• 0

Tozo 1 jaaropgaaf gemeente

In maart 2020 t/m 10 mei 2020 heb ik een Tozo aangevraagd ivm sluiten door de overheid van mijn bedrijf ivm corona. Nu krijg ik van mijn gemeente een jaaropgaaf 2020. Het gekke is dat ook mijn man een jaaropgaaf 2020 heeft gekregen van gemeente. Het bedrag wat ik heb gekregen wordt gesplitst op de beide jaaropgaven? Ik heb een eenmanszaak en mijn man is geen eigenaar van mijn bedrijf of meewerkend.  Ik heb in dit jaar wel behoorlijk minder omzet gemaakt door de beide lockdowns, dus heb daardoor minder winst. 

 

Mijn man en ik doen wel samen aangifte voor de belasting dienst.  Maar kan iemand mij aangeven of de gemeente mij gewoon 1 jaaropgaaf op mijn naam had moeten verstrekken omdat er toen nog geen partnertoets was?

 

 

Een Ondernemend Typje!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Van overheid.nl:

 

In het eerste kwartaal van 2021 stuurt de gemeente u een jaaropgave. Als u samen met uw partner een Tozo uitkering heeft gekregen dan ontvangen u en uw partner beiden een jaaropgave voor de helft van de totaal verstrekte uitkering. Het vermelde bedrag is inclusief de door de gemeente afgedragen loonheffing. Het bedrag zal dus hoger zijn dan de door u ontvangen netto uitkering. Het op de jaaropgave vermelde inkomen moet u (en uw partner) opgeven bij uw aangifte inkomstenbelasting 2020. Als u via de site van de belastingdienst inlogt, vinkt u onder het kopje ‘Pensioen en andere uitkeringen’ aan: ‘uitkeringen, zoals AOW, WW, WAO, WIA en Wajong’. En vervolgens uit de lijst kiezen voor ‘Bijstandsuitkering (Participatiewet)'. Daarna kunt u de hoogte en de ingehouden loonheffing zoals vermeld op de jaaropgave invoeren.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nee de gemeente doet het goed. Tozo Levensonderhoud is geen vergoeding aan jou bedrijf maar aan jou privé huishouden. Tozo is gebaseerd op de Participatiewet en daarin ligt vast dat indien een bijstandsuitkering wordt verstrekt aan een echtpaar dat partners beide recht hebben op 50% van de uitkering.

 

Het enige wat bij Tozo 1 afwijkt van de normale bijstand is

- Dat je ondernemer moet zijn die aan bepaalde criteria voldoet

- dat bij de beoordeling van het gezinsinkomen geen rekening wordt gehouden met het inkomen van de partner.

- er vind geen vermogenstoets

 

kortom er is een extra criterium toegevoegd en er zijn 2 toetsen die normaal plaatsvinden niet gebeuren.

Maar voor de toekenning van de uitkering is dus geen aanpassing gemaakt dat de uitkering alleen toevalt aan de aanvrager en de uitkering wordt nog steeds aan beide toegerekend.

 

Je zult bij de aanvraag ook beide getekend voor de aanvraag en als je de beschikking bekijkt zul je zien dat die ook op beider naam staat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste experts,

 

Ik ben ondernemer en heb als TOZO 1 netto rond 3600 euro ontvangen. Mijn jaaropgave zegt brutoloon 7.281, loonheffing 1.365, premies 488. Kortom als ik het brutoloon pak en daarvan af trek de LH en de premies is dit aanzienlijke hoger dan wat ik heb ontvangen. Klopt dit?

 

dank en groet

Link naar reactie
  • 0

Het bruto bedrag komt overeen met ongeveer 4 maanden tozo incl vakantiegeld op basis van de partner of gehuwdennorm, komt dat overeen met het aantal maanden dat je Tozo hebt gekregen? Had je andere inkomsten en zijn die direct verrekend of heb je de inkomsten achteraf opgegeven en nog een openstaande terugvordering die niet in 2020 is terugbetaald?

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, dan is de opgave wel aan de hoge kant. 7281 bruto komt overeen met ca 6 maanden Tozo voor een alleenstaande. Ik zou eerder een jaaropgave van rond de 5000 euro verwachten bij 4 maanden alleenstaande tozo
jou 3600 euro + 450 komt aardig in de buurt van 4 maanden netto tozo voor een alleenstaande (ca 1050 euro per maand incl vak.geld)
Sommige gemeenten bruteren terugvorderingen als ze niet voor einde jaar zijn teruggevorderd, maar dat kan niet dat hele gat verklaren.
ik zou even bellen met de gemeente om uitleg waarom je jaaropgaaf zo hoog is.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 20-1-2021 om 11:52, Joost Rietveld zei:

In het eerste kwartaal van 2021 stuurt de gemeente u een jaaropgave. Als u samen met uw partner een Tozo uitkering heeft gekregen dan ontvangen u en uw partner beiden een jaaropgave voor de helft van de totaal verstrekte uitkering. 

 

TOZO is een variant van de BBZ. Dat is geen uitkering maar een lening, en dus geen inkomen waar de gemeente heffingen over afdraagt. Of is de TOZO eigenlijk toch geen variant van de BBZ?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, logistieke dienstverlening zei:

Nee, tozo is bijstand.

TOZO kan volgens mij ook een bedrijfslening zijn.

 

Quote

Ondersteuning kan worden aangevraagd in de vorm van een aanvullende uitkering voor levensonderhoud en/of een lening voor bedrijfskapitaal

...

Aanvragen van een lening bedrijfskapitaal wanneer u meer dan € 1.500 per maand verdient
Ook als uw inkomen boven het sociaal minimum ligt, kan het zijn dat u uw zakelijke rekeningen, vaste bedrijfslasten of beide niet meer kunt betalen. U kunt dan een Tozo lening bedrijfskapitaal aanvragen. Om in aanmerking te komen voor een Tozo-lening voor bedrijfskapitaal, moet u laten zien onvoldoende geld te hebben door de coronacrisis. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-financiele-regelingen/overzicht-financiele-regelingen/tozo/wat-en-voor-wie

Link naar reactie
  • 2

Dat klopt. Je hebt Tozo Levensonderhoud (bijstandsuitkering) en Tozo Bedrijfskrediet (lening van max 10.000eneenbeetje tegen gunstige voorwaarden)

 

Zowel Tozo als BBZ zijn varianten op de Participatiewet. Tozo is een beetje een tussenvorm tussen een bijstandsuitkering en de BBZ. Zo is een ondernemer met BBZ niet verplicht elke wijziging in inkomen door te geven, maar een Tozo gerechtigde formeel wel (net als een bijstandsgerechtigde). Bij Tozo wordt elke maand gekeken of je recht hebt op een aanvulling of niet. Het kan dus zijn dat je in november winst boven de bijstandsnorm had en geen recht op aanvulling maar in december wel omdat je winkel dicht is. Bij BBZ wordt achteraf naar het hele jaar gekeken of je op jaarbasis onder of boven de bijstandsnorm uitkomt en welk deel dan wordt omgezet van een lening naar een gift.

Link naar reactie
  • 0
Op 2-2-2021 om 15:26, Roel J zei:

Bij BBZ wordt achteraf naar het hele jaar gekeken of je op jaarbasis onder of boven de bijstandsnorm uitkomt en welk deel dan wordt omgezet van een lening naar een gift.

 

BBZ begint als een lening en wordt (deels) omgezet in een gift. Daarover hoeft geen inkomensbelasting betaald te worden. Over TOZO moet dat wel. Niet alle gemeenten snappen het verschil.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.