• 0

Btw betalen of niet?

Ik heb iets gekocht voor mij bedrijf in Duitsland.

Heb dit nog nooit eerder gedaan en heb de volgende vraag:

 

Moet ik de factuur nu inclusief btw betalen of zonder.

Ik was altijd van mening zonder aangezien het buitenland is, maar tegenwoordig met EU hier EU daar is het wellicht anders geworden want voor iets vanuit de US betaal je geen btw dat wist ik wel.

 

Dan nog een vraag over de factuur zelf die ik uit het duitsland krijg. Wat moet deze allemaal bevatten zodat die correct kan worden opgenomen in mijn administratie. Moet de factuur gespecificeerd zijn met btw of geheel zonder btw en moet hun btwnummer erop staan. Ik meen dit laatste ooit met een klant uit België te hebben meegemaakt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als jij spullen koopt in het buitenland moet de factuur van je leverancier op jouw naam en adres in Nederland staan en voorzien zijn van jouw BTW nummer en 0% btw. De leverancier moet ook een bewijs hebben dat de spullen in het buitenland geleverd zijn (afleverbon op jouw adres)

 

Als er BTW op de factuur staat moet je die soieso betalen, of om een nieuwe factuur vragen.

 

Kijk anders nog even op de site van de belastingdienst.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

En stel nu dat ik als particulier iets bestel in Duitsland, laten we zeggen een dvd:

 

1:Hoef ik dan nog steeds die BTW niet te betalen?

 

2: Dan krijg ik mijn product toch gewoon via de post binnen door mijn brievenbus en dan krijgt hij toch geen ontvangstbevestiging van mij?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als particulier moet je altijd de prijs inclusief BTW betalen. De Duitse leverancier is namelijk verplicht om die in rekening te brengen. Alleen als de afnemer een geldig BTW nummer heeft, hoeft de BTW niet in rekening gebracht te worden.

 

Er is over dit onderwerp al redelijk wat geschreven op het forum, ik zal even zoeken naar een interessant topic.

 

//Edit: Hmm het aantal topics over dit onderwerp bleek nogal mee te vallen. Wellicht een interessante voor jou is deze;

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=5834;start=0#msg47458

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

En stel nu dat ik als particulier iets bestel in Duitsland, laten we zeggen een dvd:

 

1:Hoef ik dan nog steeds die BTW niet te betalen?

 

2: Dan krijg ik mijn product toch gewoon via de post binnen door mijn brievenbus en dan krijgt hij toch geen ontvangstbevestiging van mij?

 

 

 

Inderdaad, als particulier betaal je altijd btw. Je hebt dan ook geen BTW nummer voor op de factuur. ;)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Stel, je koopt wat in Amerika, wanneer je een btw nummer heb, hoef je dan geen BTW te betalen?

 

Waarom krijg je dan toch een toeslag van UPS O.i.d ? ( dit gebeurd mij alleen als particulier btw ). Maar kan dit wel gebeuren als je als bedrijf iets koopt uit Amerika ?

Link naar reactie
  • 0

Stel dus als je een dvd koopt als particulier in Duitsland en stel die kost:

10 euro ex

1.60 euro (16% btw duitsland)

dan krijg ik gewoon een factuur van 11.60 euro (correct?)

en hoef ik geen pakbon te tekenen voor bevestiging van ontvangst(correct?)

 

 

Stel ik koop hetzelfde product als bedrijf en op factuur mij btw-nummer:

dan krijg ik een factuur van 10 euro (correct?)

en moet ik dan dus wel een pakbon te tekenen als bewijs voor hem (correct?) en die dvd komt dus niet door de brievenbus (correct?)

