• 0

Privéaankoop zonder btw uit Duitsland

(aangepast)

Ik heb een Amazon.de account waar ik veel zakelijk (eenmanszaak / zzp) inkoop uit Duitsland. Ik kwam er achter dat ik daar de optie heb om mijn BTW-ID  in te voeren zodat ik automatisch BTW-vrij kan inkopen. Hierna heb ik enkele privé aankopen gedaan en betaald met mijn prive rekening. Voor deze aankopen werden er geen BTW gerekend, terwijl dit geen zakelijke inkopen waren.

 

Wie heb ik nou (onbewust) belazerd? De Duitsers of onze eigen Belastingdienst? Ik probeer hiermee de fiscale interacties tussen EU landen beter te begrijpen.

aangepast door HokVanHandel
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als jij als particulier een aankoop hebt gedaan in Duitsland had die verkoper BTW moeten rekenen en moeten afdragen aan de fiscus. In welk land die verkoper de BTW moest aangeven en afdragen is afhankelijk van of hij het drempelbedrag haalt, daarover is hier op HL recent het nodige voorbij gekomen.

 

17 minuten geleden, HokVanHandel zei:

terwijl dit geen zakelijke inkopen waren.

Ik vraag me af of het geen zakelijke inkopen waren. Als jij met je Amazon.de account, waarbij je een BTW-ID hebt ingevuld, aankopen doet, lijken me dat zakelijke aankopen. Dat zal ook de reden zijn dat er geen BTW is berekend. Het feit dat jij met je privérekening betaalt lijkt me niet leidend, je bent als eenmanszaak immers niet verplicht om een aparte zakelijke rekening te hebben. Je lijkt vooralsnog dus niemand te hebben belazerd, maar je hebt vooral een factuur op je bedrijfsnaam nodig van Amazon of de verkoper om de aankoop goed in je zakelijke administratie te kunnen opnemen.

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, RubenT zei:

Je lijkt vooralsnog dus niemand te hebben belazerd, maar je hebt vooral een factuur op je bedrijfsnaam nodig van Amazon of de verkoper om de aankoop goed in je zakelijke administratie te kunnen opnemen.

Voor deze inkopen heb je daarna wel btw aangifte moeten doen (ook als he in de KOR zou zitten). Als je niet in de KOR zit kun je die ook weer direct als voorbelasting aftrekken.

 

Als je naderhand bepaalt dat het om een privé aankoop gaat zul je dit in je boekhouding moeten verwerken (prive opname) en daar alsnog btw over afdragen.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, RubenT zei:

Ik vraag me af of het geen zakelijke inkopen waren. 

Dankjewel Ruben. Voor de duidelijkheid: er is geen twijfel over de aard van deze aankopen. Deze waren NIET zakelijk. Normaliter bestel ik alleen dingen voor mijn bedrijf op Amazon, maar dit was een huis-tuin-en-keuken aankoop waarbij ik even vergeten was dat mijn BTW id nu gekoppeld is aan mijn account en ALLE aankopen automatisch zonder BTW zijn en dus zakelijk moeten zijn.

 

Het gaat allemaal om kleine bedragen en het is niet zo'n ramp op zich. Ik wil vooral begrijpen hoe dit soort dingen in elkaar steken. Bijvoorbeeld:

  • Waarom kan ik in Duitsland BTW vrij kopen en in Nederland niet?
  • Aan wie ben ik BTW schuldig als ik onterecht in Duitsland BTW-vrij inkoop
aangepast door HokVanHandel
Link naar reactie
  • 0

Striktgenomen zou je vermoedelijk Amazon moeten informeren over de fout en vragen alsnog BTW te rekenen.

Praktisch gezien, omdat je ovooral inkoopt bij Amazon als ondernemer zou ik deze bestelling opnemen in je zakelijke administratie omdat Amazon (na jou instructie) de btw naar jou heeft verlegd. Jij geeft dan de BTW aan als af te dragen bij vraag 4, maar je vraagt het niet terug bij vraag 5b als voorbelasting omdat je het onttrekt als privé gebruik.

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, HokVanHandel zei:
  • Waarom kan ik in Duitsland BTW vrij kopen en in Nederland niet?
  • Aan wie ben ik BTW schuldig als ik onterecht in Duitsland BTW-vrij inkoop

Eerste is een beetje kort door de bocht. Een particulier kan in Duitsland sowieso niet BTW vrij inkopen.

 

Tweede hangt er vanaf of de verkoper Nederlandse of Duitse BTW in rekening brengt.  In dat geval benadeel je de Duitse fiscus en jezelf. Als je dit onttrekt aan het bedrijf (zoals Rik) schreef betaal je 2% meer BTW.

Link naar reactie
  • 0
Op 22-1-2021 om 00:49, Bert. zei:

Een particulier kan in Duitsland sowieso niet BTW vrij inkopen.

