• 0

Box 1 of box 3 verhuur units

Goedemorgen,

 

Ik ben al enige tijd bezig met realiseren van een Self Storage in een gehuurd bedrijfspand. De Self Storage zou ongeveer 170 units bevatten en dit jaar zal deze worden geopend. De Self Storage zal onbemand zijn en huurders kunnen via de website alles regelen met betrekking tot het reserveren, afrekening, unit uitkiezen etc. Zij zullen dan door middel van hun eigen telefoon toegang hebben tot de locatie. Het oorspronkelijke idee is om dit concept in eenmanszaak te gaan bedrijven, echter belde ik gisteren even mijn accountant met het idee en toen begon hij over een box 3 constructie.  Dit zou op jaarbasis natuurlijk aanzienlijk schelen, omdat er geen IB betaald hoeft te worden. Gezien het feit dat de Self Storage locatie niet arbeidsintensief is, het beheer hiervan uit kan worden besteed had mijn accountant het idee dat het een stuk voordeliger zou zijn als dit concept niet als eenmanszaak wordt opgestart, maar in box 3 blijft.

 

De regels van belastingdienst over box 1 of box 3 zijn voor deze situatie lastig te interpreteren. Op het moment dat er sprake is van meer dan normaals vermogensbeheer zou het een box 1 activiteit worden. Gezien het feit dat de Self Storage onbemand is, de huurders zelf toegang hebben tot de locatie en het beheer (administratie, schoonmaak) is uitbesteed kon ik me wel vinden in de redenatie van de accountant dat het een box 3 activiteit is. Is er iemand die hier wellicht specifieke kennis van heeft en misschien met mij mee kan denken?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gaat de belastingdienst niet accepteren. Twijfel of u de juiste accountant heeft.

 

Je activiteiten zullen minimaal zijn: het bedenken en uitwerken concept, marketing of aansturing marketing, opdracht geven en meedenken met website, regelen schoonmaak partij, administratie, gebouwbeheer, etc.

Ook al besteed je bovenstaande allemaal uit het moet ook geregeld worden.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, sports zei:

Gaat de belastingdienst niet accepteren. Twijfel of u de juiste accountant heeft.

 

Je activiteiten zullen minimaal zijn: het bedenken en uitwerken concept, marketing of aansturing marketing, opdracht geven en meedenken met website, regelen schoonmaak partij, administratie, gebouwbeheer, etc.

Ook al besteed je bovenstaande allemaal uit het moet ook geregeld worden.

 

 

Op het gebied van marketing heb je zeker een punt. De andere punten ben ik het niet helemaal met je eens, want zoals ik al aangaf worden deze punten uitbesteed. Het argument dat deze punten allemaal geregeld moeten worden lijkt mij niet erg sterk, want dan zou iedereen die een tweede huis voor de verhuur heeft bij wijze van spreken ook niet in box 3 vallen, omdat zij administratie, gebouwbeheer etc ook moeten regelen.

Link naar reactie
  • 0

De eerste zin zegt al genoeg. Je bent al enige tijd bezig met het realiseren van.....

Dit zal voor de belastingdienst al genoeg zijn om het resultaat uit overig werk te categoriseren.

 

Het uitponden van een van pond valt volgens mij sowieso in box 1, maar ook voor 30 % zelf uitvoeren van groot onderhoud, of andere aanpassingen aan een verhuurd pand zijn al voldoende.

 

Ik heb de inspecteur wel eens een oordeel gevraagd.  Het innen van huren en het betalen van vaste lasten waren de taken die ik mocht doen  en dan zou het nog in box 3  vallen. Veel meer dan dit zal het niet mogen zijn vermoed ik. 

Mijns inziens gaat de belastingdienst niet akkoord. Maar je kan natuurlijk gewoon de zaak aankaarten bij de inspecteur en zijn oordeel erover vragen. Dan weet je het zeker.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, MichaelR10 zei:

 

Op het gebied van marketing heb je zeker een punt. De andere punten ben ik het niet helemaal met je eens, want zoals ik al aangaf worden deze punten uitbesteed. Het argument dat deze punten allemaal geregeld moeten worden lijkt mij niet erg sterk, want dan zou iedereen die een tweede huis voor de verhuur heeft bij wijze van spreken ook niet in box 3 vallen, omdat zij administratie, gebouwbeheer etc ook moeten regelen.

Een tweede huis of een selfstorage is nogal een verschil. 

tweede huis kun je in box 3 houden maar ook daar zit je bij meerdere huizen als snel op het randje en zijn er regelmatig discussies met de fiscus. Maak je bijvoorbeeld zelf huurcontracten en doe je regelmatig wat klein onderhoud dan zit je al op het randje.

 

Dus mijn tip doe het niet vroeg of laat ga je betalen en tip 2 zoek een andere boekhouder.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.