• 0

Huur een plank of stoel in mijn winkel

Ik las vandaag de nieuwsbrief van Springwise.com. Dit bedrijf bundelt innovatieve consumentgerichte ideeen in een maandelijkse nieuwsbrief.

 

Deze maand het Duitse bedrijf Yokozuna (http://www.yokozuna.de/) die schapruimte verhuren aan mini-ondernemers. Dus maak je kleine leuke dingen zelf dan huur je een plank en betaal je huur en/of een fee per verkocht product.

 

Ik vond ik een erg leuk idee, net zoiets als het Nederlandse Loods 5 (http://www.loods5.nl/) die doen dat met meubels etc. Bij mij om de hoek in Haarlem zit een kapper die zes stoelen heeft en daarvan vijf verhuurt aan 'thuiskappers'. Dus iedereen die zijn collega's mist als thuiskapper maar een eigen zaak een stap te ver vind. De zaak heeft een koffiebar, wat gamecomputers en is open van 12 tot 21 uur. Ik ken kappers die dus op woendagavond hun klanten ontvangen in hun eigen kapsalon!

 

Een positieve trend... ondernemers worden gestimuleerd om te starten, zonder al te hoge kosten. Zelf zit ik een andere business, maar dit lijken me een boeiend concept voor de retail.

 

Zijn er nog meer van dat soort concepten te bedenken of reeds ontwikkelt? Ik hoor ze graag want dit is een prima start voor nieuwe ondernemers.

 

Dennis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zijn er nog meer van dat soort concepten te bedenken of reeds ontwikkelt?

 

zelfs in de supermarktbranche zijn een aantal aspecten hiervan terug te vinden:

1. in sommige gevallen betalen fabrikanten de winkelier voor een (meer prominente) plaats in het schap, vooral in het geval van nieuwe produkt(varianten);

2. Sorbo beheert (althans dat deden ze ten minste in sommige gevallen) zelf de supermarktschappen met hun afwasborstels, wasknijpers en knopen; ik weet niet hoe de afrekening in dit geval in zijn werk gaat.

 

Link naar reactie
  • 0

Om maar even niet een nieuw topic aan te maken wil ik hier toch even op in haken.

 

Stel je wil zoiets beginnen om beginnende kunstenaars een kans te geven om in de 'markt' te komen. En je verhuurt vierkante meters aan die kunstenaars zodat zij hun stukken kunnen verkopen. Die kunstenaars betalen dan aan mij een huurprijs per vierkante meter van bijvoorbeeld 50 euro.

 

Hoe zit dat dan met de btw? Kunstenaars hebben toch een vrij begroep? Hoe moet je hierover btw rekenen? Moet je hiervover btw rekenen? En als kunstenaars hun stukken verkopen hoe zit het dan met die btw? Of zit hier geen btw op? Stel ik spreek af met die kunstenaars dat ik een percentage mee krijg van hun verkochte stukken. Betaal ik over dat precentage dan wel btw? (ik koop in principe niks in en betaal dan ook geen btw over het ingekochte, moet ik het dan wel betalen over het verkochte?)

 

Hoe zit het met de inkomsten en uitgaven van de kunstenaars. Betalen en dragen hun wel btw af?

 

Mijn inkomsten zullen dan voornamelijk huurgeld zijn. Moet ik hierover wel omzetbelasting betalen?

 

Als het overzichtelijker is om een nieuwe topic aan te maken dan hoor ik het wel.

Link naar reactie
  • 0

Rotterdam heeft naar ik meen in de Witte de Withstraat straat ook een designwinkel of galerie die aan onderverhuur op m1 of m2-basis doet. Wie vult deze aan? Dit soort partijen moeten met hetzelfde probleem geconfronteerd worden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond,

 

eBay zit tjokvol tthuiswinkeliers, die klein zijn begonnen en nu een grote online winkel hebben.

Het concept 'store-in-store' wordt al breed toegepast in de online wereld. Ook ijsjesfabrikanten doen het door een vrieskist beschikbaar te stellen en deze exclusief voor eigen ijsjes te claimen.

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht dus in eerste instantie dat dit idee wel redelijk uniek was. In eerste instantie ben ik op het idee gekomen door andere soorgelijke concepten zoals een supermarkt waar een bank of een bloemenzaak ingevestigd is. Of een boekenhandel waar een postkantoor in gevestigd is.

 

Ik ben dus gaan googlen en ben erachter gekomen dat er inderdaad meerdere zaken zijn die zo werken. Ook ben ik door het googlen op dit topic gekomen. Vandaar mijn vraag hierover.

 

Of ik er echt wat mee ga doen is nog niet zeker. Daarvoor moet ik nog wel heel wat zoekwerk gaan verrichten. Ik heb dus al een aantal van dat soort zaken gemaild die hier al mee bezig zijn. Helaas heb ik daar nog niks van gehoord vandaar dat ik hier info wil verzamelen.

