• 0

Schuur gedeeltelijk verbouwen naar kantoor

Goedemiddag,

 

Ik heb het internet al afgespeurd, maar kan eigenlijk geen duidelijk antwoord vinden op mijn vragen en ook de site van de belastingdienst brengt geen duidelijkheid.

Die verwijst door naar een fiscalist. Nu is het geen probleem om contact op te nemen met een fiscalist, maar ik wil het eerst in grote lijnen voor mezelf duidelijk hebben.

 

De situatie:

Momenteel eigenaar van een eenmanszaak, maar deze zal dit jaar nog omgezet gaan worden naar een BV.

Tevens is er sprake van een nieuw aangekochte woning met een geheel vrijstaande schuur.

De Schuur wil ik ombouwen naar deels zakelijk kantoor en deels privé voor opslag en dergelijke.

Dit wil ik doen door er een verdieping in te laten plaatsen en een scheidingswand tussen privé gedeelte en zakelijk gedeelte.

Het zakelijke gedeelte zal een eigen toegangsdeur van buiten krijgen, met beneden de trapopgang, sanitair gedeelte en een keukentje en de bovenverdieping zal kantoor worden.

Het privé gedeelte zal via een andere deur bereikt kunnen worden.

In de schuur moet riolering aangelegd worden en een eigen stroom voorziening.

Benedenverdieping zal uiteindelijk 60% privé worden en 40% zakelijk en de bovenverdieping geheel zakelijk.

Op de bovenverdieping zal een dakkapel geplaatst worden.

 

De vragen die ik hier nog over heb zijn:

 

- In hoeverre kunnen de verbouwingskosten van de schuur als investeringskosten in de BV opgevoerd worden?

- Dient de schuur aangekocht te worden door de BV wanneer ik de verbouwingkosten zakelijk wil opvoeren?

- Indien ik de schuur in privé houdt en verhuur/ ter beschikking stel aan de BV, in hoeverre kunnen de verbouwingskosten dan zakelijk opgevoerd worden?

 

Het blijft gewoon heel onduidelijk wat wel en niet zakelijk geboekt mag worden. 

Wat ik tot nu toe heb gevonden, zou in geval van het zelfstandigheid criterium (waar dit volgens mij wel aan voldoet, na verbouwing) klein onderhoud en inrichting sowieso ten laste van de BV gelegd kunnen worden, maar hoe zit dit precies met de verbouwing zoals hierboven geschetst. En met bijv. het aanleggen van Airco in het kantoor en eventueel zonnepanelen op de schuur?

En is het verstandiger om de schuur volledig in de BV in te brengen of privé te houden en ter beschikking aan de BV te stellen (verhuren), ook met het oog op mogelijke andere bestemming voor de schuur binnen 5 á 10 jaar?

 

Ik hoop dat jullie mij hier duidelijkheid in kunnen verschaffen.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.