• 0

marketing groenten en fruit

Beste HL'ers,

 

Ik ben inmiddels alweer een tijdje actief op deze website en zou graag jullie mening / advies over het volgende willen vragen:

 

Ik heb een website met de naam fruitstuk.nl. Zoals jullie misschien al vermoeden; het gaat hier over fruit, en wel over fruitmanden. De concurrentie op deze markt is moordend, zodoende heb ik deze naam geregistreerd bij het BMB. Om te voorkomen dat mijn concurrenten aan de haal gaan met deze (vrij) onderscheidende zoekterm.

 

Nu is het zo dat mijn 'collega's 'alsnog ons succes zien en gebruik gaan maken van dit woord, wat niet goed is:

A. Het woord wordt een normaal woord in de samenleving;

B. Men vindt andere aanbieders met het zelfde product.

 

Ik ben natuurlijk niet blij met de publiciteit die mijn merknaam geniet van mijn concurrenten, dus ik wil er graag iets tegen ondernemen. Maar weet dat dit mij veel tijd, geld en energie gaat kosten. Dus probeer ik het natuurlijk zolang mogelijk uit te stellen.

 

Maar stel dat ik nu wel mijn gelijk aanvecht:

A. Waar zou ik rekening mee moeten houden?

B. Kan ik iets drijgen naar mijn collega's?

C. Wat zou de goedkoopste manier zijn, om niet tot een geschil in rechtbank te komen?

 

Een enkele aanbieder had het woord ook al voor de regsitratie op zijn website staan; kan ik hier nog iets tegen ondernemen?

 

Is het verstandige om persberichten op mijn website te plaatsen?

 

Waar kan ik goede info vinden om mijn merknaam beter te beschermen en geschillen jegens mijn belagers te starten?

 

Ik hoop dat jullie enkele vragen van mij kunnen beantwoorden?

 

Met vriendelijke groet,

Rob Verschoor

 

[titel breder gemaakt - mod]

 

Bestel je fruitmanden op www.Fruitstuk.nl

Communicatie- en projectmanagement www.bwcommunicatie.nl - Rotterdam

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb een website met de naam fruitstuk.nl. Zoals jullie misschien al vermoeden; het gaat hier over fruit, en wel over fruitmanden. De concurrentie op deze markt is moordend, zodoende heb ik deze naam geregistreerd bij het BMB. Om te voorkomen dat mijn concurrenten aan de haal gaan met deze (vrij) onderscheidende zoekterm.

 

Nu is het zo dat mijn 'collega's 'alsnog ons succes zien en gebruik gaan maken van dit woord, wat niet goed is:

A. Het woord wordt een normaal woord in de samenleving;

B. Men vindt andere aanbieders met het zelfde product.

 

Ik ben natuurlijk niet blij met de publiciteit die mijn merknaam geniet van mijn concurrenten, dus ik wil er graag iets tegen ondernemen. Maar weet dat dit mij veel tijd, geld en energie gaat kosten. Dus probeer ik het natuurlijk zolang mogelijk uit te stellen.

 

Maar stel dat ik nu wel mijn gelijk aanvecht:

A. Waar zou ik rekening mee moeten houden?

B. Kan ik iets drijgen naar mijn collega's?

C. Wat zou de goedkoopste manier zijn, om niet tot een geschil in rechtbank te komen?

 

Een enkele aanbieder had het woord ook al voor de regsitratie op zijn website staan; kan ik hier nog iets tegen ondernemen?

 

Is het verstandige om persberichten op mijn website te plaatsen?

 

Waar kan ik goede info vinden om mijn merknaam beter te beschermen en geschillen jegens mijn belagers te starten?

 

Ik hoop dat jullie enkele vragen van mij kunnen beantwoorden?

 

Met vriendelijke groet,

Rob Verschoor

 

 

Tja Rob, een bekend Nederlands gezegde is "bezint eer ge begint"

 

Je schrijft zelf dat anderen de naam al voor jouw regsitratie op hun site gebruikten, daar ligt al probleem nummer 1

Stel nu dat iemand dit woor dal in een brochure of folder heeft gebruikt dan kun je alsnog je merknaam op je buik schrijven.

 

Als het zomaar mogelijk zou zijn woorden te registreren dan wordt het een zootje natuurlijk.

