Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Fons

"Kennis is macht" ?? marktonderzoek ??

Recommended Posts

Onder het motto "kennis is macht" wil ik een marktonderzoek houden. Hierbij wil ik graag meer te weten komen over:

- (potentiele) klanten.

- Concurrentie, in welke vorm dan ook.

- Mijn doelgroep.

 

Daarnaast wil ik gegevens verzamelen zodat ik hier mijn verkoopbeleid op af kan stemmen. Het onderzoek zal onder circa 100 bedrijven gehouden worden.

 

Ik ben van mening dat een dergelijk onderzoek makkelijk zelf gedaan kan worden, daarom ga ik het waarschijnlijk niet uitbesteden!

 

Heeft er iemand tips of ervaringen m.b.t. een dergelijk onderzoek?

 

Ik ben ook erg benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met het uitbesteden van marktonderzoeken en eventuele kosten die daarbij komen kijken!

 

Graag hoor ik natuurlijk ook tips en meningen van iedereen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Wan,

 

Het lijkt me een goede start om te beginnen met het zorgvuldig afbakenen van je onderzoeksdoelen.

 

Als je die hebt geformuleerd, dan help ik je graag verder.

 

Mira

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Mira,

 

Bedankt voor je reactie ik zie dat je van het marktonderzoek bureau Marintel bent, een ervaren iemand dus!

 

Komend jaar wil ik een product in de markt gaan zetten, we weten nog niet precies hoe dit product eruit gaat zien omdat we nog bezig zijn met het ontwerp en de ontwikkeling ervan! (product is B2B)

 

Ik wil met het onderzoek het volgende te weten komen.

- Hoe ziet mijn doelgroep eruit. (profielschets van de klant)

- Wie zijn mijn directe concurrenten en uit welke hoek kan ik nog meer concurrentie verwachten.

- Wat kan ik doen om mijn (potentiele) klanten zo effectief mogelijk te benaderen. (i.v.m. Communicatie mogelijkheden)

- Ik zou er ook graag achter willen komen wat men voor mijn product over heeft, een prijs indicatie. is dit mogelijk.

 

Misschien heb je nog advies, dan hoor ik het graag.

 

Zoals ik al aangegeven had wil ik het onderzoek houden onder circa 100 bedrijven (telefonisch of per mailing). Kun je misschien een ruwe schatting geven wat dat bij Marintel gaat kosten. Ik heb uitbesteden nog niet helemaal uitgesloten. Hartelijk dank!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Wan,

 

Het is helemaal niet mijn bedoeling om via dit forum een offertetraject in te gaan. Mocht je het besluit hebben genomen om het onderzoek of (gezien je diverse vragen) de onderzoeken uit te besteden, dan schrijf ik graag een onderzoeksvoorstel. Ik raad je echter aan om altijd meerdere offertes aan te vragen zodat je een indruk krijgt van de mogelijkheden. Ik wil je even waarschuwen: het uitbesteden van een marktonderzoek aan een professioneel bureau kost geld en niet weinig. Het is specialistisch en intensief werk en daar hangt een prijskaartje aan.

 

Mocht je toch besluiten om zelf een markonderzoek uit te voeren, dan adviseer ik je ten eerste om goed na te gaan wanneer je welke informatie nodig hebt en (vooral) hoe diepgaand je de vraagstellingen wil beantwoorden.

 

Als je een profielschets van je doelgroepleden wil hebben, bedenk dan welke informatie voor jou van belang is, dit kan verschillen van inkomensniveau tot lifestyle en een diepergaande analyse van psychologische factoren die ertoe kunnen leiden om te komen tot een koopbesluit.

 

Voor een concrrentie-analyse dien je je dezelfde vragen te stellen: wat wil ik weten van mijn concurrenten en hoe ga ik deze informatie gebruiken? Je kunt dit doen aan de hand van gangbare marketingmodellen of je kunt ook voor jezelf een aantal hypotheses opstellen om vervoglens bij je doelgroep te toetsen of deze hypotheses inderdaad juist zijn.

 

Enzovoorts.

 

Pas als je de doelen van je onderzoek echt helder hebt, is het mogelijk om je af te vragen via welke methodiek je dergelijke informatie het beste kunt krijgen en hoe groot de te benaderen / bevragen doelgroep moet zijn.

 

Mocht je nog meer informatie nodig hebben dan hoor ik dat graag. Overigens zijn er volgens mij nog meer specialisten actief op dit forum dus wie weet hebben zij nog iets toe te voegen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 262 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept