• 0

Factureren tussen getrouwde partners: 1 in NL en 1 in Polen

Goeiendag,

 

Samen met mijn vrouw hebben we een reis organisatie . 

Zij heeft in NL een eenmanszak geregistreerd met een Nederlands adres.  Ik woon in Polen en hier wil ik mijn bedrijf registereen. 

Haar taak is als NL reis organisatie reizen te verkopen die ik met mijn Pools bedrijf zou gaan begeleiden. Alle reizen vinden plaats in Polen, Oekraïne, Balkan en rest van t wereld. 

Nu is mijn vraag of we elkaar kunnen factureren gezien dat we ook partners zijn. 

 

Bedankt alvast. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 2

Er ijn een aantal opmerkingen te maken.

1) facturen mogen volgens mij gewoon gestuurd worden, maar moeten natuurlijk wel markt-conform zijn

2) de Poolse belastingdienst eist (sinds afgelopen oktober) dat indien er facturen of zakelijke/financiële overeenkomsten zijn waarbij familie/gezinsleden betrokken zijn, dat er op iedere factuur een speciale code vermeld wordt: TP.  Op deze manier kunnen zij kijken of de familieband geen vreemde financiële/fiscale zaken laat zien.

3) de Nederlandse belastingdienst gaat uit van de 'feitelijke omstandigheden'. Je vrouw heeft een Nederlandse eenmanszaak geregistreerd met een Nederlands adres, maar dat zal uiteindelijk alleen als zodanig beoordeeld worden indien de werkzaamheden ook daadwerkelijk in Nederland plaatsvinden en uw vrouw het grootste deel v/h jaar in Nederland verblijft. Als je dus op papier een bedrijf in Nederland hebt maar je doet al het werk vanuit/in Polen dan kan dat op een gegeven moment grote problemen op gaan leveren !

4) vergeet de kosten niet van een in Polen geregistreerd bedrijf (m.n. de ZUS). 

http://www.onym.nl

voor al uw inkoop/product sourcing in Polen, uw boots on the ground aldaar, wij hebben de contacten in Polen, wij weten de weg

ook voor fiscale, juridische zaken en real estate zijn wij hier uw partner

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, JohanPL zei:

Als je dus op papier een bedrijf in Nederland hebt maar je doet al het werk vanuit/in Polen dan kan dat op een gegeven moment grote problemen op gaan leveren !

In welke zin? Zij wordt dan in Polen belastingplichtig en krijgt misschien met dubbele belasting te maken in Nederland, verder niet dacht ik.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Wim van Rijn zei:

In welke zin? Zij wordt dan in Polen belastingplichtig en krijgt misschien met dubbele belasting te maken in Nederland, verder niet dacht ik.

In die zin dat je dan waarschijnlijk met terugwerkende kracht je hele administratie opnieuw moet gaan doen, de Poolse belastingdienst zal dan immers naar alle waarschijnlijkheid alle activiteiten als zijnde van 1 bedrijf gaan zien (ook al gezien de huwelijksband). Dat leidt dan in de praktijk tot een aantal fikse naheffingen in Polen: zij zal dan ook ZUS-premie moeten gaan betalen (met terugwerkende kracht), Nederlandse aftrekposten worden niet allemaal gehonoreerd, plus dat je een fikse rente mag gaan betalen over  nu wel te betalen belastingen. Met het risico dat de Poolse belastingdienst de eerdere constructie en achterliggende bedoelingen als bewuste fraude ziet....

En dan gaat het niet zoals in Nederland, geen uitstel van betaling tot alles is vastgesteld; nee, je krijgt eerst een vette rekening en dan mag je daarna zelf proberen via de rechter je gelijk te halen.

Kortom, ik zou dat risico never nooit willen lopen. Als de vrouw in de praktijk haar sociale leven in Polen heeft, daar ook vaak verblijft; dan is de voorgestelde constructie vol met risico's, het kan een tijdje goed gaan maar what if?

http://www.onym.nl

voor al uw inkoop/product sourcing in Polen, uw boots on the ground aldaar, wij hebben de contacten in Polen, wij weten de weg

ook voor fiscale, juridische zaken en real estate zijn wij hier uw partner

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.