Jump to content
EcomYarno
Verberg

Kleineondernemersregeling (KOR) en btw-aangifte

Hallo allemaal,

Ik ben pas begonnen met een onderneming. Daarbij heb ik de KOR aangevraagd, na lange tijd niks meer te hebben gehoord heb ik gebeld naar de belastingdienst en daarbij was iets misgegaan, ik sta nu nog altijd in de wacht op goedkeuring van de KOR. Nu moet ik eind deze maand (31 januari) natuurlijk ook BTW-aangifte doen van de tijdvak 1-10-2020 t/m 31-12-2020. Mijn vraag is daarom nu: 

Aangezien ik in de wacht sta voor de kleine ondernemingsregeling waarna je geen BTW-aangifte meer hoeft te doen. Moet ik deze van bovenstaande periode nu dan toch betalen, of niet? 

Ik zelf denk natuurlijk van wel, maar daar tegenover staat dat ik deze KOR ook al veel eerder had kunnen krijgen. Dus daarbij begin ik te twijfelen. 

Ik hoor het graag!

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Welkom op Higherlevel.

24 minuten geleden, EcomYarno zei:

Aangezien ik in de wacht sta voor de kleine ondernemingsregeling waarna je geen BTW-aangifte meer hoeft te doen. Moet ik deze van bovenstaande periode nu dan toch betalen, of niet?

Je hebt toch gewoon facturen met daarop BTW verstuurd? Ja, die BTW dien je uiteraard af te dragen. 

Wat betekend "in de wacht staan" voor de KOR?

Het kan zijn dat ze wat achterlopen met de aanvragen. Maar je krijgt van hun bericht met een datum vanaf wanneer je geen BTW meer moet rekenen. Tot die tijd moet je gewoon aangifte doen (en BTW rekenen) over je facturen.

• 0
19 uur geleden, EcomYarno zei:

Moet ik deze van bovenstaande periode nu dan toch betalen, of niet? 

In het algemeen moet je altijd belastingaangiftes en -aanslagen betalen totdat je schriftelijk  anders is meegedeeld, ook  als je bezwaar aantekent  of een verzoek indient dat na de deadline van in dit geval je btw aangifte wordt gehonoreerd of behandeld. Doe je dit niet dan krijg je verzuimboetes waar je riant van uit eten kunt gaan. Het doen van btw aangifte houdt meteen een betalingsverplichting in.

Als in jouw geval de KOR alsnog wordt toegewezen krijg je het afgedragen btw bedrag na korte tijd terugbetaald.

• 0
26 minuten geleden, Wim van Rijn zei:

Als in jouw geval de KOR alsnog wordt toegewezen krijg je het afgedragen btw bedrag na korte tijd terugbetaald.

Dit lijkt me heel moeilijk als je die btw ook op de factuur hebt moeten vermelden. De klant kan die btw n.l. ook terugvorderen. Dus afgedragen btw krijg je denk ik niet meer terug (omdat je daar ook een factuur van hebt verstuurd).

Volgens mij wordt de KOR altijd voor de toekomst toegekend (niet met terugwerkende kracht) en facturen waarop je al btw berekend hebt zul je nog aan moeten geven in een laatste/incidentele aangifte. Tenminste... dat verwacht ik.