 

Het zijn afwegingen die je moet maken zodra je het traject van bescherming ingaat, als je toch geen geld hebt om deze mensen aan te pakken , heeft registratie ook geen zin.

 

Aan de andere kant, kan het ook heel anders uitpakken.

Als zij fruitstuk flink gaan promoten bij wie komen bezoekers dan terecht ?

Link naar reactie
  • 0

Tja Rob, een bekend Nederlands gezegde is "bezint eer ge begint"

 

Je schrijft zelf dat anderen de naam al voor jouw regsitratie op hun site gebruikten, daar ligt al probleem nummer 1

Stel nu dat iemand dit woor dal in een brochure of folder heeft gebruikt dan kun je alsnog je merknaam op je buik schrijven.

 

Als het zomaar mogelijk zou zijn woorden te registreren dan wordt het een zootje natuurlijk.

 

Het zijn afwegingen die je moet maken zodra je het traject van bescherming ingaat, als je toch geen geld hebt om deze mensen aan te pakken , heeft registratie ook geen zin.

 

Aan de andere kant, kan het ook heel anders uitpakken.

Als zij fruitstuk flink gaan promoten bij wie komen bezoekers dan terecht ?

 

---------

Ik ben er vrijwel van overtuigd dat men het woord alleen op de website gebruikt.

Uit het onderzoek dat ik heb laten uitvoeren toonde aan dat het woord gebruikt kon worden, daarnaast is het ook goed gekeurd door het BMB.

 

Ik kan dan misschien tegen hen niets meer doen, maar iedereen die nu op het web dit woord gaat gebruiken kna ik toch wel aanpakken?

 

Daarnaast zijn de kosten die ik maak (aan advocaat etc.) toch juist te verhalen op hen in de rechtszaal?

 

Ja extra promotie is natuurlijk ook nooit weg, maar dat was niet mijn bedoeling.

 

 

Bestel je fruitmanden op www.Fruitstuk.nl

Communicatie- en projectmanagement www.bwcommunicatie.nl - Rotterdam

Link naar reactie
  • 0

Tja Rob, een bekend Nederlands gezegde is "bezint eer ge begint"

 

Ik ben er vrijwel van overtuigd dat men het woord alleen op de website gebruikt.

Uit het onderzoek dat ik heb laten uitvoeren toonde aan dat het woord gebruikt kon worden, daarnaast is het ook goed gekeurd door het BMB.

 

Ik kan dan misschien tegen hen niets meer doen, maar iedereen die nu op het web dit woord gaat gebruiken kna ik toch wel aanpakken?

 

Daarnaast zijn de kosten die ik maak (aan advocaat etc.) toch juist te verhalen op hen in de rechtszaal?

 

Ja extra promotie is natuurlijk ook nooit weg, maar dat was niet mijn bedoeling.

 

 

Ik heb even gegoogled op fruitstuk. Kijk eens naar de link van Rtl 4, de vijfde van de hits.

Daar hoort onderstaande foto bij, het gaat hier om 2004.

 

En even in de database van het BMB gezocht

Date and time of the filing

29.07.2005 , 16.00

 

Name and address of the applicant

V.O.F. R.P. Verschoor Groentebedrijf

Dillenburgplein 10

2983 CC Ridderkerk,

Nederland.

 

Name and address of the attorney or postal address of the applicant

Merk-Echt B.V.

Keizerstraat 7

4811 HL Breda,

Nederland.

 

Een beetje vreemd dat in 2004 een tv zender dit woord gebruikt als programma aanduiding, en jij het als merk in 2005 denkt te kunnen regsitreren.

 

EDIT wat ik bedoel te zeggen is ,dat als een tv station dit woord gebruikt, het blijkbaar een gangbaar nederlands woord is, net als groentebboer of fietsenmaker, dat kan ook niet geregistreerd worden. /EDIT

Als ik jouw was zou ik maar eens met dat merken bureau gaan praten.

fruitstuk.thumb.jpg.0e763535464a70403070b30bbc64c308.jpg

Link naar reactie
  • 0

 

Dit probleem heeft zich ondermeer voorgedaan met frisdrank, hagelslag, aspirine, solex, trampoline en walkman. Stuk voor stuk van oorsprong merken, die deels wel en deels niet tot het algemeen woordgebruik zijn doorgedrongen. Als merkeigenaar moet je actief je merk verdedigen, veralgemenisering tegengaan, anders verlies je het merkrecht.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Voor zover uit de aanvraag bij het BMB blijkt staat de aanvraag nog steeds open voor oppositie. Ik vraag mij ook af of de naam onderscheidend genoeg is om als merk in aanmerking te komen. Het bleedmerk zal geen probleem zijn, maar daarmee is de merknaam nog niet beschermd. Beeldmerk en merknaam zijn twee aparte registraties.

