• 0

Verwerken BTW en invoerrechten (duty) van DHL factuur

(aangepast)

Hoi hoi,

 

Ik zie door de bomen het bos niet meer, en bij de belastingdienst zelf kom ik niet verder.

Zal proberen om het zo concreet mogelijk te houden.

 

Ik  ben een webwinkel begonnen (aangezien de hobby uit de hand liep). Nu koop ik artikelen in China (joh, zal vast niet de eerste zijn) en die verkoop ik in Nederland. 

 

Het ene pakket komt er zonder extra kosten doorheen (neem aan dat ik daar verder ook niks mee hoef te doen en gewoon 0% btw op in vul, want heb niks aan belasting betaald, dus kan ook niks terug vragen. 

 

Het andere pakket wordt via bv DHL verzonden. Nu krijg ik van hun een rekening. Hierop staat Duty, VAT en other Levy. Maar ik krijg er geen wijs uit wat ik hierin nou op mag geven en hoe ik dit verwerk (in Moneybird). 

 

Statistics Value Custom Charge description % Custom Charge Extra Charges VAT/code Total (incl VAT)  
€ 207,00 Duty 8 € 0 € 14,50 € 3,05 (A)    

€ 268,00

VAT 21 € 56,28        
€ 0,00 Other Levy 0 € 0        
    Total for Shipment € 56,28 € 14,50 € 3,05 € 73,83  
€ 2964,00 Duty 6,5 € 192,66 € 21,29 € 4,47 (A)    
€ 4152,66 VAT 21 € 872,06        
€ 0,00 Other Levy 0 € 0,00        
    Total for Shipment € 1064,72 € 21,29 € 4,47 € 1090,48  
    Total EUR: € 1121,00 € 35,79 € 7,52 € 1164,31  

 

 

Wat kan ik nou terug vragen? Opgeven? Ik snap er echt niks meer  van. Dit is een voorbeeld, heb er zo nog meer haha. Het bedrag van € 1164,31 heb ik in ieder geval betaald aan DHL. 

 

Hoop dat iemand mij kan helpen.

 

Alvast bedankt.

 

Groetjes Danielle 

aangepast door DanielleKap
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

De BTW (56, 28 -  872,06 - 3,05 - 4, 47) kun je in je BTW aangifte opgeven als voorbelasting,  de rest zijn kosten. Geen idee hoe je dat in Moneybird doet.

 

De statistische waarde van de tweede levering lijkt me trouwens wel erg hoog,  met een douanewaarde van 2964 Euro.

 

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 2

Hallo Danielle

Facturen van DHL (of alle vervoerders) zijn altijd wat lastiger in te voeren in de boekhouding vooral om ze ook juist op de aangifte omzetbelasting te krijgen.

Je hebt daarvoor een trucje nodig om de BTW op de gekochte goederen te berekenen voor je hem in 2 regels op 1 regel met Statisic value 268 en btw percentage 21%

en direct daaronder nog een regel maar dan met statistic value 268 met een min en btw code "geen btw".

ik heb het even in een excel uitgewerkt. zie screenshot en bijlage.

De indeling komt aardig overeen met moneybird volgens mij..

Met kleurtjes heb ik geprobeerd duidelijk te maken wat waarheen gaat.

Ik hoop dat het zo duidelijk wordt voor je..

afbeelding.thumb.png.9f95b99ccc7046cdf74c786bbd4b5c47.png

 

Ik heb bij de eerste zending bij alles categorie Kosten DHL gebruikt. de 2e en 3e regel veroorzaken geen kosten in je winst en verliesrekening maar zorgen wel dat je de 56,28 BTW kan aftrekken
Bij de tweede zending zelfde verhaal maar voor Duty heb ik kostencategorie Invoerrechten gebruikt. Je kunt daar ook de rekening inkopen gebruiken, want invoerrechten verhogen feitelijk je inkoopkosten. Wat je doet hangt af van jou eigen keuzes hoe gedetailleerd je je boekhouding wil bijhouden.

Ook de rekening kosten DHL kun je op inkopen boeken of een andere categorieendie jij handig vind.
die categorieen zijn dus voorbeelden.

 

HL DHL factuur verwerken.xlsx

Link naar reactie
  • 0
58 minuten geleden, logistieke dienstverlening zei:

Daar zou ik niet zo maar vanuit gaan.

 

Maar dan neem ik aan dat ze daar toch al wel een rekening voor gestuurd hadden? Of moet ik nu zelf overal invoerrechten over betalen en opgeven? Zoja, aan wie geef ik dit dan op? Heb het nu gewoon op 0% gezet. 

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Roel J zei:

Hallo Danielle

Facturen van DHL (of alle vervoerders) zijn altijd wat lastiger in te voeren in de boekhouding vooral om ze ook juist op de aangifte omzetbelasting te krijgen.

Je hebt daarvoor een trucje nodig om de BTW op de gekochte goederen te berekenen voor je hem in 2 regels op 1 regel met Statisic value 268 en btw percentage 21%

en direct daaronder nog een regel maar dan met statistic value 268 met een min en btw code "geen btw".

ik heb het even in een excel uitgewerkt. zie screenshot en bijlage.

De indeling komt aardig overeen met moneybird volgens mij..

Met kleurtjes heb ik geprobeerd duidelijk te maken wat waarheen gaat.

Ik hoop dat het zo duidelijk wordt voor je..

afbeelding.thumb.png.9f95b99ccc7046cdf74c786bbd4b5c47.png

 

Ik heb bij de eerste zending bij alles categorie Kosten DHL gebruikt. de 2e en 3e regel veroorzaken geen kosten in je winst en verliesrekening maar zorgen wel dat je de 56,28 BTW kan aftrekken
Bij de tweede zending zelfde verhaal maar voor Duty heb ik kostencategorie Invoerrechten gebruikt. Je kunt daar ook de rekening inkopen gebruiken, want invoerrechten verhogen feitelijk je inkoopkosten. Wat je doet hangt af van jou eigen keuzes hoe gedetailleerd je je boekhouding wil bijhouden.

Ook de rekening kosten DHL kun je op inkopen boeken of een andere categorieendie jij handig vind.
die categorieen zijn dus voorbeelden.

 

HL DHL factuur verwerken.xlsx 11 kB · 2 downloads

Super bedankt voor de duidelijke uitleg. :-) 

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, DanielleKap zei:

Maar dan neem ik aan dat ze daar toch al wel een rekening voor gestuurd hadden? Of moet ik nu zelf overal invoerrechten over betalen en opgeven? Zoja, aan wie geef ik dit dan op? Heb het nu gewoon op 0% gezet. 

Dat onderwerp is hier al eerder voorbij gekomen, zie 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.