• 0

Ben ik te laat met mijn domeinnaam claimen?

Beste leden,

 

Ik ben met mijn eenmanszaak nu 2 jaar bezig en heb vanaf het begin mijn correcte domeinnaam kunnen claimen. Dit is nl een niet alledaagse samenvoegen van 2 Spaanse woorden die voor mijn bedrijf in 1x de inhoud beschrijven. Ik heb mijn bedrijf ook onder deze naam ingeschreven bij de KvK (1 januari 2004).

 

Omdat ik er eigenlijk vanuitging dat deze naam niet van toepassing is op een andere extensie, heb ik alleen de .com geclaimd. (mijn bedrijfsnaam is ook inclusief de .com, vandaar)

 

Nu kwam ik er afgelopen week achter dat iemand tot mijn verbazing de .nl versie heeft geclaimd afgelopen september. Verder schrok ik van het feit dat deze persoon op het eerste gezicht exact hetzelfde aanbiedt als mijn bedrijf.

 

Bij nader inzien bleek het een platte pagina te zijn, zonder relevante links en inhoud, maar alleen volgepropt met Google Adsense advertenties. Het bleek ook dat hij/zij de site had geparkeerd bij een organisatie die dit soort pagina's aanbiedt.

 

Toen ik over mijn eerste schrik heen was heb ik mij (o.a. via deze site) ingelezen over mijn rechten. Ik heb mijn bedrijfsnaam (zonder .com zodat het wat breder toepasbaar is) laten deponeren als merk (zoals iemand op deze site terecht opmerkte: het is maar 24 euro per jaar)

 

Vervolgens heb ik een email gestuurd naar zowel de eigenaar van de .nl zelf als de "parkeer"organisatie. Deze laatste heeft de site gelukkig onmiddelijk uit hun systeem verwijderd.

 

Ik weet dat de betreffende persoon onrechtmatig handelt wanneer hij/zij onder de .nl versie dezelfde activiteiten aanbiedt en ik zal dit dan ook strak in de gaten houden.

 

Echter, in mijn omgeving wezen mensen mij erop dat ik beter de .nl versie kan claimen. Mede omdat klanten nog wel eens per ongeluk .nl ipv .com kunnen intypen.

 

Ik heb de eigenaar van de .nl site nog niet benaderd hierover, omdat ik eerst wat meer info wil hebben over mijn rechten. Het betreft dus een significant deel van mijn bedrijfsnaam en dit deel heb ik nu dus ook gedeponeerd als merk. Deze naam bestond nog niet als merk.

 

Mijn vragen:

Kan ik de .nl gewoon opeisen?

Moet ik hier een vergoeding voor betalen? Zo ja, wat is passend?

Hoe sterk sta ik als het op een rechtszaak uitkomt?

 

Alle reacties zijn van harte welkom!

 

gr.

Miko

 

"Don't stay on the wrong side of the glass!"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn vragen:

Kan ik de .nl gewoon opeisen?

Moet ik hier een vergoeding voor betalen? Zo ja, wat is passend?

Hoe sterk sta ik als het op een rechtszaak uitkomt?

 

Hoewel ik geen jurist ben, zou ik zeggen dat je de domeinnaam waarschijnlijk wel kunt opeisen, te meer omdat hij vergelijkbaar content op de site heeft staan. In principe hoef je geen vergoeding te betalen of je moet overeengekomen zijn dat de verhuiskosten, administratiekosten of iets dergelijks voor jouw rekening zijn. Op http://www.domjur.nl staan verscheidene uitspraken over zaken met betrekking tot domeinnamen. Misschien lijkt er een op jouw geval?

Link naar reactie
  • 0

 

Sinds wanneer is je merk geregistreerd, en sinds wanneer is het nl-domein bekend bij de SIDN?

 

 

het nl domein is sinds september 2005 geregistreerd op deze persoon zijn naam.

 

het .com domein is sinds 2003 geregistreerd op mijn naam en vanaf die tijd ook actief gebruikt.

 

het merk heb ik gisteren gedeponeerd. Gelukkig was ik de eerste!

