• 0

B.T.W. Afstandsverkopen in 2021

Gezien de aankomende wijziging per 1-7-2021 mbt de B.T.W. over afstandsverkopen ben ik op zoek naar informatie over de drempelbedragen.

Voorheen kon ik de drempel van 35.000 euro hanteren over het gehele jaar. Nu gaat dit halverwege het jaar aangepast worden naar max. 10.000.

 

In principe zou nu nog de oude regeling gelden, maar wat als ik nu al vóór 1-7-2021 bijvoorbeeld 15.000 afstandsverkopen heb?

Wat dus volgens de oude regeling nog prima gaat, maar volgens de nieuwe regeling ben ik dan opeens al 5.000 euro over het dempelbedrag heen.

 

Ik vraag mij dus af of hier al ergens een antwoord op te vinden is.

Want nu ben ik enigszins geforceerd mijn omzet aan het beperken om nu al aan de nieuwe regels te voldoen (dus max. 10.000 over heel 2021).

Of zou ik nog gewoon tot de wijziging, het drempelbedrag van 35.000 euro mogen hanteren? (zonder gevolgen of aanpassingen achteraf)

 

Alvast bedankt voor reacties.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
4 minuten geleden, Moomor zei:

Want nu ben ik enigszins geforceerd mijn omzet aan het beperken om nu al aan de nieuwe regels te voldoen (dus max. 10.000 over heel 2021).

 

Wacht wat zeg je nu? ga je 5000+ omzet weggooien omdat geen buitenlandse BTW wilt rekenen?

Je hebt nog 5 maanden om je voor te bereiden op dat nieuwe systeem, waarom zou je geforeerd je omzet laag houden als je verwacht "normaal gesproken" er meer dan 50% overheen te gaan . dan zul je in 2022 er toch aan moeten, dat is nog 11 maanden. Het moet toch lukken om je administratie in 5 maanden aan te passen zodat je aan de nieuwe regels kan voldoen?
 

Link naar reactie
  • 0

@Roel J

 

Ja, daar komt het wel op neer, maar dat vind ik niet zo'n probleem. Ik probeer mijn belastingaangiftes zo eenvoudig mogelijk te houden zodat ik het zelf allemaal nog snap en ook zelf kan doen.

Mijn plan voor 2022 was sowiezo al de afstandsverkopen geheel niet te doen, of beperkt te houden tot het nieuwe drempelbedrag.

 

Maar zolang de nieuwe regels nog niet gelden wil ik mijn buitenlandse consumenten nog niet teleurstellen. Vandaar mijn vraag over hoe te handelen in 2021.

Link naar reactie
  • 0

Uit de handleiding van de Europese Commissie:

 

"de totale waarde van deze TBE-diensten en intracommunautaire afstandsverkopen van goederen aan afnemers in andere lidstaten bedraagt niet meer dan 10 000 EUR (exclusief btw) in het lopende en in het voorafgaande kalenderjaar".

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Moomor zei:

Mijn plan voor 2022 was sowiezo al de afstandsverkopen geheel niet te doen, of beperkt te houden tot het nieuwe drempelbedrag.

 

Ok als eenvoudige boekhouding zo belangrijk is en omzet gemist kan worden  waarom dan het randje opzoeken?
Dan zou ik geen enkel risico lopen en dit jaar stoppen met EU leveringen zodra je de 10.000 euro (per land) nadert, dan weet je zeker dat je geen BTW problemen krijgt.

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, Maxn zei:

Drempel is onder het nieuwe systeem niet meer per land...

 

Ik twijfelde al, pff met alle corona maatregelen is het bijlezen op alle wijzigingen een flinke kluif. Dus hier speelde mijn persoonlijke perceptie op.. ik vond de aanpassing van (even heel grof) in het oude systeem zou je met klanten in alle lidstaten toch al snel richting een paar ton omzet kunnen gaan zonder buitenlandse btw verplichtingen, dus ik vond een grens van 10K voor heel Europa wel erg laag.
Maar goed dat wordt het nu wel gefaciliteerd met het one stop shop systeem voor de aangifte.
 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.