• 0

Corona investering: afschrijven of direct in de kosten?

Ik wil een sproei-extractie machine kopen om desinfectans mee te vernevelen om sanitair, kleedkamers en kantine-inventaris te behandelen na de reguliere schoonmaak. Apparaat kost rond de 650 euro en dikke kans dat het na het Corona tijdperk werkeloos in het magazijn staat. 

 

Het liefst zou ik dit apparaat dit jaar in een keer in de kosten op willen nemen ook al omdat ik binnen 2 jaar ga genieten van mijn welverdiende pensioen en bij verkoop of opheffing van het bedrijf niet met nog niet geheel afgeschreven inventaris wil blijven zitten op de balans. Kan dit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
12 uur geleden, henkh zei:

Kan dit?

De Overheid hanteert zo haar eigen richtlijnen met betrekking tot investeringen en afschrijvingen.

 

Afschrijvingstermijn
Investeringen worden toegerekend aan de periode waarin zij nut opleveren (nuttigheidscriterium). Op vaste activa met een beperkte levensduur wordt periodiek afgeschreven volgens een stelsel dat is afgestemd op de toekomstige gebruiksduur.
De afschrijvingsduur eindigt indien de boekwaarde geheel is afgeschreven, tenzij het activum eerder buiten gebruik is gesteld. Indien het activum eerder buiten gebruik wordt gesteld zal de boekwaarde in de betreffende boekingsperiode worden afgeboekt.

 

Wij toch wel mogen aannemen dat dit ook voor het bedrijfsleven geldt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Nee, dat kan niet. Boven de 450 euro is een investering waarover je in 5 jaar moet afschrijven vanaf het moment van ingebruikname. Tot die tijd blijft het op de balans staan. Als het voor de termijn van 5 jaar buiten gebruik wordt gesteld, schrijf je de rest in één keer af.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
6 uur geleden, herman van der helm zei:

Henk denk je dat het coronatijdperk zo snel is afgelopen?

 

Ik verwacht het niet, alleen heb ik nu door alle heisa om de Engelse, Zuid-Afrikaanse, Braziliaanse en wat nog verder gaat komen:face-with-tongue: ineens weer vraag naar extra maatregelen en inzet. Met name voor sanitair, douches en kleedkamers.  Bij kantoren en contactvlakken daarbinnen zie je al geen prioriteit meer.

 

Vorig jaar na 15 maart explodeerde de vraag naar extra diensten tot dat in juli door de afvlakking in besmettingen inzakte. Maar in december kwam de vraag weer naar boven.

 

Nu is het apparaat geen wereldbedrag maar het zou zo maar kunnen dat ik het in april weer kan opbergen om nooit meer aan te kijken. (blijft koffiedik kijken:winking-face:)

 

Omdat het iets minder dan 200 euro boven de 450 grens ligt vroeg ik mij af of het in de kosten kon puur voor het administratieve gemak. Geen idee of  het apparaat rendabel is. Het is eigenlijk een stukje beleving en (schijn)veiligheid voor klanten.

 

Ik hoop wel dat alle beperkingen zo snel mogelijk opgeheven worden, de economische schade is nu al immens en zou deze schrijver nog wel eens gelijk kunnen krijgen. (heb de 7de druk uit 2010 gelezen)

 

aangepast door henkh
toevoeging
Link naar reactie
  • 0
Op 30-1-2021 om 19:41, henkh zei:

Omdat het iets minder dan 200 euro boven de 450 grens ligt vroeg ik mij af of het in de kosten kon puur voor het administratieve gemak.