 

In eerste instantie zou ik willen onderzoeken bij bijvoorbeeld opleidingen gericht op kunst of studenten hier bereid voor zijn om voor te betalen. Verder is ook de vraag of het rendabel te maken is natuurlijk. Een gemiddelde huurprijs bij mij in het dorp van een winkel is ongeveer 125 euro per m2 per jaar. Een winkel van rond de 60 a 70 m2 zou in eerste instantie genoeg zijn dus dan kom je op een huurprijs uit van ongever 800 euro ex btw. Uiteraard komen hier nog vele kosten bij overheen. Dus dan zou ik heel wat vierkante meters moeten verhuren voordat ik uberhaupt quite kan draaien.

 

Ik zou het ook eerst part-time kunnen doen maar dit wordt heel lastig aangezien zo'n winkel wel minimaal 5 dagen per week open moet zijn denk ik.

 

Een oplossing daarvoor zou kunnen zijn om ook studenten, die vierkante meters huren in de winkel, te laten werken. Maar dan nog wordt dat lastig denk ik aangezien ik hier nooit zekerheid over heb of die studenten daadwerkelijk op die dagen kunnen werken wanneer de winkel open moet zijn.

 

Er zijn nog wel heel wat onzekerheden hierover vandaar dat het me leuk lijkt om hierover te brainstormen met mede forumleden. Iedereen heeft hier andere (goede) ideeen over en misschien leiden meerdere kleine ideeen tot 1 goed idee. :)

 

En inderdaad zal dit concept in meerdere branches toegepast kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe zit het met de inkomsten en uitgaven van de kunstenaars. Betalen en dragen hun wel btw af?

 

Mijn inkomsten zullen dan voornamelijk huurgeld zijn. Moet ik hierover wel omzetbelasting betalen?

 

 

Kunstenaars zijn in beginsel gewoon BTW plichtig, hoewel soms naar het lage tarief van 6% (wat onlangs weer gewijzigd is naar 19% bij podiumkunsten) en soms vrijgesteld (denk aan werken van dichters en componisten).

 

Verhuur is in beginsel juist vrij van BTW tenzij jij en de huurder opteren voor BTW belaste verhuur. Dan geldt wel de voorwaarde dat de huurder voor minstens 90% BTW belaste prestaties verricht.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe zit het met de inkomsten en uitgaven van de kunstenaars. Betalen en dragen hun wel btw af?

 

Mijn inkomsten zullen dan voornamelijk huurgeld zijn. Moet ik hierover wel omzetbelasting betalen?

 

 

Kunstenaars zijn in beginsel gewoon BTW plichtig, hoewel soms naar het lage tarief van 6% (wat onlangs weer gewijzigd is naar 19% bij podiumkunsten) en soms vrijgesteld (denk aan werken van dichters en componisten).

 

Verhuur is in beginsel juist vrij van BTW tenzij jij en de huurder opteren voor BTW belaste verhuur. Dan geldt wel de voorwaarde dat de huurder voor minstens 90% BTW belaste prestaties verricht.

 

groet

Joost

 

Zoals je zegt zijn kunstenaars gewoon btw plichtig. Hieruit voortvloeiend is het dan ook logisch voor btw belaste verhuur omdat de prestaties (verkopen van stukken kunst) ook btw belast zijn? Maar in principe zie ik de kunstenaars als mini ondernemers omdat zij ook ingeschreven moeten zijn bij de kvk. Dus dan heb ik met die verkopen van de kunstenaars eigenlijk niks te maken. Hun moeten dat in hun kasboeken zetten en dat komt niet in mijn kasboeken. Ik ben bijvoorbeeld ook niet van plan om een pinautomaat aan te schaffen. Alles moet gewoon contant afgerekent worden.

 

Dus samenvattend: Ik heb alleen inkomsten van de maandelijkse verhuur van vierkante meters en een provisie van de verkochte stukken. Verder heb ik niks te maken van de verkoop van de kunststukken.

 

Kan deze bovenstaande constructie of wordt dat niet geaccepteerd door de belasting?

Link naar reactie
  • 0

 

 

Hiervoor een STG opzetten kan helpen met subsidies, hoewel ik geen idee heb of die er zijn voor jouw plan.

 

Belastingtechnisch wordt het dan wel een heeeel ander verhaal. De STG is een rechtspersoon die wel mag ondernemen, maar waar geen eigenaar aan gekoppeld is. Van wat de STG verdient mag je jezelf een salaris uitbetalen en dat is het wel. Wat overblijft in de STG kán belast worden met vennootschapsbelasting, afhankelijk van de winst per jaar.

 

Zonder STG zijn dit inkomsten uit overig werk of, afhankelijk van de tijd en moeite die je erin steekt, box 3 bezit.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.