• 0

Opstellen doelgericht marketingplan: investering versus opbrengsten

(aangepast)

Weet iemand waar ik een concreet marketingplan kan vinden?  Of nog beter weet iemand een bedrijf die daar ervaring mee heeft of mee kan helpen?

Ik bedoel een output / omzet gericht marketingplan met wat stop je er qua geld / tijd in en wat moet er qua omzet / winst uitkomen.  

Dus niet een plan met allerlei marketingactiviteiten die moeten leiden tot likes, naamsbekendheid, google rankings.

Maar een plan met marketinginvestering versus marketing opbrengsten waarmee Return of investment gemeten kan worden. 

 

aangepast door ragapeldoorn

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
31 minuten geleden, ragapeldoorn zei:

Weet iemand waar ik een concreet marketingplan kan vinden?

Een concreet marketingplan zal voor ieder bedrijf/businesscase anders zijn. Dus een kant en klare die perfect is voor jouw situatie lijkt me een lastige vraag.

 

32 minuten geleden, ragapeldoorn zei:

Ik bedoel een output / omzet gericht marketingplan met wat stop je er qua geld / tijd in en wat moet er qua omzet / winst uitkomen.  

Dus niet een plan met allerlei marketingactiviteiten die moeten leiden tot likes, naamsbekendheid, google rankings.

Als het geen activiteiten mag bevatten die tot zulke resultaten leiden, wat wil je dan wel horen? De focus op zaken zoals likes, naamsbekendheid, vindbaarheid op Google hebben uiteindelijk allemaal (als het goed is) als doel om omzet te genereren. Je stopt er dus bijvoorbeeld geld en/of tijd in om beter gevonden te worden op Google, waardoor je meer bezoekers krijgt en die hopelijk laat converteren, wat tot extra omzet leidt. Als je dat alles rendabel weet te doen, leidt het tot extra winst.

 

Ik begrijp niet naar wat voor antwoorden je op zoek bent als je een marketingplan zoekt waar geen marketingactiviteiten in mogen staan. De gouden machine waar je €1,- ingooit en gegarandeerd €2,- uit terugkrijgt, is volgens mij nog niet uitgevonden.

Link naar reactie
  • 0

Ook ik vind het een moeilijk te begrijpen vraag, terwijl marketing (-planning en -management) mijn vak is.

 

Het komt op mij over alsof je een cake wilt bakken zonder warmte te willen gebruiken, maar warmte is wel een vereiste als je wilt bakken. 

 

Oftewel, je bepaalt een helder doel (ROI), dan kun je uitzoeken op welke manier je dat kunt realiseren om vervolgens te bepalen wat er zoal voor nodig is, bijvoorbeeld mensen, middelen en manieren van werken.

 

Als de cake bijvoorbeeld bijna zwart uit de oven komt, is er wellicht iets niet goed met de tijd en/of de temperatuur. Je weet dus bij welke input je iets moet veranderen om het proces te beïnvloeden en welk meetbaar effect het heeft op de output. 

 

In de volksmond heet zoiets een marketingmix...

 

1 uur terug, ragapeldoorn zei:

weet iemand een bedrijf die daar ervaring mee heeft of mee kan helpen?

Dat helpen kan hier, door je idee uiteen te zetten en feedback te vragen op jouw plan, bijvoorbeeld d.m.v. het WVJVM format en/of concreet hulp te vragen in onze Vraag en Aanbod Sectie 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben heb zelf beperkte marketing kennis maar we afgelopen jaar voor ca. € 50.000 aan marketing bureaus uitgegeven en 3 collegas hebben samen in totaal zo'n 3500 uur aan allerlei marketing activiteiten besteed. Vooral SEO, SEA, tekstschrijvers, Bloggers, winakties, Social Media, Website, sponsoring etc maar het is voor mij lastig te zien wat heeft nu goed gewerkt en wat nauwelijks. 

 

Dit jaar willen we dat veel kritischer en doelgerichter doen. Likes, google ranking, naambekendheid zijn geen doelen maar middelen. Doelen zijn offerte aanvragen of nog liever orders/omzet. En daar wil ik dit jaar een beter plan voor maken en ben op zoek naar iemand die daar al langer planmatig ervaring heeft met outputgerichte marketing.   

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie
  • 0

Als je doel is Offertes aanvragen dan kun je je doel direct halen. Maar ook offertes aanvragen is een middel en niet een doel.

Ik neem aan dat je doel is om meer geld te verdienen, afgelopen jaar heb je blijkbaar veel geïnvesteerd in een veel sporen beleid, maar was het niet mogelijk om goed te meten.

Ga dus stap voor stap te werk en bouw meetpunten in. Alle digitale verkeer is redelijk goed te meten, blijft dus over het niet-digitale verkeer.
Ook sponsoring in de echte wereld is te meten als je dat op de goede manier inricht.

