• 0

Onderneming in België opstarten

Hallo allemaal,

 

ik ben Belg en woonachtig in Nederland. Met 2 Belgische vrienden overwegen wij om een eigen onderneming te starten. We zijn actief in een bepaalde branche waar we verscheidene mogelijkheden tot ondernemen zien, waarbij we een holding willen oprichten die participeert in verscheidene dochterbedrijven met uiteenlopende activiteiten (ook nog op te richten...een echt ondermersverhaal zeg maar...). 

 

Vreemd als het misschien klinkt, dit zou voor mij als bij-activiteit zijn, i.e ik behoud (part-time) mijn baan in Nederland, waarover ik gewoon IB betaal, althans in de opstartfase.

 

Anderzijds zou ik dus inkomen halen uit een Belgische BV, uit loon en  eventueel uit dividend (er is sowieso sprake van aanmerkelijk belang).

Klopt de redenering dat:

 

- ik volledig in Nederland sociale zekerheid zal betalen (25% regel) 

- ik in België belast zal worden op het loon uit de BV, eventueel met belasting op het Nederlandse loon voor thuiswerkdagen.

- ik in Nederland volgens het verrekeningsprincipe/progressiviteitsbeginsel belast wordt op basis van het wereldinkomen, toegepast op het Nederlandse deel

- ik uit het eventueel dividend ~26% betaal in Nederland. In België geldt echter (na de hogere vennootschapsbelasting) al dat je 30% dividend (roerende voorheffing) betaalt. m.a.w 0% dividendbelasting in Nederland?

 

Fiscale optimalisatie is voor mij niet bepaald een streefdoel, maar ik wil wel vermijden dat ik tegen een "double whammy" aanloop. De belastingstelsels zijn binnen Europa niet op elkaar afgestemd, ik heb recent een behoorlijke nefaste ervaring gehad door arbeid in een ander buurland, in combinatie met een Nederlands loon. 

 

Zijn er efficiëntere manieren om dit te tackelen? Is het mogelijk om de arbeid via een eigen Nederlandse vennootschap (vb eenmanszaak) te factureren aan de Belgische vennootschap? of is dit per definitie uitgesloten wegens belang in die Belgische BV? Of is het sterker aan te raden dat de vennootschap in Nederland wordt opgezet (zelfs al is business voornamelijk in België, althans, momenteel)?

 

Alvast bedankt voor jullie kijk!!!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
6 uur geleden, Terribel zei:

Fiscale optimalisatie is voor mij niet bepaald een streefdoel, maar ik wil wel vermijden dat ik tegen een "double whammy" aanloop. 

Bedoel je hiermee dubbele belasting? Als Nederlands ingezetene zal je worden belast naar je wereldinkomen inclusief je Belgische inkomstenbronnen, dus niet alleen toegepast op het Nederlandse deel. In België zal je ook worden belast. Vervolgens zijn er verschillende mogelijkheden om in Nederland gecompenseerd te worden voor de dubbele belasting via verrekening, vrijstelling of als kostenpost opnemen in de belastingaangifte. Je wordt er nooit beter van maar het  zal de nadelen wel flink beperken.

 

Het belastingverdrag tussen Nederland en België zegt het volgende over de dividendbetalingen:

 

1. Dividenden betaald door een vennootschap die inwoner is van een verdragsluitende Staat aan een inwoner van de andere verdragsluitende Staat, mogen in die andere Staat worden belast. 2. Deze dividenden mogen echter ook in de verdragsluitende Staat waarvan de vennootschap die de dividenden betaalt inwoner is, overeenkomstig de wetgeving van die Staat worden belast, maar indien de uiteindelijk gerechtigde tot de dividenden inwoner is van de andere verdragsluitende Staat, mag de aldus geheven belasting niet hoger zijn dan: a. 5 percent van het brutobedrag van de dividenden indien de uiteindelijk gerechtigde een vennootschap is die onmiddellijk ten minste 10 percent bezit van het kapitaal van de vennootschap die de dividenden betaalt; b. 15 percent van het brutobedrag van de dividenden in alle andere gevallen.

Link naar reactie
  • 0

 

Dag Wim,

dankjewel!

 

Quote

Bedoel je hiermee dubbele belasting?

 

Ik bedoelde vooral langs twee kanten gepluimd worden (om het onrespectvol te zeggen). Bijvoorbeeld beperkt kunnen genieten van heffingskortingen, maar dan wel aan de volle pot belast worden voor de bijtelling van een buitenlandse bedrijfswagen.

 

Quote

a. 5 percent van het brutobedrag van de dividenden indien de uiteindelijk gerechtigde een vennootschap is die onmiddellijk ten minste 10 percent bezit van het kapitaal van de vennootschap die de dividenden betaalt; b. 15 percent van het brutobedrag van de dividenden in alle andere gevallen.

Zoals ik dit lees, komt dit dus bovenop de 26% die Nederland heft?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
20 uur geleden, Terribel zei:

Zoals ik dit lees, komt dit dus bovenop de 26% die Nederland heft?

Nee, het geeft de verdeelsleutel aan tussen de belastingopbrengsten voor Nederland en België.

