• 0

KOR afmelden, maar te laat?

Hoi allen,

 

Misschien weten jullie het, want op de site van de belastingdienst is het wat vaag omschreven. Ik maak dit jaar met mijn eenmanszaak gebruik van de KOR. Echter, heb ik in oktober de grens van 20.000 aan omzet overschreden. Gemakshalve ging ik ervan uit dat ik nu btw aangifte over Q4 moest doen, maar ik zie opeens op de Belastingdienst dat ik mij voor de KOR had moeten afmelden via een formulier. Daar ben ik waarschijnlijk erg laat mee, want dat had ik dan dus ook in oktober 2020 moeten doen..... ik was mij hiervan echter niet bewust.

Op de Belastingdienst zie ik alleen dat je je meteen moet afmelden, maar ik zie geen termijn, dus wat is 'meteen'? Als ik het formulier nu morgen verstuur per post, zou de Belastingdienst dan nog voor 31 jan voor mij de BTW aangifte klaar zetten? En ben ik niet officieel in overtreding nu? 

Ik kan natuurlijk morgen de Belastingdienst bellen hoor, maar ik zit er nu een beetje mee.. Misschien weten jullie meer?

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Welkom op Higherlevel.

 

Bij vraag 1 op het afmeldformulier staat "Beëindigingsdatum van de vrijstelling". Dat is dus de datum waarop jij over de €20.000 bent gegaan. Ik neem aan dat je daarna ook gewoon facturen met btw verzonden hebt.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/melding-beeindiging-omzetbelasting-kleineondernemersregeling

 

Je kunt overigens ook incidenteel aangifte doen. Dit moet je bv doen met buitenlandse inkopen. Je zou morgen even aan de BD kunnen vragen of je dan een incidentele aangifte moet doen als ze niet op tijd de afmelding gereed gemaakt hebben (want je hebt facturen met btw gestuurd en die btw moet je voor 31 januari afdragen).

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

dank je, ja, ik heb inderdaad btw facturen gestuurd vanaf die datum. Ik wist niet van de incidentele aangifte. Ik doe inderdaad ook buitenlandse aankopen (Google Ads bijv). Zou ik dan alsnog aangifte moeten doen, ondanks de KOR? Dat lees ik niet zo 123 op de website van de Belastingdienst. Als ik het  hulpmiddel Incidentele btw-aangifte hanteer, zie ik hier ook niks van terug. 

 

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, Lina.2021 zei:

Ik doe inderdaad ook buitenlandse aankopen (Google Ads bijv). Zou ik dan alsnog aangifte moeten doen, ondanks de KOR?

Hangt er even vanaf. Staat er btw op die factuur? En uit welk land komt de factuur (welk land is het btw nr van Google)? Is de btw naar jou verlegd?

 

Want als de btw naar jou verlegd was, dan had je inderdaad incidentele btw aangifte moeten doen. Dan moest je over die factuur alsnog btw betalen/afdragen (die je ook niet bij vraag 5 terug kon vragen). Dat zou gewoon in de handleiding/brochure van de KOR moeten staan. Het staat in ieder geval overal op internet.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/incidenteel-btw-aangifte-doen

(Vul bij de eerste vraag ja in tweede gaat over kor en laatste vraag gaat iver diensten/goederen uit buitenland)

 

Onder de vraagteken bij vraag 1 staat dit.

Quote

 

Vrijgestelde goederen en diensten komen onder andere voor bij:

*) de kleineondernemersregeling

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.