• 0

Trends in Tijdbesteding

Deze maand doet het Sociaal Cultureel Planbureau weer eens onderzoek naar de tijdsbesteding van Nederland. Dat doen ze elke vijf jaar, dus zo zie je veranderingen over langere termijn. Echte trends. Door zulke trends te bestuderen, kom je op nieuwe ideeën voor ondernemingen. Je kunt er businessplannen mee onderbouwen.

 

De data zijn online toegankelijk, en het SCP biedt de mogelijkheid om analyses te doen. Helaas duurt het nog een jaar voordat de cijfers van 2005 bekend zijn. Toch nu alvast een uitdaging aan de deelnemers van HL.

 

* welke trend wordt interessant de komende tijd, en wat kun je daar als ondernemer mee doen?

 

Je vindt de info via deze link.

 

En hier is alvast een voorbeeld.

 

Wanneer je naar de tijdsbesteding van het werkende deel der bevolking kijkt, zie je dat we al een jaar of 25 gemiddeld 33 en-nog-wat uur per week werken. Het aantal uren dat we aan huishoudelijke taken besteden, is in die periode toegenomen van 11,5 uur per week naar 16,5 uur per week. Da's een volle vijf uur, ten laste van de vrije tijd.

 

Rara, hoe kan dat? Een gedeeltelijke verklaring vind je door te kijken naar wat het SCP huisvrouwen noemt - ahum. Hun bijdrage aan het huishouden daalt, ten gunste van studie en tijd, met een uur of drie. Het aandeel werkende huisvrouwen is toegenomen van 13% naar 23%, terwijl het aandeel studerende huisvrouwen groeide van van 17% naar 23%.

 

Hier lijkt een kans te liggen voor huishouddiensten, en dan met name gericht op het werkende deel van de bevolking. Of de combinatie van diensten. Een kapper annex wasserette bijvoorbeeld. "Knippen en strijken, meneer?" ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

De vraag is of je je marktverwachtingen moet baseren op het SCP, op trendwatchers of op je eigen buikgevoel. Ik heb in de jaren '80 een business opgezet gebaseerd op marktverwachtingen van gerenommeerde marktonderzoekbureau's. Die verwachtingen bleken achteraf kant noch wal te raken.

Volgens mij (en volgens Schumpeter) kun je als ondernemer het beste je eigen buikgevoel (gecombineerd met je diepgaande kennis van de markt) volgen.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

 

Dit onderzoek betreft geen verwachtingen, maar de tijdsbesteding en de ontwikkeling daarin gedurende dertig jaar. Dat kun je dus gebruiken als 'diepgaande kennis van de markt' waar je vervolgens je eigen verwachtingen (of buikgevoel) aan vast kunt knopen.

 

Misschien is het woordje trend een beetje misbruikt. Er lopen allerlei trendwatchers rond die op basis van vaag onderzoek voorspellingen doen, maar dit SCP-onderzoek lijkt me een behoorlijk degelijke registratie van ontwikkelingen over lange termijn, de echte trends dus. Of die zich voortzetten, is uiteraard de vraag.

 

Dagdag ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ah ! Het goede oude Tijdsonderzoek.

 

Fascinerend, altijd : wat doen mensen werkelijk in die 24 uur die een dag telt en zijn er nog verschillen tussen bepaalde groepen ?

 

Zo kon ik in 2003 "al" zien dat het gebruik van internet bij jongeren ten koste ging van het gebruik van TV. Maar het mediabedrijf waar ik toen werkte wilde er niet aan : TV was altijd het grootste en het bleef altijd het grootste.

Een ander voorbeeld was dat naarmate we ouder worden gingen we al heel lang van "populaire kunst" naar de "klassieke kunst" (bijv van popmuziek naar klassieke muziek; van cabaret naar klassiek theater, etc). In het tijdsonderzoek konden we zien dat deze aloude wetmatigheid door jongeren werd verbroken : die bleven meer & meer bij popmuziek, cabaret, e.d.

 

Nee, geen trend inderdaad, wel een erg interessant inkijkje in gedrag van mensen. Weer een leuke bron van inspiratie voor ondernemers erbij.

Link naar reactie
  • 0

 

Opvallend de tijd aan persoonlijke verzorging, 76 uur van de 168 besteed bare uren. Nooit geweten dat ik zo lang onder de doche sta:-)

 

76 uur! Wat zou je daar nou nog meer mee kunnen?

 

Perry

 

Van de site:

Nederlanders besteden 76 uur per week aan persoonlijke verzorging. Alleen al de 60 uur slaap is ruim eenderde van de wekelijks 168 uur

 

Als je voor dat slapen nu een alternatief hebt ben je volgens mij spekkoper ;)

Link naar reactie
  • 0

 

Als je voor dat slapen nu een alternatief hebt ben je volgens mij spekkoper ;)

 

een goede matras helpt! De perfecte matras past zich aan uw lichaam aan – en niet andersom. Het visco-elastische schuim in een Fahrenheit° matras is ontwikkeld om zich automatisch aan uw gewichten lichaamstemperatuur aan te passen en biedt perfecte steun en comfort . Het unieke schuim helpt onbehaaglijke drukpunten te voorkomen waardoor u minder woelt en draait in uw slaap. Het resultaat is een meer effectieve nachtrust waardoor u minder slaap nodig hebt dan op een gewone matras.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.