"Don't stay on the wrong side of the glass!"

Link naar reactie
  • 0

Ja, zoals ik al vertelde heb ik daarvoor nooit verwacht dat iemand deze naam zou claimen. Het gaat om "casacama", niet echt een gebruikelijke naam voor iemand om een domein te claimen toch?

 

Voor mij is het wel logische omdat ik bemiddel voor accomodatie in Zuid-Amerika en casa=huis en cama=bed in het Spaans.

 

Vooral gezien het feit dat de eigenaar van de .nl versie dezelfde inhoud op de site had staan, lijkt het mij dat deze persoon puur uit gewin deze .nl heeft geclaimd.

 

Ik had natuurlijk eigenlijk gelijk in het begin de .nl moeten claimen, maar mijn bedrijfsnaam is CasaCama.com (dus inclusief .com) en het leek mij niet logisch om dan de .nl te claimen. Pas nadat ik zag dat deze persoon de .nl naam geclaimd had, drong het tot mij door dat ik als bedrijf "aangevallen" word (ergens is dit wel een compliment, maar ik heb het liever niet, zoals je kunt begrijpen).

 

Verder is de naam van deze persoon niet dhr. Cama of mevr. Casa, dus vraag ik mij af of deze persoon hier recht op heeft of dat ik dit achteraf alsnog kan claimen. Uiteraard met een vergoeding voor de abbonementskosten.

 

Echter, wat ik wil weten is of iemand dan duizenden euro's kan gaan vragen voor zo'n domein of dat ik als rechthebbende van de handelsnaam en sinds kort dus ook de merknaam gewoon recht op heb?

 

"Don't stay on the wrong side of the glass!"

Link naar reactie
  • 0

Samengevat ben je een paar jaar geleden actief geworden onder de bedrijfsnaam (handelsnaam) Casacama.com. Destijds heb je geen andere domeinen geregistreerd en niet de merknaam Casacama of Casa Cama gedeponeerd. Pas nadat een kaper opdook met het nl-domein heb je het merk laten vastleggen. Dat merk is op zich geen uniek woord, maar een samenvoeging van twee bestaande woorden.

 

Lijkt me (maar ik ben geen jurist) dat je entree van een concurrent in de Nederlandse markt onder een naam die verwarring kan veroorzaken kan bestrijden op grond van jouw reeds geregistreerde handelsnaam, maar zelfs daarin sta je niet sterk - want jouw handelsnaam is immers inclusief com. Je kan waarschijnlijk echter deze piraat zijn nl-domein niet ontzeggen, want je hebt je merk te laat gedeponeerd. Bovendien is het een zwak merk.

 

Veel schade zul je hier overigens niet van ondervinden, want er wordt steeds via de url naar een bedrijf gezocht. Je moet wel je zoekmachinemarketing in de peiling houden, en die van deze kaper. Het is denkbaar dat hij verkeer probeert om te leiden, om jou zo tot aanschaf van het nl-domein te bewegen. En daar kun je hem wellicht op terug pakken. Maar dat is voor voor SEO- experts en merkjuristen.

 

Sterkte! 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je antwoord, maar ik had juist begrepen dat je via het merkenrecht veel sterker stond en dat hierbij geldt: eerst vastgelegd eerst maalt.

 

Dus niet dat hij/zij kan claimen dat de naam casacama door hem eerder werd gebruikt, want dit is nl mijn merk nu... Bovendien ben ik al ruim 2 jaar actief met deze naam en is het op deze manier al in gebruik geraakt als "merk" (binnen mijn doelgroep een redelijk bekende naam ondertussen).

 

Ik liet me deze week verder vertellen dat mensen juist regelmatig de verkeerde extensie intoetsen omdat ze gewend zijn van een NL site dat deze op .nl eindigt. Hierdoor miste ik dus al een tijdje klanten door, maar nu is dit een serieuzer probleem geworden omdat de .nl naam niet meer vrij is. Ik zou dus graag alsnog die .nl versie willen hebben.

