• 0

Merknamen registreren

Op dit moment ben ik aan het bekijken hoe en waar ik enkele veelgebruikte en te gebruiken merken kan registreren, om ze te beschermen tegen (concurrerend) gebruik door anderen. Onderstaand is een kleine samenvatting van wat ik wil doen. De prijzen die ik erbij heb gezet zijn van het Utrechts merkenbureau MerkWerk, die volgens mij marktconform zijn. Ik heb namelijk nog wat vraagjes over het registreren van merknamen, dus ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

 

Een merkgelijkenisonderzoek à euro 340 lijkt me wel de ondergrens qua onderzoeken. Hierbij wordt gekeken naar andere identieke gelijkende en overeenkomende merken in de Benelux. Dit is in drie klassen, waarvan er twee direct op onze activiteiten slaan. Is dit voldoende, of raden jullie nog andere onderzoeken aan? We zijn actief op de Nederlandse markt met mogelijke activiteiten in Duitsland en België. Alle relevante domeinnamen zijn in ons bezit, en onze naam is geen generiek woord. Zoeken op internet via de zoekmachines op onze bedrijfsnaam levert wereldwijd niets op, behalve dat het van enkele mensen de achternaam is, en het een Joegoslavische werkwoordvervoeging is. De naam voeren we inmiddels al bijna drie jaar.

 

Het depot in drie klassen kost euro 650 voor een periode van tien jaa. Het eerste jaar merkbewaking (bekijken of er na ons geen gelijkende of identieke namen in de Benelux worden geregistreerd) is gratis, daarna wordt het euro 90 per jaar, eveneens voor drie klassen.

 

Een aanvullende vraag hierop: in de Algemene Voorwaarden van enkele merkenbureau's die ik heb gelezen staat dat men volledige aansprakelijkheid uitsluit. Is dat zomaar mogelijk? Als ik een merk via hen laat registreren en bewaken en zij maken fouten, zijn zij dan niet aansprakelijk voor de schade die ik daardoor lijdt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt volgens mij je huiswerk redelijk goed gedaan. Ik ben dan wel geen deskundige, maar wat je zo neerzet klinkt me aardig bekend in de oren.

 

Hierbij wordt gekeken naar andere identieke gelijkende en overeenkomende merken in de Benelux. Dit is in drie klassen, waarvan er twee direct op onze activiteiten slaan. Is dit voldoende, of raden jullie nog andere onderzoeken aan? We zijn actief op de Nederlandse markt met mogelijke activiteiten in Duitsland en België.

 

Als ik dit zo lees moet je volgens mij de search een ietsie uit laten breiden, of je moet de Duitse markt niet zo'n probleem vinden.... :-X

 

Wat betreft aansprakelijkheid: Dar kan ik niets zinnigs over zeggen. Wellicht dat Arnoud Engelfriet de aangewezen persoon is om je vragen 100% te beantwoorden?

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
  • 0

Hoi Decorum,

 

Zo op het eerste gezicht lijkt het dat je je huiswerk goed hebt gedaan! Merken zijn hele belangrijke wapens (vaak de belangrijkste IPR van een bedrijf), dus het is goed om je merkregistratie en -bewaking goed te regelen.

Een merkgelijkenisonderzoek à euro 340 lijkt me wel de ondergrens qua onderzoeken. Hierbij wordt gekeken naar andere identieke gelijkende en overeenkomende merken in de Benelux. Dit is in drie klassen, waarvan er twee direct op onze activiteiten slaan. Is dit voldoende, of raden jullie nog andere onderzoeken aan? We zijn actief op de Nederlandse markt met mogelijke activiteiten in Duitsland en België.

Als je ook een merkdepot in Duitsland overweegt, lijkt me een onderzoek bij het Duitse merkregister ook zeer aan te raden. Anders loop je daar over een paar jaar tegenaan als je uit gaat breiden.

 

Overigens, het is misschien slimmer om het feitelijk depot in Duitsland uit te stellen. Merkrechten vervallen namelijk na vijf jaar niet-gebruik. Maar laat je hierover adviseren door je merkenbureau.

 

Een aanvullende vraag hierop: in de Algemene Voorwaarden van enkele merkenbureau's die ik heb gelezen staat dat men volledige aansprakelijkheid uitsluit. Is dat zomaar mogelijk? Als ik een merk via hen laat registreren en bewaken en zij maken fouten, zijn zij dan niet aansprakelijk voor de schade die ik daardoor lijdt?

 

Uitsluiting van schade is -vanuit het bureau gezien- erg verstandig. Zeker jouw vervolgschade kan erg groot worden, en als het bureau daarvoor moet opdraaien, waren ze snel failliet. Maar als zij nalatig zijn, helpt zo'n uitsluiting ze echt niet.

 

In AV kun je echter niet zomaar alle verplichtingen tot schadevergoeding uitsluiten. Artikel 6:237 BW (de "grijze lijst") zegt dat een beding dat de gebruiker van de voorwaarden (het bureau dus) bevrijdt van een wettelijke verplichting tot schadevergoeding, vermoed wordt onredelijk bezwarend te zijn. Nou geldt dat wel alleen tegenover consumenten, maar ook bij B2B zal een rechter hier wel even bij fronsen.

Groeten,

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.