Ja dat snap ik zelf ook wel. Dat is mijn punt niet. In Nederland betaalt iedereen BTW, maar kunnen bedrijven het naderhand terugvorderen. Wat ik me afvraag is waarom dezelfde werkwijze niet gehanteerd wordt voor intra-communautaire transacties.

 

Op 22-1-2021 om 00:49, Bert. zei:

Als je dit onttrekt aan het bedrijf (zoals Rik) schreef betaal je 2% meer BTW.

Dat snap ik even niet. Kun je dat toelichten? Dankje.

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, HokVanHandel zei:

Wat ik me afvraag is waarom dezelfde werkwijze niet gehanteerd wordt voor intra-communautaire transacties.

Dat is het nut van een intracommunautaire levering: zo hoef je niet in ieder land waar je iets koopt bij die fiscus aangifte te doen en BTW terug te vorderen.

 

4 minuten geleden, HokVanHandel zei:

Dat snap ik even niet. Kun je dat toelichten? Dankje.

Het hoge BTW tarief in Nederland is 21%, in Duitsland is dat 19%. Dat is het verschil waar Bert op doelt.

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, HokVanHandel zei:

In Nederland betaalt iedereen BTW, maar kunnen bedrijven het naderhand terugvorderen. Wat ik me afvraag is waarom dezelfde werkwijze niet gehanteerd wordt voor intra-communautaire transacties.

Omdat als jij als bedrijf btw moet betalen op de factuur uit Duitsland, jij die btw terug zou moeten vragen IN Duitsland (want daar is de btw afgedragen). Dan moet jij je dus ook in Duitsland (en alle andere landen waar je inkoopt) registreren (om die btw terug te kunnen krijgen). Hoe lijkt je dat? Handig? Nee. Vandaar dat er voor bedrijven binnen de EU een verleggingsregel is. Dan wordt de btw verlegd en betaal je de btw in Nederland via de btw aangifte, maar kun je, als je niet in de KOR zit, de btw ook gelijk weer aftrekken waardoor je per saldo geen btw betaald als bedrijf. Veel makkelijker dus.

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, HokVanHandel zei:

 In Nederland betaalt iedereen BTW, maar kunnen bedrijven het naderhand terugvorderen.

BTW is in wezen een nationale belasting die wordt geheven op "consumptie" van goederen en diensten in het betreffende land. En bedrijven kunnen alleen nationaal geheven BTW "terugvorderen" bij  levering naar een andere EU-lidstaat of export. Waarna heel de heffing gewoon weer van voor af aan begint  totdat de uiteindelijke consument in het betreffende land (landen die geen BTW kennen uitgezonderd) de BTW betaald heeft.

Link naar reactie
  • 0
Op 21-1-2021 om 17:01, Roel J zei:

Striktgenomen zou je vermoedelijk Amazon moeten informeren over de fout en vragen alsnog BTW te rekenen.

Praktisch gezien, omdat je ovooral inkoopt bij Amazon als ondernemer zou ik deze bestelling opnemen in je zakelijke administratie omdat Amazon (na jou instructie) de btw naar jou heeft verlegd. Jij geeft dan de BTW aan als af te dragen bij vraag 4, maar je vraagt het niet terug bij vraag 5b als voorbelasting omdat je het onttrekt als privé gebruik.

Ik zou de btw opgeven als af te dragen bij vraag 4, voorbelasting bij vraag 5b en privégebruik bij regel 1. 

Link naar reactie
  • 0
Op 23-1-2021 om 21:31, RubenT zei:

Het hoge BTW tarief in Nederland is 21%, in Duitsland is dat 19%. Dat is het verschil waar Bert op doelt.

 

Ik heb voor mijn bedrijf bij een Duitse leverancier wat gekocht. Het is geen vaste leverancier van mij. Het bedrijf gaf aan dat zij niet zonder btw konden leveren met een NL btw nummer maar dat zij in plaats van 19% het Nederlandse tarief van 21% berekenden en dat ik dit dat in Nederland gewoon als voorbelasting kon aftrekken. Vraag me af wat ik hier mee moet. 

Link naar reactie
  • 3
14 minuten geleden, henkh zei:

Het bedrijf gaf aan dat zij niet zonder btw konden leveren met een NL btw nummer maar dat zij in plaats van 19% het Nederlandse tarief van 21% berekenden en dat ik dit dat in Nederland gewoon als voorbelasting kon aftrekken. Vraag me af wat ik hier mee moet. 

Als zij dan ook een Nederlands btw nummer (als leverancier) op hun factuur hebben staan dan voldoet de factuur aan de btw regels en mag jij de btw inderdaad in Nederland terugvragen (omdat het Nederlandse btw is en zij dit in Nederland afdragen). Maar dan moeten ze dus wel hun Nederlandse btw nummer vermelden. Dan is het net als een binnenlandse factuur.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.