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, ragapeldoorn zei:

maar het is voor mij lastig te zien wat heeft nu goed gewerkt en wat nauwelijks. 

En wat hebben je drie (marketing)collega's daarover te zeggen? Welke resultaten zien zij?

 

10 minuten geleden, ragapeldoorn zei:

En daar wil ik dit jaar een beter plan voor maken

Kunnen je marketing collega's daar een rol in spelen? En die marketing bureaus? Die zullen toch ook met enige structuur aan hun opdracht bij jullie zijn begonnen?

 

Het klinkt alsof er € 50.000 in het kantoor van marketing is gegooid met als enige boodschap: "doe er wat leuks mee!"

 

Marketing bureaus en je marketeers zouden toch goed in staat moeten zijn om (met jou) doelen op te stellen en te bedenken hoe jullie daar gaan komen. Die activiteiten moeten dan zo goed mogelijk meetbaar worden gemaakt, zodat jij volgend jaar (en hopelijk tussentijds) beter kan zien wat wel en niet goed heeft gewerkt.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ben opgeleid in tijden dat er nog sprake was van een plancyclus. Je maakt aan het einde van je boekjaar een plan voor het volgende jaar, liet diverse creatieven/bureaus voorstellen maken, kreeg okay op je budget en was het volgende jaar bezig om dat plan uit te voeren. Dan evalueer je en begin je weer aan een nieuw jaar.

 

Daar kijk ik nu op terug als een tweedimensionale realiteit. Het is wel goed om op die manier ergens houvast te vinden, maar in je uitvoering is anno 2021 flexibiliteit veel belangrijker geworden. Je omgeving is immers veel fluïder dan die een generatie geleden was. Wel of geen gebruik maken van social media? Verkopen via platforms of niet? Deelnemen aan beurzen? In het buitenland? Digitale beurzen? Instappen in instagram? En zo eindeloos voort.... Dan hebben we het nog niets eens over de P van product en assortiment.

 

Er zijn legio adviseurs die op onderdelen kunnen helpen, maar slechts weinigen overzien de customer journey die jouw klanten maken. Je kan modelleren op basis van bestaande klanten, maar het is nog niet zo simpel om dat model door te trekken naar new business. Volgens mij heeft DaMedia het over touchpoints en dat zijn inderdaad meetpunten op het digitale pad dat een aantal van je klanten bewandelt, maar show me the cases waar dat een goede aanpak is. Het is bovendien makkelijker om te modelleren voor een ijs- of zeepmerk van Unilever, dan voor een MKBer die zowel winkels als bedrijven met een eenmalige promo-behoefte als klant heeft.

 

Soms maakt één goed contact het verschil. Stuur eens wat samples naar Branded.London (die hebben een hoofdkantoor in Den Bosch)... :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 23-1-2021 om 17:26, TwaBla zei:

 

Ik ben opgeleid in tijden dat er nog sprake was van een plancyclus. Je maakt aan het einde van je boekjaar een plan voor het volgende jaar, liet diverse creatieven/bureaus voorstellen maken, kreeg okay op je budget en was het volgende jaar bezig om dat plan uit te voeren. Dan evalueer je en begin je weer aan een nieuw jaar. HELEMAAL MEE EENS DAAROM WIL IK OOK ABSOLUUT NIET EEN HEEL NIEUW JAARPLAN MAKEN. MAAR GEWOON EEN GOEDE ANALYSE WAT HEEFT GOED GEWERKT VORIG JAAR EN ZETTEN WE KOMENDE 2 A 3 MAANDEN DE FOCUS OP.  WE VRAGEN KLANTEN HOE ZE BIJ ONS TERECHT ZIJN GEKOMEN: 50% ZEGT VIA GOOGLE EN 35% ZEGT VIA VIA GEHOORD. LASTIG OM MARKETING OP TE BASEREN.

 

Daar kijk ik nu op terug als een tweedimensionale realiteit. Het is wel goed om op die manier ergens houvast te vinden, maar in je uitvoering is anno 2021 flexibiliteit veel belangrijker geworden. Je omgeving is immers veel fluïder dan die een generatie geleden was. Wel of geen gebruik maken van social media? Verkopen via platforms of niet? Deelnemen aan beurzen? In het buitenland? Digitale beurzen? Instappen in instagram? En zo eindeloos voort.... Dan hebben we het nog niets eens over de P van product en assortiment. DEZE DINGEN EN NOG VELE ANDEREN DOEN WIJ. ZELF HEB IK GEEN MARKETING ACHTERGROND MAAR ZOEK INPUT HOE IK DIT DIT JAAR BETER KAN MANAGEN. 

