• 0

Verkopen product

Beste Lezer(s),

 

Ik wil graag een product verkopen van een groot bekend bedrijf. Ik koop het product in bij een andere leverancier.

Nu zie ik overal een vast prijs staan voor dit product. Op de site van het bedrijf, als winkels die dit product verkopen.

Ik wil hier nu iets onder zitten, is dit toegestaan? Ik heb het idee van wel, maar wil dit toch even checken.

 

Voorbeeld: Overal is het product €19,95, maar ik wil het aanbieden voor €18,95.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

het is wettelijk verboden prijsafspraken te maken en je bent dus vrij om zelf je verkooprijs te bepalen.

Tot zover de theorie.

In de praktijk kan het zijn dat leveranciers je verplichten om een bepaalde verkoopprijs te hanteren. doe je dat niet kunnen ze weigeren aan je te leveren of je slechtere inkoop condities te geven ( hogere inkoopprijs, langere levertijd enz.)

Heb ik zelf veelvuldig mee te maken. Overigens ben ik daar regelmatig juist blij mee omdat dat prijsdumpers stopt en er een fatsoenlijke marge op een product te maken is. 

Voor mij pakt dat dus regelmatig gunstig uit, maar dat komt doordat ik me op andere punten weet te onderscheiden en daardoor ook met vastgestelde prijzen regelmatig de slag weet te winnen.

 

Ja het mag dus maar of het lukt hangt van veel zaken af.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik citeer mezelf uit een artikel over price monitoring systems uit 2014.

 

Quote

Merkleveranciers in de VS werkten voorheen met een adviesprijs (MSRP: manufacturer suggested retail price) maar ze hanteren tegenwoordig vaak een minimum aanbiedingsprijs (MAP: minimum advertised price) die vastgelegd wordt in reseller-overeenkomsten. Deze prijsafspraken worden in de Amerikaanse rechtsspraak niet gezien als een beperking van de mededinging. De retailer is immers vrij om voor een lagere prijs te verkopen; hij mag die lagere prijs alleen niet publiceren.

 

In Europa zijn prijsafspraken die dienen voor zogenaamde resale price maintenance in principe niet toegestaan. De pendule van de Europese prijsklok zwaait echter elke vijf jaar een andere kant op. In 2005 reageerde de NMa op het kort geding van Peijnenburg tegen Albert Heijn met de stelling dat vaste en minimum-prijzen onder een hardcore restrictie vallen. In 2009 bleek de NMa van geval tot geval te kijken of verticale prijsbinding bijdraagt aan marktefficiency. En sinds kort treden de verschillende Europese mededingingsautoriteiten weer streng op tegen leveranciers die een vorm van verticale prijsbinding proberen af te dwingen. Onlangs is Unilever beboet voor ijsprijsregulering in Denemarken terwijl Miele betrapt werd op onwettige beperking van parallelimport. Vorig jaar kregen Samsung, Philips en Media Markt-Saturn bezoek van de EC-inspecteurs die onderzoek doen naar de beperking van online mededinging.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.