 

Wanneer is de vermindering van btw dan wel van toepassing, want ik hoor vaak zat mensen zeggen dat ze het in het buitenland hebben besteld als particulier omdat die btw wegvalt. Of is dit alleen bij landen buiten Europa. (even ter zijde dat er invoerrechten moeten worden betaald natuurlijk, gaat mij even om de btw)

 

Link naar reactie
  • 0

Als je invoert vanuit een NIET EU land, zal er ergens aan de grens van Nederland BTW en invoerrechten betaald moeten worden. Een bedrijf als UPS of Fedex of ieder ander handelt dit af voor de staat en brengt dit bij jou in rekening. Of je de verschuldigde BTW dan verder met je btw codenummer mag verrekenen zul je met de vervoerder moeten regelen. Het maakt niet uit of je partikulier of bedrijf bent, afrekenen moet je.

 

Vanuit een EU land kun je volstaan met je BTW nummer. Dus bedrijf naar bedrijf met BTW nummer, dan hoef je geen BTW af te rekenen, bedrijf naar partikulier wel BTW afrekenen in het land waar je koopt!

 

Groet

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

B2B leveringen tussen EU landen gaan inderdaad tegen 0% btw tarief, maar de verkoper moet dan wel over je geldige btw nummer beschikken, en de levering ook aangeven bij de belastingdienst ter plekke (intracommunautaire levering). De goederen of diensten moet wel daadwerkelijk naar het andere land geleverd worden.

 

Koop je iets van buiten de EU (dat fysiek naar nl verzonden wordt), dan zal de douane aan de grens alsnog de nederlandse btw in rekening brengen. Als ondernemer is die btw aftrekbaar, als particulier niet.

 

Onder een paar tientjes wordt deze btw echter niet berekend, dus voor particulieren kan het voordelig zijn om zaken buiten de EU te bestellen om zo de btw te vermijden. Wat ook wel eens gebeurd is een lager bedrag voor een zending opgeven, of deze als 'gift' markeren... maar dat is eigenlijk smokkel.

Link naar reactie
  • 0

Zoals hieral eerder gezegd is er bij leveringen binnen de EU tussen bedrijven het intercommunautiare tarief van 0% van toepassing, wat vervolgens wel correct in de BTW aangifte moet worden verwerkt. Wel is het daarbij belangrijk dat aangetoond wordt dat de goederen ook daadwerkelijk geleverd zijn en dat op de factuur zowel het BTW van de leverancier als dat van de ontvanger vermeld is. Het is aan de ondernemer(s) om deze nummer op gelddigheid te controleren.

Bovendien dient bij EU leveringen voor de omzetbelasting de z.g. ICL aangifte te worden gedana. Hierover is op 6-6-2006 een nieuw besluit uitgebracht (CCCP2006/1063M voor de liefhebber. voor belangstellende kan ik dit mailen).

 

Succes,

Fred Londema - Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Zoals hieral eerder gezegd is er bij leveringen binnen de EU tussen bedrijven het intercommunautiare tarief van 0% van toepassing, wat vervolgens wel correct in de BTW aangifte moet worden verwerkt. Wel is het daarbij belangrijk dat aangetoond wordt dat de goederen ook daadwerkelijk geleverd zijn en dat op de factuur zowel het BTW van de leverancier als dat van de ontvanger vermeld is. Het is aan de ondernemer(s) om deze nummer op gelddigheid te controleren.

Bovendien dient bij EU leveringen voor de omzetbelasting de z.g. ICL aangifte te worden gedana. Hierover is op 6-6-2006 een nieuw besluit uitgebracht (CCCP2006/1063M voor de liefhebber. voor belangstellende kan ik dit mailen).

 

Succes,

Fred Londema - Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Fred, mooi verhaal maar had Vasiglio het niet over levering aan de VS? Sinds wanneer is de VS toegetreden tot de EU.

 

en als ik een dienst/service lever, bijv. een website maken voor een klant in USA. moet ik hem dan met of zonder btw factureren en heb ik verplicht zijn btw nummer nodig?

 

en hoe zit dit als het een particuliere amerikaan is?

 

 

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

en als ik een dienst/service lever, bijv. een website maken voor een klant in USA. moet ik hem dan met of zonder btw factureren en heb ik verplicht zijn btw nummer nodig?

 

en hoe zit dit als het een particuliere amerikaan is?