 

Het is misschien handig om de wet erbij te pakken, om te weten of je in de geest daarvan zou handelen bij een aanschaf van 650 euro. De wet spreekt namelijk van een aanschaf van "geringe waarde". Dat is uiteindelijk ooit "1000 gulden" gaan betekenen en dat is vervolgens nooit meer echt veranderd. De vraag is dus of je vindt dat iets van 650 euro een investering is van "geringe waarde". Persoonlijk vind ik 650 euro geen gering bedrag meer.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
12 minuten geleden, prinsrachid zei:

 

Het is misschien handig om de wet erbij te pakken, om te weten of je in de geest daarvan zou handelen bij een aanschaf van 650 euro. De wet spreekt namelijk van een aanschaf van "geringe waarde". Dat is uiteindelijk ooit "1000 gulden" gaan betekenen en dat is vervolgens nooit meer echt veranderd. De vraag is dus of je vindt dat iets van 650 euro een investering is van "geringe waarde". Persoonlijk vind ik 650 euro geen gering bedrag meer.


In 1990 was het ook al 1000 gulden (453 euro) als richtlijn. Het is best opmerkelijk dat de praktische uitleg van "geringe waarde" al meer dan 30 jaar hetzelfde is. Maar dat is wel de (controle)praktijk. Tegelijk geeft de wet dus ruimte om zelf invulling te geven aan het begrip "van geringe waarde" waarbij dan ook geldt dat als je afwijkt van 450 euro je bij controle een vraag kan verwachten wat de argumenten daarbij zijn. En als die argumenten niet sterk zijn dat ze dan ook van tafel geveegd kunnen worden.


Concreet in deze situatie, een machine voor "corona-gekte" van 650 euro, aangevuld met de persoonlijke omstandigheden dat het bedrijf binnen 2 a 3 jaar zal zijn beëindigd  zou ik deze 650 euro gewoon als kosten boeken.
Feitelijk is dat op dit moment niet zo heel spannend om nu al te beslissen of je het als kosten boekt of gaat afschrijven.
Als je dat wel nu doet doe je dat op de aanname dat het ding over een paar maanden in de hoek staat.
Als je het pas bij het opmaken van de jaarcijfers 2021 beslist dan kun je met zekerheid vaststellen dat het ding inmiddels in de hoek van de schuur staat.
Dit lijkt me dus zo'n post waar je gewoon op het eind van het jaar even moet bekijken wat reeël is.

Op zich is het voornemen om de onderneming te beëindigen fiscaal gezien geen argument in de keuze. Alleen in de commerciele afweging om nog een machine aan te schaffen.
Praktisch gezien speelt het wel op de achtergrond mee. Als je deze machine in één keer als kosten neemt dan doe je daar halverwege 2022 aangifte van, als je al in een controle valt ben je op zijn vroegst begin 2023 aan de beurt. Tegen die tijd is al wel duidelijk dat mogelijk dat jaar gestaakt gaat worden.
Als je dan een inspecteur over de vloer krijgt gaat hij, naar mijn inschatting, echt niet een correctie doorvoeren op een machine die door corona maar korte tijd is gebruikt.
Want als hij zou dwingen tot afschrijving dan kun je alsnog in 2023 de restwaarde ten laste van de winst brengen bij de staking als niemand het ding wil hebben en je hem naar de recycling brengt.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, prinsrachid zei:

Persoonlijk vind ik 650 euro geen gering bedrag meer.

 

1 uur terug, Branko Collin zei:

Volgens inflatiecalculator.nl: "Een bedrag van 1.000,00 gulden uit 2001 is nu € 652,87 op het prijskaartje."

 

Een zakelijke uitgave van 650 euro vind ik geen wereldbedrag meer anno 2021. Daarbij gaat het om een soort opgeklopte stofzuiger met een omgekeerde motor.:face-with-tongue: Nu een hype en volgend jaar in de ramsj te koop. Kan me wel vinden in de reactie van Roel. Heb nog een heel jaar om te beslissen wat te doen. Schoonmaaktechnisch is het geen eens een interessante investering. Desinfectie blijft toch een momentopname. Na iedere gebruiker zou je weer opnieuw moeten beginnen. :grinning-face:

 

Op 30-1-2021 om 19:41, henkh zei:

Het is eigenlijk een stukje beleving en (schijn)veiligheid voor klanten.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.