• 0

Bedrijf verkocht, holding aanhouden?

Ik heb een persoonlijke holding (BV A) welke 50% eigenaar was van een andere BV. (BV B). Ik haalde mijn inkomsten gedeeltelijk via de loonlijst van BV B en via een management-overeenkomst ook uit mijn persoonlijke holding, en stond daarmee op twee loonlijsten.

 

Nu ben ik bezig met de verkoop van mijn belang in BV B en wil gaan werken bij een heel andere werkgever, waar ik geen belang in heb. Wel zit er nog een lease-contract in mijn persoonlijke holding. Afkoop daarvan is een kostbaar geintje. Hoe zit het met de regels rond het DGA salaris?

 

  • Ik ben straks fulltime werkzaam bij een werkgever waar ik geen belang in heb
  • Omdat ik bijtelling moet betalen over de lease-auto, moet ik mezelf toch een soort loon toekennen

 

Met de opbrengst van de verkoop van BV B (niet echt veel meer dan een DGA salaris)  wil ik in fases een belang nemen in een nieuwe BV, waar ik in eerste instantie alleen aandeelhouder van zal zijn. (herinvestering). Als ik echter eerst een DGA salaris aan mezelf moet uitkeren dan blijft daar niets van over.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste pdw

 

Geen arbeid is geen DGA-loon. Je hoeft dus niet door te gaan met jezelf te verlonen en daardoor het banksaldo van de BV op te eten. 

 

De auto is een andere kwestie: zonder werkzaamheden in de BV is elke kilometer waarschijnlijk privé (ritten voor nieuwe zakelijke kansen uitgezonderd).

Dat daardoor de bijtelling een issue blijft, klopt. Je kunt dat gewoon blijven verlonen, waardoor je in feite een maandelijkse schuld aan je BV hebt. Doordat de bijtelling een fictief loon is, is je nettoloon negatief (namelijk het deel loonbelasting en premie ZVW over de bijtelling). Dan betaal je dus maandelijks vanuit privé dat bedrag terug aan de BV. Daarbij speelt wel een kansje dat de fiscus die bijtelling te laag vindt en het vrijwel volledig privé gebruiken van de auto kan aanmerken als excessief privégebruik en de bijtelling dan stelt op de werkelijke autokosten. 

 

Dat laatste kun je uiteraard ook al zelf doen door de autokosten vanuit privé aan de BV te vergoeden. 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.