 

Wat adviseer je/jullie mij voor stappen nu?

 

 

"Don't stay on the wrong side of the glass!"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord, maar ik had juist begrepen dat je via het merkenrecht veel sterker stond en dat hierbij geldt: eerst vastgelegd eerst maalt.

 

Zoals je zelf al aangaf: het merk is past vastgelegd nadat hij het nl-domein geregistreerd had. Jij 'maalt' dus later.

 

Maar ik laat het verder aan meer merkjuridisch onderlegden over. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Miko,

 

Wat ik niet uit het verhaal opmaak, is of deze persoon onder min of meer dezelfde handelsnaam zijn diensten aanbood.

Heeft deze persoon een bedrijf, of doet ie maar wat ?

 

Zoals Twalevel opmerkt, je staat niet erg sterk met je merkregisratie omdat dit achteraf heeft plaatsgevonden.

Jammer omdat het tot nu toe in geen van de register van het BMB voorkomt, maar ja, achteraf makkelijk praten.

 

Als de andere persoon deze diensten onder een hele andere naam als bedrijf aanbied sta je alweer iets sterker, zoals het er nu voor staat, kunnen jullie allebei weinig met het domein.

Je kunt ze aanbieden de kosten voor regsitratie en het abonnement te vergoeden, wie weet kun je het daarmee afhandelen.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste goed dat jullie zo snel reageren, bedankt!

 

Volgens mij doet ie maar wat...

 

ik weet dat deze persoon niet onder dezelfde handelsnaam staat ingeschreven (ik denk ook niet dat de KvK dit zou accepteren als hij/zij dit zou proberen, aangezien casacama of casacama.nl teveel overeenkomt met CasaCama.com)

 

Verder woont deze persoon in Amsterdam zag ik en dit valt onder dezelfde regio als mijn KvK inschrijving, volgens mij sta ik hierdoor weer sterker, omdat mijn inschrijving 2 jaar eerder plaats heeft gevonden.

 

Mbt het merkenrecht: ik dacht dat het gebruik van een naam op zich geen merkrecht geeft. M.a.w. als deze persoon zo gewiekst was geweest om casacama als merk te deponeren vóór mij, had ik dus een andere handelsnaam moeten kiezen denk ik.

 

Vandaar dat ik denk dat mijn merkdepot meer recht geeft dan zijn domeininschrijving. Bovendien kan ik aantonen dat ik dit merk ook al een aantal jaren actief gebruik. Het is tenslotte het significante deel van mijn handelsnaam.

 

Verder had ik nog de vraag over "zwak merk": ook al is casacama een samenvoeging van 2 woorden, de combinatie is geen bestaand woord, zelfs in het Spaans zouden ze bij deze samentrekking hun wenkbrauwen optrekken... ik claim dan ook niet de woorden casa of cama (dat zou ook niet geaccepteerd worden door het Merkenbureau lijkt me), maar alleen de samengevoegde combinatie. Of zie ik dit verkeerd?

 

Tot slot: hoe zit het als deze persoon onder de .nl versie hele andere activiteiten aanbiedt?

"Don't stay on the wrong side of the glass!"

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij doet ie maar wat...

 

ik weet dat deze persoon niet onder dezelfde handelsnaam staat ingeschreven (ik denk ook niet dat de KvK dit zou accepteren als hij/zij dit zou proberen, aangezien casacama of casacama.nl teveel overeenkomt met CasaCama.com)

 

Verder woont deze persoon in Amsterdam zag ik en dit valt onder dezelfde regio als mijn KvK inschrijving, volgens mij sta ik hierdoor weer sterker, omdat mijn inschrijving 2 jaar eerder plaats heeft gevonden.

 

Mooi dat ie in dezelfde regio actief is, al weet ik nog steeds niet wat hij aanbood onder deze naam, ook huisjes tussen de palmbomen ?

In principe moet hij deze nevenactiviteit dan regsitreren bij de KvK naast zijn andere activiteiten.