 

Gesteld dat het merk (de merknaam) wordt erkend, dan kun je actie tegen een inbreukpleger ondernemen. Daarvor zul je - worst case - toch naar de rechtbank moeten. Het verhaal van kosten is slechts mogelijk voor zover dit door een rechter wordt toegewezen. Veelal worden deze kosten gefixeerd en zul je toch nog zelf een deel van de kosten moeten dragen.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Omdat het woord fruitstuk dus door A. mijn concurrenten al gebruikt wordt. B. het gebruikt wordt in een TV-show. en C. het daar door een normaal Nederlnds woord is, Is de kans zeer groot dat het al snel verstoten gaat worden als merknaam en een algemene aanvaardbare term in de NL taal word?

 

Dan zou het bureau dat mijn onderzoek verricht heeft, een bureau vol prutsers zijn?

 

Hoe zou ik dat ver-algemeniseren nu is het beste tegen kunnen gaan? fruitstuk + bedrijfsnaam heel veel promoten?

Of misschien nog wel veel belangijrker: heel sterk optreden tegen andere gebruikers van dit woord?

 

Maar als ik dus actie ga ondernemen; wat zouden dan de beste / eerste goede stappen zijn? (advies zoek een goede advocaat...maar dat is effe iets te duur, dat moet ik zolang mogelijk uitstellen).

 

Op mijn laatste stage kreeg ik een brief van een bedrijf dat preceis dezelfde situatie had als dit. Ik heb deze brief nog, zou ik die mogen veranderen en mogen versturen aan mijn 'belagers'?

Bestel je fruitmanden op www.Fruitstuk.nl

Communicatie- en projectmanagement www.bwcommunicatie.nl - Rotterdam

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe zou ik dat ver-algemeniseren nu is het beste tegen kunnen gaan? fruitstuk + bedrijfsnaam heel veel promoten?

Of misschien nog wel veel belangijrker: heel sterk optreden tegen andere gebruikers van dit woord?

 

Ik denk het eerste: kijk naar Karen Romme, sinds de publicatie van haar boek Calimeromarketing is het woord een begrip geworden. In plaats van gebruikers ervan te bestrijden, laat ze het toe, en heeft ervoor gezorgd dat ze bij zie zoekterm als eerste gevonden wordt.

 

zie google

 

Wel staan er bij de gesponsorde links concurrenten. In principe kan dat geen kwaad, zolang je er zelf maar voor zorgt dat je site er zo uitspringt, dat je als 'expert' gezien wordt (is voor Karen wel wat gemakkelijker dan voor jou helaas...).

Ik zou het niet gaan bestrijden: die energie kun je beter besteden. Waarom zorg je er zelf niet voor dat je met uitzonderlijke fruitstukken bij Life en Cooking terecht komt? Als je een echt uniek product van je fruitstuk weet te maken, dan komt de promotie, en hopenlijk de associatie met het begrip fruitstuk vanzelf op gang. Zie bijvoorbeeld het succes van Hulpplus: een unieke dienst, en Danielle zit overal bij, van Telegraaf tot Life en Cooking....

Link naar reactie
  • 0

Beste Rob,

 

Ik krijg de indruk dat je een beetje doordraaft.

 

Zoals Edward ook al aangeeft, is het merk fruitstuk nog helemaal niet door de procedure heen, maw je hebt helemaal geen enkel juridisch recht om anderen erop te wijzen dat zij dit woord niet mogen gebruiken.

 

Het voorbeeld is om aan te geven dat het woord al min of meer algemeen goed geworden is, en vaker word gebruikt om een fruitstuk mee aan te duiden Zoals ik al eerder aangaf, ga eens praten bij het bureau die de aanvraag voor jou ingedient heeft,

 

Net als met bij andere vormen van intellectueel eigendom, had je ook hier van tevoren een strategie moeten bepalen. Ergens bescherming op aanvragen heeft alleen zin als je dat ook kunt verdedigen.

