• 0

BV opheffen en verder als eenmanszaak

Ik heb een BV met daarin:

  • Een kleine activiteit die ik eigenlijk als eenmanszaak zou willen voortzetten ipv BV. De software applicatie die ik aanbied (de activiteit) staat ook met waarde op de balans (de ontwikkelkosten waarop jaarlijks wordt afgeschreven).
  • Naast de activiteit zit er ook nog een uitstaande lening in de BV (geld dat ik moet ontvangen). Deze lening heb ik uitstaan bij een incassobureau en zal nog wel jaren doorlopen en waarschijnlijk nooit helemaal betaald worden.

 

Hoe kan ik de BV opheffen en de activiteit als eenmanszaak voortzetten?

  • Hoe moet ik afrekenen over de applicatie zoals die geactiveerd op de balans staat (de ontwikkelkosten)? Ik wil die daarna dus als eenmanszaak gaan exploiteren.
  • Wat moet ik dan met die lening doen? Verkoop ik die dan als het ware aan mijzelf in prive?
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Betreffende de lening

 

De lening zal inderdaad op een manier uit de bv moeten. Dit kan met een cessie aan jezelf als privé persoon. Hiervoor is mededeling aan de schuldenaar nodig. Soms is een dergelijke overdracht niet mogelijk, dat hang van de leningsvoorwaarden af. De schuldenaar houdt echter wel de verweren die hij had tegen de bv.

Een cessie lijkt inderdaad alsof je de lening van de bv aan de EZ verkoopt. Fiscaal zijn hier wel enige aandachtspunten, zoals voor welk bedrag je de lening koopt. De hoogte van de uitstaande vordering is waarschijnlijk niet de waarde van de vordering (want je schrijft zelf al dat het niet helemaal betaald gaat worden, plus normaliter is geld nu meer waard dan geld straks).

 

Verder heeft de bv een overeenkomst met het incassobureau. Die overeenkomst zal, met instemming van het incassobureau, over moeten gaan naar de EZ. Anders zul je deze overeenkomst moeten beëindigen (dat kan je geld kosten).

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Badabigboom zei:

Hoe kan ik de BV opheffen en de activiteit als eenmanszaak voortzetten?

De opheffing van de BV verloopt via de Kamer van Koophandel met een formulier 17a. De vereisten voor het verdere verloop van  de opheffing staan op dat formulier vermeld.  Vervolgstappen zijn onder meer een plan van verdeling dat ter inzage moet liggen, plaatsing van een advertentie in een nieuwsblad en na verloop van de termijnen opnieuw een formulier 17b aan de Kamer van Koophandel sturen.

Voortzetten als eenmanszaak is op zich geen enkel probleem maar je zult wel voor de overgang van BV naar eenmanszaak een aantal zaken moeten regelen met de fiscus over de stille reserves.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.