nu wel met z'n allen achter Nils de Witte aan (bedoeld of onbedoeld) en dat zegt iets over zijn visie en vermogen dingen in beweging te krijgen. Dat is ook gewoon een beetje het lot van de innovator, vrees ik-- en hoe beter je daarmee kan dealen hoe effectiever je kan zijn en blijven.

En hoewel het gemakkelijk is om over "de overheid" te praten zijn dat ook gewoon allemaal mensen van wie het grootste deel gewoon voor z'n hachje vreest. Als je lef hebt word je door de wat laffere mens vaak naar voren geschoven om het ijs te breken, de deur in te trappen, belangen te verdedigen, acte de présence te geven. Als dat obstakel eenmaal uit de weg is word men vaak achteloos terzijde geschoven.

 

Mensen die dat weten te kenteren zullen misschien niet de optimale resultaten behalen (wat zij weten dat mogelijk is) maar een nog altijd bevredigend succes en bestaan is dus niet onmogelijk, als ik Christine hoor zeggen dat ze een goedlopend bedrijf heeft. Die frustratie-marge zal er misschien altijd wel een beetje inzitten?

 

Ik ben dan ook erg benieuwd of er ondertussen wel weer gewoon voorgesorteerd wordt op een Holland Innovation 3 (en of dat in format af zal wijken van 2, gezien het feit dat volgens Nils het NIE een kopie was van HI)

 

Vanuit een positief perspectief heeft het de overheid nog knap weinig tijd gekost ook in actie te komen; alle 'gratis broodjes/3x zoveel budget'-tegenwerpingen daargelaten. "We" waren er bovendien aanwezig (terwijl anderen de economie aan de praat hielden ;)) en wij mochten er als we wilden ook waarde aan onttrekken, kennis opdoen, nieuwe mensen ontmoeten, ons laten voorlichten, ideeën opdoen, aan de praat raken met een universiteit of bedrijf. (Dat is toch waar een beurs voor bedoeld is?)

 

Daar komt bij; ondanks de verschillen op principieel niveau zal het veel mensen worst wezen of ze op Holland Innovation of Nationaal Innovatie Event rondlopen. De meeste mensen zijn gewoon behoorlijk consumptief wat dat betreft. Het is bovendien ook nog eens zo dat de praatjes van de sprekers vaak weinig wereldschokkends, vernieuwends of boeiends inhouden-- een veelgehoorde klacht op zulke bijeenkomsten toch?

Zoals ik ook al op Innovatieland.org schreef:

 

"Wat me in elk geval opviel is dat wat er gebeurt op het gebied van innovatie op dit soort events heel erg binnen een bepaalde bandbreedte zit, een tamelijk kleine scope in mijn optiek.

Heel erg op productniveau, op het "maken", op het technologische. Ik begin te denken dat wat zichtbaar verschijnt op de radar een miniscuul aandeel is van alles wat er gebeurt; dat was in eerste instantie ook mijn idee bij het opzetten van dit weblog-- om uit dat veel grotere, meer chaordische, multidisciplinaire veld signalen op te pikken en die hier op het netvlies van de lezers te krijgen.

Daar zal ik me dan ook voor blijven inspannen, hoewel ik vermoed dat ik het op dit soort events dus vooral niet moet zoeken."

 

Wat er uiteindelijk op de radar verschijnt op een Holland Innovation of Nationaal Innovatie Event is nadat er al zo waanzinnig veel uitgezeefd is dat je met een sediment moet werken dat ontdaan is van heel veel relevante, inspirerende, leerzame en waardevolle elementen. Door de relatieve "traagheid" van dat systeem worden bovendien veel factoren verontachtzaamd. Er wordt meestal 'gehandeld in voldongen feiten' op zulke events.

 

Onderschrijven jullie dat of hebben jullie een andere visie/ervaring? Herkent iemand dat chaordische 'veld' (mensen, gebeurtenissen, inzichten, kennis, informatie, interactie, bewegingen) dat steeds buiten beeld blijft in dit soort vraagstukken en dat er maar een klein deel van op de radar verschijnt uiteindelijk?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

 

Betreffende: >>Tijd om het vollgende een suit te zoeken, namelijk wie is eigenaar van de post die een bzoeker op dit forum plaatst.<<

 

Doordat HL en de kliek er omheen, allerhande (heimelijke) niet-publiek gemaakte en netjes aangegeven allianties met diverse marktpartijen is aangegaan -Zibb, Sprout, New Venture en ga zo maar door*- heeft men de Nederlandse Auteurswet al met twee dikke klompvoeten geschonden.

(*Ik zal er nog wel een stuk of tien zijn vergeten... ::) )

 

Dus indien er straks bij het binnenvallen van de Haagsche ambtenarren -die het 'succes' van HL gaan claimen- door de Admins a posteriori een beroep zal worden gedaan op de Auteurswet...

Ehhh...Nico...sorry. (Vul maar in.)

 

HL: Its still well worth the price of the admission!

 

Groeten,

 

Dirk.

 

Ik doel er eigenlijk op wat er gaat gebeuren als deelnemers op zich hun auteursrechteh gaan claimen, dus ook de admins die hun persoonlijk posts op gaan eisen.

 

En wat bedoel je precies met de laatste Engelstalige zin ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.