 

Er zijn legio adviseurs die op onderdelen kunnen helpen, maar slechts weinigen overzien de customer journey die jouw klanten maken.  JA PRECIES .. ZO GAAT HET MEESTAL HELAAS

 

Soms maakt één goed contact het verschil. Stuur eens wat samples naar Branded.London (die hebben een hoofdkantoor in Den Bosch)... :smiling-face-with-sunglasses: DANK VOOR DEZE MOOIE TIP, GA IK MORGEN DOEN!

 

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie
  • 0
Op 23-1-2021 om 17:17, RubenT zei:

En wat hebben je drie (marketing)collega's daarover te zeggen? Welke resultaten zien zij?

 

Kunnen je marketing collega's daar een rol in spelen? En die marketing bureaus? Die zullen toch ook met enige structuur aan hun opdracht bij jullie zijn begonnen?

 

Het klinkt alsof er € 50.000 in het kantoor van marketing is gegooid met als enige boodschap: "doe er wat leuks mee!"

 

Marketing bureaus en je marketeers zouden toch goed in staat moeten zijn om (met jou) doelen op te stellen en te bedenken hoe jullie daar gaan komen. Die activiteiten moeten dan zo goed mogelijk meetbaar worden gemaakt, zodat jij volgend jaar (en hopelijk tussentijds) beter kan zien wat wel en niet goed heeft gewerkt.

Ieders heeft zo zijn eigen marketing doelen maar ik zoek naar kennis / input hoe je het beter kunt manager. De ene persoon laat mij zien hoe hard de volgers stijgen op social media, de andere hoeveel content/blogs we wel niet hebben gecreëerd. Weer een andere hoeveel meer zichtbaar en vindbaar we zijn geworden door sponsoring en netwerk events, weer een andere hoe door UX design en tekstschrijven onze website is verbeterd. De volgende hoeveel we wel niet zijn gestegen op google ranking. En zelf stop ik vooral veel tijd en geld in samenwerking met goede doelen. Dus waar gaan we nu meer/minder tijd/geld in stoppen, hoe kun je dat manager? Sales vindt ik makkelijk te managen (ervaring mee), marketing niet (weinig ervaring mee) . 

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, ragapeldoorn zei:

Dus waar gaan we nu meer/minder tijd/geld in stoppen, hoe kun je dat manager?

Kunnen die personen meer aantonen dan alleen de directe cijfers van hun aandeel (zoals likes op social media)? Hebben jullie Google Analytics (goed) ingericht? Daar kun je waardevolle data uithalen waar je bezoekers vandaan komen en in hoeverre ze converteren.

 

28 minuten geleden, ragapeldoorn zei:

De ene persoon laat mij zien hoe hard de volgers stijgen op social media

Komen er daardoor ook meer bezoekers via social media op jullie website? En kopen die? Social heeft daarnaast nog een (mogelijke) waarde voor naamsbekendheid, waardoor mensen op een later moment misschien aan jullie denken en tot aankoop overgaan. Dat is wel lastiger goed aan te tonen, maar zou via onderzoek naar jullie naamsbekendheid kunnen.

 

31 minuten geleden, ragapeldoorn zei:

de andere hoeveel content/blogs we wel niet hebben gecreëerd.

Hoeveel lezers haalt zulke content zoals een blog? Wat is het doel van de blog? Zit er een link in naar jullie product(en) en klikt iemand daarop? Kopen ze? Daarnaast, waar delen jullie die blogs? Zijn ze informatief, deelbaar door anderen (bijv. op social media)? Daarmee groeit jullie naamsbekendheid ook weer.

 

33 minuten geleden, ragapeldoorn zei:

Weer een andere hoeveel meer zichtbaar en vindbaar we zijn geworden door sponsoring en netwerk events

En komen er daardoor mensen naar jullie website? En kopen ze? Zo'n actie zou je kunnen proberen te meten via een kortingscode, of de vraag die jullie al stellen waar mensen vandaan komen.

 

35 minuten geleden, ragapeldoorn zei:

weer een andere hoe door UX design en tekstschrijven onze website is verbeterd.

En waar resulteert dat in? Een hoger conversiepercentage? Lagere bounce? Langere tijd op de website? Meer pagina's bekeken?

 

35 minuten geleden, ragapeldoorn zei:

De volgende hoeveel we wel niet zijn gestegen op google ranking.

Welke stijging is dat op relevante zoekwoorden voor jullie? Waar dus ook interessant zoekvolume op zit. Zie je dat terug in het aandeel organisch verkeer?

 

 

Niet iedere marketingactiviteit is helaas zo direct tot omzet (of winst) door te rekenen, naamsbekendheid is bijvoorbeeld lastiger te meten en te concretiseren. Maar er is toch een hoop inzicht te krijgen, bijvoorbeeld met Google Analytics.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.