 

Mbt het merkenrecht: ik dacht dat het gebruik van een naam op zich geen merkrecht geeft. M.a.w. als deze persoon zo gewiekst was geweest om casacama als merk te deponeren vóór mij, had ik dus een andere handelsnaam moeten kiezen denk ik.

 

Vandaar dat ik denk dat mijn merkdepot meer recht geeft dan zijn domeininschrijving. Bovendien kan ik aantonen dat ik dit merk ook al een aantal jaren actief gebruik. Het is tenslotte het significante deel van mijn handelsnaam.

 

Alleen als hij casacama heeft gedeponeerd als merk voor jij aan het handelsverkeer deel bent gaan nemen als casacama.com kan hij iets doen. als hij nu zou registreren kun jij bezwaar aantekenen, en vervalt zijn recht op het merk.

 

Verder had ik nog de vraag over "zwak merk": ook al is casacama een samenvoeging van 2 woorden, de combinatie is geen bestaand woord, zelfs in het Spaans zouden ze bij deze samentrekking hun wenkbrauwen optrekken... ik claim dan ook niet de woorden casa of cama (dat zou ook niet geaccepteerd worden door het Merkenbureau lijkt me), maar alleen de samengevoegde combinatie. Of zie ik dit verkeerd?

 

Die is voor de merkgerechtigde, daar heb ik geen kijk op.

 

Tot slot: hoe zit het als deze persoon onder de .nl versie hele andere activiteiten aanbiedt?

 

Als hij onder dit domein straks luxe whirlpools en sauna's aanbied wordt het iets lastiger, zolang hij in jouw vaarwater zit is het duidelijk.

Let wel, hij moet dit dan wel als activiteit aangeven bij de KvK.

 

Als ik zijn waslijst aan domeinen zie die hij heeft, lijkt het mij uit te zijn op een snelle winst. Denk daar aan als je contact zoekt met deze persoon.

 

Ik raad je aan eerst nog wat achtergrond info over deze persoon op te zoeken, en misschien is het verstandig om het .com van jou activiteiten af te halen zodra je het domein binnen hebt. En loop nog eens binnen bij de KvK, leg het hun ook eens voor.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Hmm.. dat is een lijst tamelijk generieke domeinnamen, die mag je gewoon registreren en proberen met winst te verkopen - niets mis mee.

 

Als jouw 'kaper' onder deze handelsnaam vergelijkbare activiteit gaat ontplooien kun je daar wellicht iets tegen doen - althans, hem dwingen dat te staken. Daarmee verkrijg je niet automatisch de domeinnaam.

 

Eigenlijk denk ik dat je er niet zoveel aan kunt doen. Je merkregistratie heeft geen waarde omdat deze te laat is, en dan blijft eigenlijk alleen een handelsnaam over die niet eens precies overeenkomt met het domein in kwestie. Maar ook al was dat wel zo, een bepaalde handelsnaam voeren geeft je niet het recht op de bijpassende domeinnaam.

 

ff googlen levert trouwens dit op:

http://www.mijnadvertentie.nl/detail.php?ad_id=13212

 

Heb je je vergist in de .nl van het mailadres, of is dat iets van je kaper?

Link naar reactie
  • 0

 

ff googlen levert trouwens dit op:

http://www.mijnadvertentie.nl/detail.php?ad_id=13212

 

Heb je je vergist in de .nl van het mailadres, of is dat iets van je kaper?

 

:-\

 

Dat is op dit moment een vervelend foutje geweest bij het plaatsen van een advertentie, helaas kan ik niet meer inloggen op deze site...

 

Verder is dit van de BMB site (merkenregistratie):

 

het recht op een merk ontstaat niet door het eerste gebruik. De gebruiker van een teken, dat daadwerkelijk een merk is, maar niet als zodanig is gedeponeerd, geniet geen bescherming. Met andere woorden : zonder depot, geen recht.

 

daarenboven wordt het uitsluitend gebruiksrecht van het merk verkregen door het eerste depot verricht bij het Benelux-Merkenbureau: 'wie het eerst komt, het eerst maalt'.