Zelfs al zou het merk aan je toegewezen worden, dan nog zul je bij de rechtbank hard moeten maken dat het terecht is dat jij dit woord mag claimen.

 

Als je een echt onderscheidende naam had gebruikt was dat kaassie geweest, nu heb je daar een harde dobber aan.

 

 

Persoonlijk denk ik dat je er verstandig aan doet, eerst even af te wachten of het merk wordt toegekend, al geef ik je weinig kans.

Als het merk is toegekend kun je altijd nog een strategie bepalen.

En zoals ik al eerder schreef, mensen die het woord fruitstuk in hun hoofd hebben, moeten ook de naam van je concurrent onthouden, alleen fruitstuk.nl is makkelijker, en zal dus vaker ingetypt worden.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rob,

 

Misschien is het beter om jouw aanpak in een wat breder kader te bekijken. Zoals je zelf al zegt:

 

Ik ben blij met jullie te mogen discuseren. Kijk eens op mijn website. Al is het niet om een fruitstuk te bestellen, misschien heb je een bruikbare opmerkingen over mijn site.

 

Je bent blijkbaar een innovatieve groenteboer die met nieuwe initiatieven leven in de groentezaak wil brengen. Je hebt daarvoor een hele reeks alternatieven.

 

Lokatie is neem ik aan op korte termijn niet variabel, maar je probeert minder lokatie-afhankelijk te zijn door internet te gebruiken om een product in een groter verzorgingsgebied te verkopen.

 

Assortiment is wel variabel. Op je website staat echter de breedte van je assortiment centraal, en daardoor is het bijzondere niet goed meer te zien. In jouw plaats zou ik elke week of elke maand een thema kiezen, waarmee je aantoont dat jij als speciaalzaak ook een speciaal aanbod hebt. En meer visueel. Maak een boereblog voor je winkel! Laat zien waar je zit, want dat aanbod is niet zo relevant voor mensen die te ver weg wonen. En hou in je achterhoofd dat collega's misschien wel willen samenwerken, dus kies een naam die te branden en te franchisen is. Denk aan iets als gezondteboer of Froed, Vers en Goed.

 

Verkoop naast vers ook verwerkte groenten en fruiten. Als sap, als soep, als panklaar. Daar zijn waarschijnlijk strengere haccp-regels voor, maar het is wel een logische extensie van je aanbod.

 

Fruitstuk vergt een aparte aanpak. Als ik naar een speciale website over groente- en fruitpakketten ga, verwacht ik een brede keuze aan bijzondere geschenksuggesties. Niet een zestal standaard pakketten. Maar ook eentje met een sapcentrifuge. Een cocktail-pakket. Een wintersoeppakket (met verse kruiden). Een notenkist met notenkraker. In de professionele pakkettenwereld worden jaarlijks nieuwe verpakkingsideeën gelanceerd. Ga op zoek naar bijzondere verpakkingen: een schaal van glas of aardewerk, een vuurkorf (drie jaar geleden big!), een EFBO-koffertje (eet fruit bij ontbijt). Al was het alleen maar om gratis publiciteit te genereren.

 

De EFBO-aanpak leent zich trouwens goed voor een kantoorservice. Verkoop abonnementen op een wekelijks fruitpakket aan bedrijven, door zwaar op het EFBO-idee te leunen. Maak een folder met een rood kruis (van bananen?) op de voorkant: EFBO: ook op uw kantoor?. Bied een gratis EFBO-doos aan ter kennismaking, met je telefoonnummer/faxnummer/email aan de binnenkant (efbo.nl is nog vrij). Kleed je bezorger in een EFBO-jas. Spuit je auto in EFBO-kleuren. Breid de service uit naar evenementen: Eet Fruit Bij Optredens. Okay, ik draaf een beetje door...

 

Er kan zoveel! Andere HL-bezoekers hebben vast ook goeie suggesties. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het verdedingen van 'fruitstuk' als merk zal wellicht niet lukken.. dan toch maar zorgen dat het een algemeen begrip wordt, zodat mensen erop gaan zoeken en als eerste op jouw website belanden - want is het is je, neem ik aan, uiteindelijk om de klandizie van doen.

 

Registreer ook meteen even de .com variant, voor een van je concullegae ermee vandoor gaat!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.