• 0

Consequenties kavel privé kopen of in holding

Dag allen,

 

Ik probeer samen met mijn compagnon een bedrijf (BV A) te beginnen, simpel gezegd een aannemersbedrijf, bouwend met duurzame en innovatieve methoden. 

 

We willen nu zelf een kavel kopen en een eigen woning bouwen. Deze zou dienen als demonstratiewoning voor ons portfolio, en zouden we eventueel even aan kunnen houden maar uiteindelijk op vrij korte termijn verkopen (<2 a 3 jaar na oplevering). In principe gaan we de bouwwerkzaamheden uitvoeren in werk BV A. We vragen ons nu af of we onze eigen particuliere opdrachtgever moeten zijn die dus de kavel koopt, of dat we holding BV B hiervoor gebruiken die de grond bezit. 

 

Stel dat we als particulier een kavel kopen van een commerciële grondbezitter, dan zou dit vrij op naam (V.O.N.) zijn, maar betalen we in feite 21% BTW die reeds in de koopprijs zit. Indien mijn compagnon en ik reeds privé een eigen woning bezitten die we bewonen (box 1), neem ik aan dat de nieuw gebouwde woning bij ons in box 3 zou belanden. Indien we de woning verkopen aan een particulier (k.k.), zou deze dan afhankelijk van zijn/haar persoonlijke situatie 2% of 8% overdrachtsbelasting betalen. 

 

Stel dat we de grond in  holding BV B zouden aanschaffen, zouden we dan de 21% BTW in de verkoopprijs terug kunnen vorderen? En zouden we uiteindelijk dus de woning V.O.N. moeten verkopen met 21% BTW inclusief in de verkoopprijs?

 

Nu vraag ik me ten eerste zeer sterk af of bovenstaande aannames kloppen. Indien deze aannames kloppen, lijkt mij optie 1 (privé bezit)  aantrekkelijker. Komen jullie tot dezelfde conclusie?

 

Verder vraag ik me af indien er daadwerkelijk voor deze optie wordt gekozen, er niet dusdanig veel en actief waarde wordt toegevoegd aan het 'passieve' bezit in box 3, dat de inkomsten alsnog in box 1 belanden. Wat daar de gevolgen van zijn kan ik moeilijk overzien en dan vraag ik me weer af, wordt die waarde niet toegevoegd in BV A en kan dit alsnog als los gezien worden? 

 

Indien iemand mij meer informatie kan geven m.b.t. bovenstaande situatie ben ik hem of haar eeuwig dankbaar!

 

(Extra vraag: is het makkelijk mogelijk om allebei 50% eigenaar te zijn van de grond/bouwwerk? Zowel privé of beiden in twee verschillende holdings?)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.