• 0

Starten bedrijf naast vaste baan contractvraag

Hallo,

 

Ik wil samen met mijn broer part-time gaan ondernemen, nu is het zo dat ik het volgende in het arbeidscontract heb staan:

 

"Het is werknemer verboden gedurende de looptijd van deze overeenkomst voor derden werkzaam te zijn direct noch indirect in welke vorm dan ook"

 

Kan iemand mij in normaal nederlands vertellen wat dit precies inhoud?

 

Groeten Gijs

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Gijs,

 

Dit klinkt als een onvervalst concurrentie-beding. Het hangt er een beetje van af welke vorm dat gaat aannemen lijkt me. Of je een hobby webshop in de avonduurtjes gaat beginnen of wil je minder gaan werken om te kunnen ondernemen? Gaat jouw onderneming in het vaarwater van jouw werkgever opereren, cq beconcurreren ? Zo nee, ga een gesprek aan met jouw werkgever en leg hem/haar de situatie voor.? Zo ja, dan zou een andere strategie wenselijk kunnen zijn .. :-\

 

Als je het trouwens letterlijk neemt ben jij geen 'derde' partij. Als je je eigen onderneming begint ben je niet voor derden werkzaam maar voor jezelf, zijnde een van de twee partijen in de arbeidsovereenkomst. Met een derde wordt volgens mij bedoeld een ander (concurrerend) bedrijf.(?) Misschien dat een van de juristen op dit forum daar meer van weet?

 

Groet, Martijn

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Het is normaal Nederlands - je mag niet voor iemand anders werken, in welke vorm dan ook, dus ook niet als zelfstandige.

Klopt denk ik wel, maar vindt je het niet eng klinken? hoeveel HLers zullen alleen al niet met hun gedachten als voormalig werknemer al voor zichzelf aan het werk zijn geweest? Dit zou dus niet mogen..? Jammer maar het gebeurd dagelijks hoor.
Link naar reactie
  • 0

Dit zou dus niet mogen..? Jammer maar het gebeurd dagelijks hoor.

 

Volgens dit contract niet, nee. Meestal is er nog wel een opmerking dat het niet mag zonder schriftelijke toestemming van de werkgever, maar dat zie ik er hier niet bij staan.

 

Dus inderdaad, het mag niet. Dat een hoop mensen het toch doen evrandert daar niet echt iets aan. Als zijn werkgever er achter komt kan hij theoretisch moeilijk gaan doen.

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt me een concurrentiebeding "oude stijl" en indien je het zou aanvechten maak je m.i. een goede kans, tenzij je je werkgever gaat beconcurreren. Maar indien jij op weekdagen van 9 - 6 werkt, is er werkelijk niemand die je kan (en mag!) verbieden op zaterdag het gras va je buren te maaien tegen betaling ;D

 

Mijn advies: leg je plannen voor aan je werkgever en bespreek het met hem. Vaak hebben dit soort bedingen als achtergrond dat men niet wil dat je in "tijd van de baas" met je eigen handel bezig bent.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, ik ga mijn werkgever absoluut niet beconcurreren we willen inderdaad in de avonduurtjes en op zaterdag voor ons zelf werken. Zaterdag/Zondag product verkopen, door de weeks fabriceren. Als het produkt aanslaat wat we gaan fabriceren zouden we eventueel met de tijd full-time willen gaan opereren.

 

De tekst staat trouwens onder het hokje concurrentiebeding

 

Dat van die derde partij is misschien de moeite om uit te zoeken mss dat iemand hier meer van weet ????.

 

Groet Gijs

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou als ik jou was open kaart spelen met je werkgever als de relatie met je werkgever tenminste goed is.

 

Bij sommige ondernemingen hebben ze gewoon een standaard contract waar heus wel wat over onderhandeld kan worden. de werkgever zal dan waarschijnlijk wel duidelijke afspraken willen maken.

Wat dan uiteraard belangrijk is is om het WEL op papier te zetten, als de werkgever geen probleem ervan maakt en dat te laten ondertekenen.

 

Ik denk dat als je een redelijke werkgever hebt dit geen probleem zal zijn eerlijk gezegd zolang je maar eerlijk bent en openheid van zaken geeft.

 

http://websitejudge.com/nl/home

Meld nu gratis uw website aan in onze index en laat uw site beoordelen door websitebezoekers!

 

www.optimised.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.