 

Zonder depot kan men zelfs in het geheel niet optreden tegen derden die een identiek of soortgelijk teken gebruiken voor dezelfde of soortgelijke waren of diensten.

 

en 'last but not least': een merk is een waardevol bezit voor zowel een grote onderneming als een klein bedrijf. Het creëren van een merk kost veelal veel tijd, energie en geld. De waarde van een merk neemt toe door reclame en marketingactiviteiten. Kortom, ieder die beseft dat merken geld waard zijn moet de volgende stap nemen: namelijk dat geld beschermen.

 

Ik lees hier toch uit dat het niet uitmaakt dat het .nl eerder is geclaimd dan mijn merkdepot? maw, hij maakt inbreuk op mijn merk met terugwerkende kracht of zie ik dat verkeerd?

"Don't stay on the wrong side of the glass!"

Link naar reactie
  • 0

Domeinregsitratie, merkregistratie en handelsnaam registratie zijn verschillende zaken.

Jij maakt er de omgekeerde wereld van, sla een telefoonboek open en zoek naar bijzondere namen, 99% kans dat die niet geregistreerd staan.

Als jij dan ( voor hun) deze naam registreerd, zou deze ondernmer zijn activiteiten onder die naam moeten staken.Ik denk van niet.

 

Waar het om gaat is dat als je een unieke naam hebt, je deze snel moet registreren, zodra andere mensen activiteiten onder dezelfde naam gaan verrichten kan ze dat niet meer afgenomen worden.

Hoewel de Nederlandse justitie nog wel eens een loterij van maakt, maar dat is een andere discussie.

Link naar reactie
  • 0

volgens mij heb ik het antwoord al gevonden:

 

http://www.domjur.nl/ace.php/c,5,1309,,,domjur|zaakhtml.php,Womitex_-_X.html

 

zolang deze persoon niet kan aantonen dat hij het woord "casacama" nodig heeft voor een bedrijfsuitvoering zonder dat hij dit als handelsnaam hanteert, pleegt hij een inbreuk op het Handelsnaamrecht. En als hij het wel als handelsnaam hanteert eveneens!

 

Gezien het feit dat deze persoon handelt in domeinnamen, lijkt mij het sterk dat hij dit hard kan maken...

 

Het was dus overbodig om casacama als merk te laten registreren, maar hierdoor sta ik wel sterker! iedereen is gewaarschuwd! ;)

 

Ik heb ondertussen een zeer vriendelijke mail gestuurd naar deze persoon en aangeboden om tegen de gemaakte kosten de domeinnaam over te nemen. Ik hou jullie op de hoogte van het uiteindelijke resultaat! Ook als ik de domeinnaam pas via de rechter ontvang... >:(

 

Bedankt voor jullie brainstorming ieg!

 

Vooral de OVT-waarde was leerzaam!

 

gr.

Miko

"Don't stay on the wrong side of the glass!"

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vriendelijk bericht teruggehad met het aanbod om voor 75 euro de naam te kopen.

 

Eigenlijk vind ik dit wel veel geld voor een domeinnaam, maar dan had ik het maar zelf gelijk moeten registreren, zullen we maar zeggen. Ik heb het aanbod dan ook geaccepteerd.

 

Uiteindelijk heeft niemand trek in een proces... ook al weet je dat je in je recht staat.

 

Nogmaals bedankt voor jullie bijdrage en het moraal: kun je een voor jou goede naam claimen, doe het dan gelijk!

"Don't stay on the wrong side of the glass!"

Link naar reactie
  • 0

Stel dat je een proces zou aanspannen, wat zou het ergste geval voor hem zijn? Kan je ook een schadevergoeding eisen of is het terughalen van je domein de "worstcase-case-scenario" van de "domeinkaper"

 

Weet iemand dit (klein beetje offtopic)

De nieuwe Nederlandse Clickbank : www.paypro.nl

sms-marketing toepassen in jouw organisatie? www.smsdistrict.nl

e-mailmarketing toepassen? Verstuur gratis nieuwsbrieven via www.enormail.nl

eBay PowerSeller worden? www.powerseller.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.