 

De Belgische dividendbelasting als roerende voorheffing bedraagt 30%.

Voor dividendbelasting geldt een beperkte verrekening in de Nederlandse belastingheffing (uitgegaan van de oude 25% belasting in box 2)

 

Stel dat 100 euro als dividend wordt uitgekeerd door de Belgische onderneming. Dan wordt de berekening in de casus met 15%:

 

In België te betalen dividendbelasting                                       30

in Nederland te betalen over buitenlands inkomen            25

(hier: alleen de dividendbetaling)

 

volgens verdrag maximaal 15% door België te belasten   15

 

te betalen in Nederland                                 25-15=                     10

terug te vragen in België                               30-15=                     15

 

in totaal te betalen dividendbelasting   15+10 =                    25

aangepast door Wim van Rijn
belasting% NL
Link naar reactie
  • 0
Op 23-1-2021 om 12:24, Terribel zei:

Anderzijds zou ik dus inkomen halen uit een Belgische BV, uit loon en  eventueel uit dividend (er is sowieso sprake van aanmerkelijk belang).

Klopt de redenering dat:

 

- ik volledig in Nederland sociale zekerheid zal betalen (25% regel) 

- ik in België belast zal worden op het loon uit de BV, eventueel met belasting op het Nederlandse loon voor thuiswerkdagen.

- ik in Nederland volgens het verrekeningsprincipe/progressiviteitsbeginsel belast wordt op basis van het wereldinkomen, toegepast op het Nederlandse deel

- ik uit het eventueel dividend ~26% betaal in Nederland. In België geldt echter (na de hogere vennootschapsbelasting) al dat je 30% dividend (roerende voorheffing) betaalt. m.a.w 0% dividendbelasting in Nederland?

 

Is er sprake van een vaste inrichting in België waar jullie gebruik van zouden maken?

Link naar reactie
  • 0

 

De hamvraag voor de vennootschapsbelasting is waar de feitelijke leiding van de onderneming plaats vindt, dus waar wordt vergaderd en alle besluiten worden genomen. Als dit bekend is zal het belastingverdrag tussen België en Nederland bepalen welk land belasting mag heffen. Als de feitelijke leiding in Nederland plaats vindt zonder vaste inrichting in België en je geen verdere Belgische inkomsten of vermogen hebt zal je waarschijnlijk uitsluitend in Nederland belast worden. De keerzijde is wel dat je zakenpartners als Belgisch belastingplichtigen dan met Nederlandse vennootschapsbelasting en gebruikelijk loon te maken krijgen.

Een vaste inrichting in België zal in België worden belast en niet in Nederland.

 

Ik weet niet of in België een equivalent is van het Nederlandse gebruikelijk loon voor bestuurders. In Nederland zal je in ieder geval over je overige inkomsten sociale premies betalen tot en met de tweede inkomensschijf als je in dienstbetrekking werkt.

Link naar reactie
  • 0
Op 23-1-2021 om 12:24, Terribel zei:

 

 

De belastingstelsels zijn binnen Europa niet op elkaar afgestemd, ik heb recent een behoorlijke nefaste ervaring gehad door arbeid in een ander buurland, in combinatie met een Nederlands loon. 

 

Ook hier zijn de nodige regels ter voorkoming van dubbele belasting. Heb je het belastingverdrag nagekeken met dat land? Die zijn in te zien op de website van de belastingdienst. En hoe recent is het? Kun je de aangiftes nog wijzigen?

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt voor deze uitleg! 

 

In het belastingverdrag staat inderdaad heel wat uitgelegd, en met de tips hierboven ben ik er (denk ik) redelijk uitgekomen:

 

- ik heb de rol van bestuurder van de Belgische BV. Volgens het belastingverdrag ben je dan geen werknemer. Het verdrag is erg eenduidig, namelijk vergoeding voor bestuurders zijn in het vestigingsland van de BV belast (i.e België), onafhankelijk waar de effectieve werkzaamheden plaatsvinden. Dit wordt ook hier bevestigd (voor het omgekeerde voorbeeld)

- sociale zekerheid blijft Nederlands, want ik haal 25% van mijn inkomen uit mijn thuisland. De Belgische BV zal deze dus afdragen aan de Nederlandse belastingsdienst (scenario heb ik eerder meegemaakt)

 

Er is m.i geen sprake van een vaste inrichting, want de hoofdactiviteit, overleg en leiding zal in Belgïe plaatsvinden. Ik neem geen rol op als werknemer, dus ook daar geen vermoeden.

 

Enige open punt: is het handiger om via een eigen NL managementvennootschap bestuurder te worden. Opnieuw Belgische vennootschapsbelasting van toepassing, maar IB, sociale zekerheid is dan in Nederland. Maar welke elementen spelen daar dan mee? Ik veronderstel dat bepaalde kosten die aftrekbaar zijn in België (onkostenvergoeding, maaltijdcheques,..) niet meer aftrekbaar zijn? En wat dan met het gebruikelijk loon (dat in de eerste jaren niet gehaald zal worden)?

 

Bedankt voor jullie kijk!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.