 

USA is geen EU, hier is geen BTW van toepassing.

Er is sprake van een dienst zowel voor de in USA woonachtige particulier als ondernemer.

 

Indien de afnemer een ondernemer is en buiten de EU gevestigd is het geen BTW belaste omzet, indien de afnemer een particulier is en buiten de EU gevestigd is er eveneens geen BTW verschuldig.

 

grz.

 

Ted Maton

www.belastingpapieren.nl.

www.erotiekbelastingen.nl

www.opting-in.info

Link naar reactie
  • 0

Juist, nu weer even Duitsland.

Stel ik koop daat iets in voor € 100,- ex btw

In duitsland zou ik 116,- incl betalen.

 

omdat ik in nederland woon en een btw nummer heb betaal ik slechts € 100,-

 

Moet ik bij het verkopen nog wel rekening houden met de 19% die wij hier in nederland hanteren en is MIJN inkoopprijs uiteindelijk dus € 119,-?

 

Of kan ik die 19% over de schutting gooien?

Vragen over webdesign, zoekmachineoptimalisatie of Google Adwords? Laat het weten.

Link naar reactie
  • 0

Helaas is er niets over de schutting te gooien.

in je BTW angifte moet je 19% aan de Nederlandse belastingdienst betalen. (rubriek 4b).

als je faktuur aan de eisen voldoet (o.a. NAW gegevens+BTW nummers van leverancier +jezelf, juiste BTW tarief van 0% vermeld) dan kan je bij rubriek 5b de voorbelasting weer terugvragen.

Als je vervolgens de spullen in Nederland verkoopt draag je bij rubriek 1a 19% over je verkoop af.

Voldoet de factuur overigens niet aan de eisen, dan moet je wel betalen 4b maar mag je bij 5b geen btw terugvragen en helaas maar waar moet ij bij verkoop nog steeds 19% bij rubriek 1a afdragen.

 

Hoop dat je hiermee uit de voeten kan,

 

Succes,

 

Fred Londema - Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Hoi mensen,

 

Ik zit zelf ook met een vergelijkbaar probleem. Ik heb wat geimporteerd (buiten EU) met Fedex en daarover € 500,- btw aan fedex betaald.

 

Op mijn aangifte heb ik op 4b € 500,- ingevuld en vervolgens weer van de voorbelasting opgeteld waardoor ik geen extra btw hoef te betalen.

 

Waar ik mee zit is de € 500,- die ik aan fedex heb betaald. Volgens mij hoef ik dit eigenlijk niet te betalen. Of zie ik dit verkeerd?

 

Klopt de berekening in mijn aangifte, ik ben namelijk een beetje in de war geraakt hierdoor.

Link naar reactie
  • 0

Is inderdaad een beetje wazig, omdat het voor de fiscus zo lijkt alsof er bij elkaar twv 1000 euri BTW is ingevoerd (ik ga er tenminste vanuit dat Fedex/UPS/DHL/Tante Pos die ge-inde omzetbelasting opgeven bij/als invoer uit buitenleund.)

 

Zelf boek ik die 'virtuele btw' bij invoer niet als ik op tijd een BTW factuur heb van de koerier, en tel de betreffende zending dus ook niet bij 4B op.

Komt de factuur te laat, dan is er maar wat dubbel geboekt. De betaalde BTW vraag ik natuurlijk nog steeds terug :)

 

Voor alle duidelijkheid, dit is dus niet noodzakelijk correct, maar uitsluitend mijn praktische invulling.

White Bream voor elektronica ontwikkeling
Link naar reactie
  • 0

Wanneer je btw betaalt bij import moet je het zelfs terugvragen via de voorbelasting van 5b (zonder 4b in te vullen).

 

De vraag op het aangifte biljet 4b import in combinatie met 5b (zoals hierboven genoemd) mag je alleen gebruiken wanneer je expliciet toestemming hebt van de belastingdienst. Zij willen namelijk eerst beoordelen of je wel structureel invoert en wat je invoert.

 

Succes

 

Rob

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.