• 0

Management fee Amerikaans burger

(aangepast)

Inleidend:

 

Ik ben Nederlander, mijn echtgenote Nederlands/Amerikaans met dubbel paspoort (NL/USA) wij zijn woonachtig, werkzaam en belastingplichtig in Nederland.

Wij nemen met 3 anderen het bedrijf over waar mijn echtgenote momenteel als manager in loondienst is. het werkbedrijf, daarboven komt een holding BV1, en daarboven de persoonlijke holdings, BV-a, BV-b, BV-c en BV-d.

 

De aandelen van onze BV, laten we voor het gemak zeggen BV-a komen volledig op mijn naam, puur omdat het (Amerikaans-)belastingtechnisch makkelijker is als mijn echtgenote geen eigenaar is.  Wel krijgt zij 100% volmacht tot handelen en stemmen en wordt zij besturend directeur van deze BV.

(Ik ben hiernaast in loondienst bij een totaal ander, ongerelateerd bedrijf, en krijg geen loon uit enige van de hiervoor genoemde BV's en ga hiervoor ook geen arbeid verrichten.)

 

Nu de vraag:

mijn echtgenote kan kiezen tussen; in loondienst blijven bij het werkbedrijf, als bestuurlijk manager (deze optie is ons belastingtechnisch duidelijk, zowel in NL als in de USA), of kiezen voor een management fee. Het managers fee heeft in principe haar voorkeur, echter weten wij niet wat de gevolgen hiervan zijn voor haar jaarlijkse Amerikaanse belastingaangifte. 

Doe je de aangifte hetzelfde, zoals je ook normaal loon op zou geven, en ben je beschermd tegen dubbel taxing? Of geldt hier een andere regeling of beoordeling bij de IRS? 

 

Alle hulp/advies is welkom.

 

 

aangepast door Dennisko
Additie
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.